Programplaner og emneplaner - Student
SFB5900 Master's Thesis in Family Therapy Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave i familiebehandling
- Study programme
-
Master in Applied Social Sciences: Programme Option Family TherapyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part timeMaster in Programme Applied Social Sciences
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Individuell hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Required preliminary courses
Alle emner som inngår i mastergraden må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet familiebehandling
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver
- inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon
Ferdigheter
Studenten kan
- velge et tema som er relevant for faget og praksis i familiebehandling og begrunne valget sitt
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
- velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling
- utvikle design for en empirisk undersøkelse
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på områder knyttet til feltet familiebehandling
Teaching and learning methods
Emnet omhandler endringer gjennom menneskets livsløp, med spesielt fokus på barn og unges utvikling og oppvekstsvilkår.
Temaer
- barn og unges oppvekstsvilkår
- utviklingspsykologi i et livsløpsperspektiv
- sosialisering
- ungdomskultur
- sosiale medier
- ungdom og psykisk helse
- barn og unges rettigheter
- læringsmiljø
- kartlegge ulike programmer knyttet til godt skolemiljø
- fysiske, psykiske og sosiale endringer i et livsløpsperspektiv
- den flerkulturelle skolen
- dokumentasjonsarbeid i skole og arbeidsliv
Course requirements
For å kunne levere masteroppgaven må studenten ha følgende godkjente obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav:
- Obligatorisk deltakelse: Avsparkseminar, 2 dager. Ved fravær på en eller begge dagene gis et kompenserende arbeidskrav. Kompenserende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen angitt frist.
- Arbeidskrav: 2-sider prosjektskisse om eget masterprosjekt leveres til oppnevnt veileder innen angitt frist. Egen mal skal følges. Dersom prosjektskissen ikke blir godkjent av veileder, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
- Obligatorisk deltakelse: Midtveisseminar, 1 dag. Ved fravær vil det bli et kompenserende seminar.
Assessment
Eksamen består av to deler: masteroppgaven og muntlig høring. Masteroppgaven kan leveres som monografi eller artikkelbasert (artikkelmanus og kappe).
Monografi
Individuelle oppgaver i monografiform skal ha et omfang på 52 sider (+/- 10 prosent), eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg, definert ved 12 punkts Calibri og 1,5 i linjeavstand. Studenten skal bruke APA-stil ved kildehenvisninger i masteroppgaven.
To studenter kan skrive felles monografi. Prosjektet må godkjennes av utdanningsleder eller den utdanningsleder har delegert oppgaven til. Ved innlevering av masteroppgaven skal det vedlegges et skriv der studentene redegjør for hvilke deler av oppgaven den enkelte student har hatt hovedansvar for. Monografi skrevet av to studenter skal ha et omfang på 77 sider (+/- 10 prosent).
Artikkelmanus
Individuell artikkelbasert masteroppgave skal bestå av ett leveringsklart artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2) og en kappe.
To studenter kan skrive felles artikkelbasert masteroppgave. Da skal oppgaven bestå av to leveringsklare artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2) og en kappe. Når to artikkelmanus innleveres som masteroppgave, må de tematisk høre sammen. Prosjektet må godkjennes av utdanningsleder eller den utdanningsleder har delegert oppgaven til.
Artikkelmanus: Dette skal følge tidsskriftets retningslinjer for publisering når det gjelder lengde (antall ord) og referansestil.
Kappe: Sammen med artikkelmanus skal det leveres en kappe på 15 sider (+/- 10 prosent), skrifttype Calibri 12 pkt., 1.5 linjeavstand, eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg. Her utdypes blant annet metode og teoretiske perspektiver, samt temaer som ikke er tilstrekkelig dekket i artiklene. Der oppgaven består av flere artikkelmanus, trekkes linjene mellom artiklene i kappen skal det brukes APA-stil ved kildehenvisninger. Det foreligger en skriftlig veiledning for utarbeiding av kappe.
Innlevering av artikkelbasert masteroppgave har ikke som forutsetning at manus er akseptert for publisering i det aktuelle tidsskrift.
Muntlig høring
Masteroppgaven må være bestått før studenten(e) kan framstille seg for muntlig høring. Muntlig høring starter med at studenten(e) gir en presentasjon av masteroppgaven i forelesningsform (30 minutter, 45 minutter ved samskriving). Deretter gjennomgår studenten en individuell, muntlig høring (ca. 45 minutter).
Studenten kan få vite karakter på masteroppgaven før muntlig presentasjon av masteroppgaven (forelesningen) starter.
Muntlig presentasjon (forelesningen) og den påfølgende individuelle, muntlige høringen kan justere karakteren som er gitt på masteroppgaven. Deretter fastsettes endelig karakter. Den endelige karakteren inngår på vitnemålet.
Når to studenter samskriver masteroppgave, skal den skriftlige oppgaven gis en og samme karakter. Den enkelte student skal presentere sin del av oppgaven i forelesningsform og deretter gjennomgå en individuell, muntlig høring. Forelesningen og muntlig høring vurderes som den enkelte students bidrag og brukes til eventuell justering av endelig karakter.
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Studenten får da tilbud om tre timer ytterligere veiledning før ny levering. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.
For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i ODA, universitetets digitale vitenarkiv.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering. Veileder skal ikke være sensor.
Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og masteroppgaven får en ny vurdering. Ny muntlig eksamen blir avholdt dersom karakteren endres.