EPN-V2

SFB4000 Theoretical Approaches to Family: The Knowledge Base for Therapautic Work Course description

Course name in Norwegian
Teoretiske perspektiver på familier. Kunnskapsgrunnlag for behandlingsarbeid
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master in Applied Social Sciences: Programme Option Family Therapy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
Master in Programme Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet skal studentene tilegne seg solid kunnskap og fordypet forståelse av samspill mellom samfunn, familie og individ ut fra ulike teoretiske perspektiver. Det vil presenteres tilnærmingsperspektiver på familier som kan være nyttig i behandlingsarbeid, blant annet familie forstått som system og/eller som en samling av individer med individuelle rettigheter. Familiebegrepet vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at normativ kunnskap om familier vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst.

Required preliminary courses

Emnet bygger videre på emnet Samfunnsvitenskapelig teori.

Learning outcomes

Etter å ha fullført emne har studentene følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene har

  • kunnskap om den vestlige familiens historiske endringer
  • inngående kunnskap om velferdsstaten og familien
  • fordypet kunnskap om barn i familier, blant annet om hvordan kjønn, klasse og etnisitet påvirker forståelse av barn, foreldre og familie
  • kunnskap om hvordan levekår påvirker barns og familiers hverdagsliv

Ferdigheter

Studentene kan

  • reflektere over normativitet ved familieterapifeltet
  • analysere familier ut i fra ulike perspektiver
  • analysere barn og foreldre ut i fra ulike perspektiver
  • analysere kompleksiteten i familieterapifeltet ved hjelp av ulike teoretiske tilnærminger
  • koble teoretisk kompetanse og erfaringer fra ulike praksissituasjoner

Generell kunnskap

Studentene kan

  • å analysere familierelaterte fenomener ut i fra ulike perspektiver
  • å tenke etisk når forskning formidles

Teaching and learning methods

(mangler info)

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Individuell hjemmeeksamen over syv dager over oppgitt tema (10 +/- ti prosent).

Permitted exam materials and equipment

(Hjelpemidler er ikke beskrevet)

Grading scale

En gradert skala med fem trinn benyttes, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et utvalg på 20 prosent av besvarelsene. Utvalget skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene.