EPN-V2

SFV4600 Comparative Social Risk Management Course description

Course name in Norwegian
Comparative Social Risk Management
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Master in Programme Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences
Elective modules, Master Programme in Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

The course presents main social protection strategies with regard to major social risks, as well as evaluation methods to assess the advantages and disadvantages of health and social policy interventions.

Language of instruction is English

Required preliminary courses

Emnet omhandler de vanligste nukleærmedisinske metoder og deres anvendelsesområder, inkludert PET/CT. Sentrale tema er strålefysikk, strålevern, radiofarmaka og lovregulering av fagområdet. Emnet omfatter demonstrasjoner og omvisninger i forskjellige nukleærmedisinske avdelinger i tillegg til arbeid med oppgaver til fordypning og forberedelse til eksamen.

Grunnleggende kunnskap innen nukleærmedisin er nødvendig for at bioingeniører skal kunne arbeide ved nukleærmedisinske avdelinger. Bioingeniøren inngår her i team med lege, fysiker og radiograf. Teamet utfører nukleærmedisinsk bildebehandling og organfunksjonsanalyser for diagnostikk og terapi.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

  • Strålingsfysikk 5
  • Nukleærmedisin 5
  • Sum 10

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has advanced knowledge of

  • social protection strategies, in particular related to major social risks: unemployment, sickness, disability, lack of a provider, child abuse, and old age
  • the interplay between protection provided by the state, the voluntary sector, the family and the market
  • principles of social insurance and health insurance
  • strategies for providing residual or universal social and health assistance
  • the extended family as a risk-managing institution
  • problems with social protection coverage and strategies for extending coverage
  • strategies for efficient delivery of health and social services
  • policy evaluation methods in health and social care

Skills

The student can

  • identify similarities and differences in social and health protection strategies in high-, middle-, and low-income countries
  • investigate the arguments for and against public management, public/private partnerships, outsourcing and other strategies with regard to the delivery of publicly provided health and social services
  • analyse processes of social/health policy implementation
  • evaluate social/health policy outputs and outcomes

General competence

The student is able to

  • participate in the debate on how to organise and implement social welfare and health policies, in a national as well as international context
  • participate in the discussion of which evaluation strategies that are most useful in various contexts, with regard to evakuations of social welfare and health policies, in a national as well as international context
  • participate in the debate concerning how to frame health and social policy goals across countries and cultures

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive biologiske effekter av ioniserende stråling
  • har kjennskap til apparatur og fysiske prinsipper innen nukleærmedisin inkludert positronemisjonstomografi/ computertomografi (PET/CT)
  • kan beskrive bruk og virkning av ulike radiofarmaka i nukleærmedisinsk diagnostikk og behandling
  • kan forklare billeddannelse i nukleærmedisin
  • kan gjenkjenne anatomiske strukturer og beskrive patologiske forandringer i bildematerialet
  • kan beskrive anvendelsen av dataanalyser i nukleærmedisinske undersøkelser
  • kan beskrive sentrale prinsipper for planlegging og gjennomføring av ulike nukleærmedisinske undersøkelser
  • kjenner til ulike typer terapibehandling med radiofarmaka
  • kan gjøre rede for observasjon og oppfølging av pasienter ved nukleærmedisinske undersøkelser
  • kjenner til rutiner for kvalitetskontroll av gammakamera

Ferdigheter

Studenten kan

  • betjene nuklærmedisinsk apparatur
  • forholde seg til nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og veiledninger innen strålevern og nukleærmedisin
  • anvende nukleærmedisinske prosedyrer

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om og respekt for ioniserende stråling, doser, strålevern og strålehygiene
  • kan benytte innovasjon og entrepenørskap som metode for helsefaglig nytenkning

Course requirements

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

Coursework 1: The student must submit a coursework requirement of at least 1700 words, written individually or in groups of max 4 students. The coursework paper must be approved by the course lecturer.

Coursework 2: The coursework paper is to be presented at a seminar, or poster session, or zoom gathering. Participation in the seminar, or poster session, or zoom gathering is mandatory.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If the coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by a given deadline.

A student who is absent from the presentation will have to submit a compensatory coursework requirement within a given deadline.

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler ved eksamen

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20% av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Course contact person

Einar Øverbye