EPN-V2

SFBPRAK Practical Training in Family Therapy Course description

Course name in Norwegian
Masterklinikk
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Students attend lectures and workshops in family therapeutic approaches and participate in guided practice placement. The course runs over six semesters with a total of 300 hours of practice placement. The course draws on a combination of lectures, workshops and change work among families under supervision of experienced family therapists in relevant, approved practice placements. Students practice family therapeutic approaches and work throughout the course to integrate own therapeutic development with theory, research based knowledge and experiences from the practice field.

Police documentation

Students are required to provide police documentation at the start of the course, cf. Regulation regarding admission to higher studies, §6-1 & §6-2.

Required preliminary courses

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Learning outcomes

Upon completion of the course, students are expected to have achieved the following knowledge, skills and competences:

Knowledge

Students gain

  • advanced knowledge and overview of the family therapy field and key family therapeutic methods
  • in-depth understanding of what works in therapy, including evidence-based practice

Skills

Students can

  • apply relevant theories and methodologies in therapeutic work
  • participate in family work, including working in different therapeutic positions (viz. main therapist, co-therapist and reflective therapist)
  • handle complex therapeutic conditions

Competences

Students are capable of

  • working in a change-oriented manner by applying different key family therapy perspectives in health and welfare services, including consultation, guidance and teaching
  • working interdisciplinary and intersectionally
  • addressing user participation in family work
  • reflecting on ethical issues and own therapeutic positioning

Teaching and learning methods

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Arbeidet må ta utgangspunkt i intensivsykepleierens ansvars- og funksjonsområder. I arbeidet med masteroppgaven skal studenten videreføre den kompetansen han/hun har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet. Masteroppgaven skal vise forståelse, modning og refleksjon.

Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Ved gruppeoppgave leveres det ett felles arbeid. Hensikten med å arbeide i gruppe er å utvikle samhandlingskompetanse, slik det er beskrevet under generell kompetanse i læringsutbyttet for hele programmet. Å utøve intensivsykepleie krever i stor grad samhandlingskompetanse i behandlingsteamet, og samhandlingskompetanse er derfor en viktig del av handlingskompetansen som intensivsykepleier.

Masteroppgaven kan være et selvstendig forskningsarbeid eller inngå som en avgrenset del av et pågående forskningsarbeid ved høgskolen eller andre samarbeidende institusjoner. Oppgaven kan også være et kvalitetsarbeid i form av et fagutviklingsarbeid, et kvalitetssikringsarbeid eller et kvalitetskontrollarbeid.

Masteroppgaven kan leveres i form av en monografi, som et artikkelmanus, en retningslinje, standard for en prosedyre, informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo. Innlevering av masteroppgaven i artikkelform forutsetter at artikkelen er utviklet i tråd med kriteriene (guidelines) for det valgte og faglig relevante vitenskapelige tidsskriftet. Leveres masteroppgaven i et annet format enn en monografi, må det i tillegg skrives et fordypningsnotat/en kappe. I fordypningsnotatet/kappen skal studenten(e) drøfte og utdype et avgrenset metodologisk og/eller substansielt tema.

Masteroppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant vitenskapelig litteratur som besvarer den problemstillingen studenten(e) selv har utviklet.

Masteroppgaven skal utarbeides i henhold til Masterhåndbok for kull 2017.

Course requirements

The practical training placement must be approved before students register for the final exam. OsloMet is responsible for the practical training placement and approval of relevant places. Approval of placement must be given before commencement of clinical training.

Attendance in lectures and workshops is compulsory, with minimum 80 % participation . If absence exceeds 20 %, but less than 30 %, students can compensate by submitting an additional coursework requirement. The maximum absence limit is 30 % per academic year. Students whose absence exceeds 30 %, may not compensate by submitting coursework requirement and may not continue to the next year of the program, nor register for the final exam.

The university is responsible for the final assessment of the student according to the Act Relating to Universities and University Colleges. It is also referred to the Regulations on studies and exams at OsloMet - the metropolitan university Chapter 8. Guided practice. Number of attempts.

Course work requirements

Second semester: Students submit a written assignment of 3 pages (+/- 10 per cent) in preparation for practice. The required coursework must be approved before students undertake clinical training. It is possible to resubmit the coursework once if the assignment is not approved.

Fifth semester: Students submit a practical training report of 8 pages (+/- 10 per cent) with reflections over learning outcomes relating to therapeutic development. Work on the report should be done throughout the clinical training placement, and the report should form the basis for individual midway meetings with the clinical training supervisor.

The clinical training report must be approved by the clinical training supervisor and signed by both the clinical training supervisor and the student. The clinical training report must be approved before the student's clinical training period is approved.

Sixth semester: For the final exam, students' provide an edited video recording on a memory stick. Students individually present a 15 min. video recording of one or max two family therapy sessions. In the clip, students are expected to role-play the main therapist, and rely on friends, co-workers etc to act roles like co-therapist and family-members. The clip must not depict a real-life therapy session.

In qualification for the final exam, students submit the following coursework requirements by the stipulated deadline:

  • a written presentation of the role-play video recording. This presentation must not exceed one A4 page with single line spacing.
  • a verbatim transcript of the dialogue in the clip.
  • a genogram (family tree). Drawn on a separate sheet, the genogram must provide information about at least three generations.

Students cannot register for the exam before these coursework requirements are approved.

Assessment

Det blir arrangert regelmessige seminarer der studentene presenterer og diskuterer utkast til masteroppgavetekst i et større forum. På disse seminarene kan også sentrale emner tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov.

Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven og innebærer en nødvendig kvalitetssikring, blant annet av at arbeidet foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Studenten(e) får oppnevnt en veileder på bakgrunn av problemstillingen som er valgt, og veilederen og studenten(e) skriver under på en gjensidig bindende avtale om veiledningsforholdet ved oppstart. Det gis tilbud om 20 timer veiledning pr. gruppe. Deler av veiledningstilbudet skjer i forbindelse med masteroppgaveseminarene.

Permitted exam materials and equipment

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:

  • Oppdatert godkjent prosjektbeskrivelse
  • Minst et fremlegg av eget arbeid og minst en opposisjon til andres arbeid på mastergradsseminar
  • Selvvalgt pensum på minimum 2000 sider må være godkjent av veileder før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

.

Grading scale

Skriftlig masteroppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter samt individuell muntlig eksaminasjon. Oppgaven skal skrives ifølge gjeldende retningslinjer. Monografier skal ha et omfang på 15 000 ord (+/- 20 prosent). Velges artikkelmanus, skal fordypningsnotatet/kappen ha et omfang på 3000 ord (+/- 20 prosent). Velges et annet format, skal omfanget til fordypningsnotatet/kappen være på 9000 ord (+/- 20 prosent). Kravet til omfang er det samme for individuelle masteroppgaver og masteroppgaver skrevet i gruppe.

Examiners

Gradert skala A-F. Hvis masteroppgaven skrives i gruppe, gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Studentene får en midlertidig karakter på den skriftlige masteroppgaven. Kun studenter med karakter A-E på den skriftlige masteroppgaven, kan fremstille seg til muntlig eksaminasjon. Endelig karakter settes etter at individuell muntlig eksaminasjon er gjennomført. Hele karakterskalaen kan anvendes ved justering av den midlertidige karakteren.

Følgende gjelder når karakteren F tildeles:

  • Skriftlig oppgave: Hvis masteroppgaven skrives i gruppe, vil hele gruppen få denne karakteren. Studentene kan ikke fremstille seg til muntlig eksaminasjon. Studentene kan levere ny eller omarbeidet masteroppgave til sensur én gang.
  • Muntlig eksaminasjon: Dersom karakteren F tildeles etter gjennomføringen av den muntlige eksaminasjonen, blir studentens endelige karakter F. Studentene må da fremstille seg til ny eksamen ved å levere ny eller omarbeidet masteroppgave til sensur. Ved bestått karakter på skriftlig oppgave kan kandidaten fremstille seg til muntlig eksaminasjon.
  • Klage på karakter: Karakteren på den skriftlige oppgaven kan påklages. Hvis karakteren endres som følge av ny sensur, må studenten også fremstille seg til ny muntlig eksaminasjon.

Course contact person

Hver masteroppgave vurderes av to sensor, hvorav én sensor må være ekstern.