EPN-V2

SFB5900 Master's Thesis in Family Therapy Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave i familiebehandling
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
  • Introduction

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Required preliminary courses

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • teoretisk forståelse for analyse av komplekse innovasjonsmuligheter og en entreprenørskapstankegang
    • høy grad av kunnskap om innsamling og vurdering av relevante data
    • inngående kunnskap om hvordan man på et tidlig stadium vurderer om ideer, muligheter og konsepter er gjennomførbare
    • høy grad av kunnskap om hvordan nye muligheter, ideer og konsepter kan presenteres muntlig og skriftlig
    • spesialisert kunnskap om hvordan man setter sammen et godt team for å utvikle entreprenørskapsmuligheter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • identifisere og utvikle entreprenørskapsmuligheter alene og i samarbeid med andre
    • gjøre bruk av teoretiske perspektiver på komplekse problemstillinger
    • vurdere behov for innovasjon
    • ta avgjørelser ved bruk av maler og verktøy når man står overfor en problemstilling knyttet til entreprenørskap
    • vurdere gjennomførbarheten av en idé eller mulighet i forhold til produkt, marked, organisasjon, økonomi og forretningsmodell
    • håndtere uklarhet, risiko, og markedspotensial
    • identifisere og vurdere informasjon fra ulike kilder for å skaffe seg bedre innsikt
    • gjennomføre intervjuer, samt analysere og tolke tilbakemeldinger fra interessenter

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • samle, analysere og bruke kvantitative og kvalitative data for å vurdere kunde- og markedsbehov og generere potensielle løsninger som møter disse behovene
    • forstå de etiske utfordringene og ansvaret som entreprenørskap innebærer
    • vise respekt, forståelse og samarbeidsevne i kontakt med kunder, brukere og eksperter
    • uttrykke problemformuleringer, analysere og vurdere entreprenørskapsmuligheter i kommunikasjon med eksperter og samfunnet generelt
  • Learning outcomes

    Følgende studentaktive undervisnings- og læringsformer vil bli brukt:

    • Gruppearbeidsprosjekt (mulighetsstudie)
    • Muntlig og skriftlig presentasjon (mulighetsstudie)
    • Kunde- og brukerintervjuer og observasjoner
    • Forelesninger
    • Gjesteforelesere
    • Workshop

    Grupper av studenter skal gjennomføre fire mulighetsstudier i løpet av semesteret for å skaffe seg praktisk kunnskap og ferdigheter i å lete etter og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. Studentene blir inndelt i nye grupper for hver mulighetsstudie. Målet er at studentene skal få muligheten til å samarbeide med alle sine medstudenter i løpet av semesteret.

    De fire mulighetsstudiene inneholder noe ulike utfordringer: egne ideer og problemer, ideer fra eksterne forretningspartnere, ideer fra partnere i offentlig sektor, anvendelse av designtenkning eller andre egnede metoder ut fra studentens egne ideer.

  • Content

    Requirements for the master's thesis

    Requirements to academic delimitations: The master's degree thesis should be an independent and analytical work with relevance to the subject areas in the field of family therapy. The students must choose a topic that will be highlighted through systematic use of qualitative and/or quantitative methodologies. The research question can be either of a theoretical or an empirical nature.

    The master's thesis must follow the Faculty of Social Sciences' template for writing assignments.

    Please note in particular the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet Section 7-5, regarding cheating. See also the Appeal Board's website regarding cheating on the university's website regarding exams. A total of 10 hours of supervision are offered, which can take place both individually and in groups.

    Monograph:

    Individual theses in monograph form are expected to have a scope of 50 pages +/- 10 % (excluding the table of contents, introduction, summary, references and appendices), written in 12-point Times New Roman with 1.5 line spacing.

    Up to two students can co-write a joint master's thesis. The programme coordinator, or the person the programme coordinator has delegated the task to, must approve the project. The students must sign a co-writing contract. A note must accompany the submission of the thesis, stating the parts of the thesis that each student has had main responsibility for. Monograph theses written by two students are expected to have a scope of around 75 pages. The scope of the thesis can be adjusted by up to +/- 10%. Fifteen supervision sessions are allotted when co-writing if the students have a joint supervisor.

    Article manuscript

    Individual assignments in article form must consist of one ready to submit article manuscript intended for a peer reviewed journal (level one or two).

    Theses in article form written by two students should consist of at least two such article manuscripts. When several article manuscripts are submitted as master's theses, they must be thematically linked.

    A reflection note/introduction ("kappe") of approx. 15 pages must be handed in together with the article manuscripts/the manuscripts. Among other things, the methodology and the theoretical points of departure should be expanded upon here, in addition to topics that are not sufficiently covered in the articles. In cases where the master's thesis consists of several article manuscripts, the connections between the articles should be pointed out in the note. Submission of the master's thesis in the form of an article manuscript does not necessitate that the manuscript is submitted or accepted for publication. In collaboration with the supervisor, however, the student is advised to write with a relevant journal in mind, and with the journal's guidelines for publication.

  • Teaching and learning methods

    Følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

    • Arbeidskrav 1: Undervisningen i emnet er obligatorisk. Minimumskravet til oppmøte er 70 prosent aktiv deltakelse.
    • Arbeidskrav 2: Innlevering av 4 gruppeoppgaver på 1-5 sider samt presentasjon av disse oppgavene i undervisningen. Detaljer rundt innholdet i hver oppgave presenteres ved semesterstart.

    Alle arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent innen den fastsatte fristen for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, gis studentgruppen anledning til å levere en forbedret versjon innen angitt frist.

  • Course requirements

    Eksamen i emnet er en semesteroppgave om studentens gruppeprosjekter. Eksamensoppgaven skal ha et omfang på 10-15 sider. Skrift og skriftstørrelse: Arial eller Calibri, 12 poeng. Linjeavstand: 1,5.

    Studentene kan skrive eksamen på norsk eller engelsk.

    Studenter som får ikke bestått, får én mulighet til å levere en forbedret versjon av semesteroppgaven til vurdering.

  • Assessment

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Permitted exam materials and equipment

    Gradert skala A - F

  • Grading scale

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensureringen av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Examiners

    The exam papers are graded by one internal and one external examiner. The supervisor cannot be an examiner. If the student appeals against the grade, a new committee will be appointed and the master's thesis will be re-assessed. If the assessment is changed, a new oral exam will be held.