Programplaner og emneplaner - Student
SFB4100 Basics in Systemic Perspectives Course description
- Course name in Norwegian
- Systemisk grunnlagsforståelse
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GNA2100 Naturfag 1, emne 1.
Required preliminary courses
Se under Opptakskrav i fagplanen.
Learning outcomes
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende.
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for sammenhenger mellom fotens anatomi, patologi, biomekanikk og funksjon
- gjøre rede for fotlidelser som ligger til grunn for bruk av fotortoser eller ortopedisk fottøy
- gjøre rede for design og konstruksjon av fotortoser og ortopedisk fottøy
- beskrive ulike komponenter i en sko og forklare fremstillingsprosesser som er relevant for fottøy og fotortoser
- utdype biomekaniske prinsipper og teori som anvendes i design og tilpassing av fotortoser, ortopedisk fottøy og delfotproteser
- beskrive skoens betydning for funksjon ved delfotprotese
- beskrive forebyggende tiltak for å korrigere feilstillinger, redusere smerte og forebygge sår
Ferdigheter
Studenten kan
- under veiledning utføre kliniske prosesser som inngår i oppfølgingsplan av brukere som trenger fottøy og fotortoser ;
- gjennomføre ganganalyse, identifisere biomekaniske forhold og anvende kunnskapen i ortosebehandling
- anvende utfallsmål knyttet til bruker av fottøy og fotortoser
- anvende ICF rammeverk til å forklare hvordan funksjonsnedsettelse grunnet fotproblematikk påvirker individet
- anvende trykkmålingsutstyr og benytte resultatene i valg og vurdering av ortoser
- anvende relevant forskning for å analysere temaer knyttet til fottøy og fotortoser
- under veiledning, lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske prosedyrer som benyttes ved fremstilling av fottøy og fotortoser
- analysere og reflektere over kliniske og tekniske løsninger, dokumentere klinisk arbeid i journal og kommunisere dette muntlig
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide selvstendig og samarbeide med bruker og andre profesjoner på området fottøy og fotortoser
- diskutere behovet for faglige retningslinjer
- reflektere over hvordan kommunikasjon bør tilpasses til forskjellige aldersgrupper og funksjonsnivåer
- reflektere over befolkningens kunnskap om egen helse og konsekvenser for veiledning og informasjon
Course requirements
Naturfag 2 vil delvis være organisert i enfaglige temaer og delvis tverrfaglig i et;miljøtema.;
;
Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.
;
Undervisningen skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet.
Sentrale temaer for denne undervisningen er:
- Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
- Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
- Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket
;
Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom systematiske og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.
;
FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.
Assessment
Individuell hjemmeeksamen over 5 dager. Omfang: 3800-4200 ord.
Ny eksamen: Dersom hjemmeeksamen vurderes til F, har studenten anledning til å levere inn omarbeidet versjon til ny sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studenten til gode.
Course contact person
Studenten må være tatt opp på studiet.