Programplaner og emneplaner - Student
SERNB1100 Basic Natural Sciences Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende naturvitenskaplige fag
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Public Nutrition
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utvalgte deler av menneskets anatomi og fysiologi, for å forstå hvordan mat og næringsstoffer omsettes i kroppen
- har grunnleggende kunnskap om kjemi, biokjemi og cellebiologi som kunnskapsgrunnlag for forståelse av ernæring og matvarekunnskap
- har bred kunnskap om næringsmiddelkjemiske endringer i mat og drikke
- har kjennskap til metoder og prosesser som benyttes for å fremskaffe naturvitenskapelig kunnskap
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre enkle laboratorieøvelser, henvise til relevant informasjon og presentere resultater i en labrapport, i henhold til gitte kriterier
- kan anvende Matvaretabellen
Content
- Kjemi (generell, organisk, biokjemi).
- Cellebiologi.
- Fysiologi.
- Anatomi.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, demonstrasjoner, laboratorieforsøk, gruppearbeid og selvstudium.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 100 prosent deltakelse på inntil tre laboratorieøvelser, inntil 6 studenter i gruppa.
- skriftlig grupperapport fra to av tre laboratorieøvelser på inntil 1000 ord fra to av tre laboratorieøvelser.
- en teoretisk gruppeoppgave med muntlig framlegg, inntil 6 studenter i gruppa.
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.
Sensorordning: Interne.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Kalkulator, periodesystem.
Pensumliste
Grønneberg, T., Hannisdal, M., Pedersen, B. & Ringnes, V. (2012). Kjemien stemmer: Kjemi 1 grunnbok (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm.
Grønneberg, T., Hannisdal, M., Pedersen, B. & Ringnes, V. (2012). Kjemien stemmer: Kjemi 1 studiebok (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm.
Grønneberg, T., Hannisdal, M., Pedersen, B. & Ringnes, V. (2013). Kjemien stemmer: Kjemi 2 grunnbok (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm.[Utvalgte kapitler]
Grønneberg, T., Hannisdal, M., Pedersen, B. & Ringnes, V. (2013). Kjemien stemmer: Kjemi 2 studiebok (4. utg.). [Oslo]: Cappelen Damm.[Utvalgte kapitler]
Hauge, J. G., Aakvaag, R. K. & Christensen, T. B. (2001). Biokjemi: En grunnbok (4. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Mattilsynet, Helsedirektoratet & Universitetet i Oslo. (2014). Matvaretabellen . Hentet 18. april 2016 fra http://www.matvaretabellen.no/
Sand, O., Sjaastad, Ø. V., Haug, E., Bjålie, J. G. & Toverud, K. C. (2006). Menneskekroppen: Fysiologi og anatomi (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
PDF-filer som er lagt ut på fronter
Abrahamsson, L., Feltzin, K. & Lindblad, G. (1992). Näringslära för högskolan . Malmö: Almqvist & Wiksell ekonomiförl.[Kapittel 12]
Hemmer, E., Askim, M., Lynum, L., Karlsen, H., Nordeng, A. & Nybraaten, G. (2001). Næringsmiddellære: Råstoff, produksjon og ferdigvarer . Oslo: Yrkeslitteratur.[Kapittel 6]
Kristensen, A. M. & Løken, E. B. (2003). Kan vi stole på matvaretabellen? Norsk tidsskrift for ernæring, 1 (3), 8.
Mattilsynet. (2012). About the table values . Hentet 15. april 2016 fra http://www.matportalen.no/verktoy/the_norwegian_food_composition_table/about_the_table_values
Nordbotten, A., Løken, E. B. & Rimestad, A. H. (2000). Sampling of potatoes to determine representative values for nutrient content in a national food composition Table. Journal of Food Composition and Analysis, 13 (4), 369-377. doi:http://dx.doi.org/10.1006/jfca.2000.0906
(Pensumliste ajour: 2016-07-08. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)