EPN-V2

SFB4100 Basics in Systemic Perspectives Course description

Course name in Norwegian
Systemisk grunnlagsforståelse
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GNA2100 Naturfag 1, emne 1.

Required preliminary courses

Se under Opptakskrav i fagplanen.

Learning outcomes

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for sammenhenger mellom fotens anatomi, patologi, biomekanikk og funksjon
  • gjøre rede for fotlidelser som ligger til grunn for bruk av fotortoser eller ortopedisk fottøy
  • gjøre rede for design og konstruksjon av fotortoser og ortopedisk fottøy
  • beskrive ulike komponenter i en sko og forklare fremstillingsprosesser som er relevant for fottøy og fotortoser
  • utdype biomekaniske prinsipper og teori som anvendes i design og tilpassing av fotortoser, ortopedisk fottøy og delfotproteser
  • beskrive skoens betydning for funksjon ved delfotprotese
  • beskrive forebyggende tiltak for å korrigere feilstillinger, redusere smerte og forebygge sår

Ferdigheter

Studenten kan

  • under veiledning utføre kliniske prosesser som inngår i oppfølgingsplan av brukere som trenger fottøy og fotortoser ;
  • gjennomføre ganganalyse, identifisere biomekaniske forhold og anvende kunnskapen i ortosebehandling
  • anvende utfallsmål knyttet til bruker av fottøy og fotortoser
  • anvende ICF rammeverk til å forklare hvordan funksjonsnedsettelse grunnet fotproblematikk påvirker individet
  • anvende trykkmålingsutstyr og benytte resultatene i valg og vurdering av ortoser
  • anvende relevant forskning for å analysere temaer knyttet til fottøy og fotortoser
  • under veiledning, lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske prosedyrer som benyttes ved fremstilling av fottøy og fotortoser
  • analysere og reflektere over kliniske og tekniske løsninger, dokumentere klinisk arbeid i journal og kommunisere dette muntlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeide selvstendig og samarbeide med bruker og andre profesjoner på området fottøy og fotortoser
  • diskutere behovet for faglige retningslinjer
  • reflektere over hvordan kommunikasjon bør tilpasses til forskjellige aldersgrupper og funksjonsnivåer
  • reflektere over befolkningens kunnskap om egen helse og konsekvenser for veiledning og informasjon

Course requirements

Naturfag 2 vil delvis være organisert i enfaglige temaer og delvis tverrfaglig i et;miljøtema.;

;

Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.

;

Undervisningen skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet.

Sentrale temaer for denne undervisningen er:

  • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
  • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

;

Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom systematiske og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.

;

FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

Assessment

Individuell hjemmeeksamen over 5 dager. Omfang: 3800-4200 ord.

Ny eksamen: Dersom hjemmeeksamen vurderes til F, har studenten anledning til å levere inn omarbeidet versjon til ny sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studenten til gode.

Course contact person

Studenten må være tatt opp på studiet.