EPN-V2

SFB4000 Theoretical Approaches to Family: The Knowledge Base for Therapautic Work Course description

Course name in Norwegian
Teoretiske perspektiver på familier. Kunnskapsgrunnlag for behandlingsarbeid
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
FALL 2017
Schedule
  • Introduction

    For masterstudenter fra Master i sosialfag må SFF4100 «Forskningsmetode og design» være gjennomført og bestått for opptak til «Ungdataverkstedet». Søkere fra andre masterstudier må ha fullført og bestått kvantitativ metode på minimum 5 stp.

  • Required preliminary courses

    Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • avansert kunnskap om ulike kvantitative analyseformer og praktisk gjennomføring av kvantitative analyser i SPSS
    • fordypet kjennskap til et verktøy som brukes i planlegging av ungdomsarbeidet i de fleste norske kommuner
    • spesialisert kunnskap om sentrale ungdomssosiologiske begreper som identitet, individualisering, forhandling, samt kunnskap om fritid og familieliv, utdanning og sosial ulikhet, helse og risiko.
    • fordypet innsikt i historiske utviklingstrekk og debatter om hvordan ungdomstiden har endret seg de senere årene

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • arbeide selvstendig med tilrettelegging, analyse og fortolkning av kvantitative data
    • analysere empirisk forskning om ungdom basert på kvantitative data
    • forstå kvantitative forskningsartikler og tolke tabeller

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kople teorier om ungdom og kvantitativ metode på en adekvat måte
    • gjennomføre, anvende og formidle kvantitativ forskning til praksisfeltet
  • Learning outcomes

    Emnet består av forelesninger, seminarundervising, og gruppeveiledning, totalt ca. 24 timer. Hovedvekten ligger på studentaktiv undervisning i verkstedform. Samarbeidet med kommunen beregnes til totalt fire undervisningstimer. I tillegg kommer obligatoriske møter med praksisfeltet.

    Undervisningsplan for høsten 2017

    • Forelesning teori - ungdoms hverdagsliv ( 1 time ): Forelesning.
    • Introduksjon til datamaterialet ( 1 time ): Seminarundervisning på datarom.
    • Prosjektmøte med kommunen ( 2 timer ).
    • Forelesning - familie, fritid og risiko ( 2 timer ): Forelesning.
    • Forelesning - sosial ulikhet, skole og utdanning ( 2 timer ): Forelesning.
    • Forelesning - helse og trivsel ( 2 timer ): Forelesning.
    • Praktisk analysearbeid med veiledning - del 1 ( 4 timer ): Seminarundervisning på datarom.
    • Presentasjon av resultater - diskusjon - del 1 ( 2 timer ): Diskusjon, gruppeveiledning.
    • Praktisk analysearbeid med veiledning - del 2 ( 4 timer ): Seminarundervisning på datarom.
    • Presentasjon av resultater - diskusjon - del 2 ( 2 timer ): Diskusjon, gruppeveiledning.
    • Praktisk del med veiledning - presentasjon av data fra de kvantitative analysene - del 3 ( 2 timer): Seminarundervisning på datarom.
  • Teaching and learning methods

    Det skal gjennomføres et planleggingsmøte med de kommunale samarbeidspartnerne i praksisfeltet ved oppstart av emnet. Fordi Ungdata favner bredt tematisk er flere kommunale sektorer ofte involvert i etterarbeidet med undersøkelsene. Vanlige samarbeidspartnere vil tilhøre sektorer for helse og omsorg, skole og opplæring, sosiale tjenester, politi og forebyggende tjenester.

    Arbeidet organiseres slik at hver kommune inngår et samarbeid med 4-5 studenter som veiledes av én forskningsveileder. Hver student skal i samarbeid med kommunen og forskningsveileder velge ut et tematisk avgrenset område som de ønsker å se nærmere på.

    Planleggingsmøtet må være gjennomført før studenten kan fremstille seg for eksamen.

  • Course requirements

    En individuell skriftlig rapport. Rapporten vil utgjøre 10 sider (+/- ti prosent) inkludert figurer og tabeller. Rapporten skal gjøre bruk av pensumstoffet.

    Kandidater som ikke består eksamen kan levere en bearbeidet rapport og fremstille seg for ny og utsatt eksamen én gang.

  • Assessment

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen info

  • Grading scale

    En gradert skala med fem trinn benyttes, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et utvalg på 20 prosent av besvarelsene. Utvalget skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene.