EPN-V2

SERNB1000 Introduction to Public Health Nutrition Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til samfunnsernæring
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kjennskap til utvikling av ernæringspolitikk i Norge og i Norden
    • kan beskrive de viktigste ernæringsutfordringene i Norge og globalt
    • kan beskrive endringer over tid i inntak av mat og næringsstoffer i Norge og globalt
    • kan beskrive eksempler på teoretiske rammeverk og modeller for faktorer som påvirker ernæringssituasjonen
    • kan beskrive endringer over tid i forekomst av ernæringsrelaterte sykdommer, i Norge og globalt
    • kan redegjøre for kilder til data om ernæringssituasjonen i et land og kunne forklare hovedfunnene
    • har kjennskap til eksempler på forskning innen fagfeltet
    • kan forklare hvordan mat og måltider inngår i identitetsutvikling og sosialisering
    • har kjennskap til matvarevalg, miljø og bærekraftighet
    • har kjennskap til ulike matlagingsteknikker

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan beregne innhold av energi og næringsstoffer i retter og menyer
    • kan anvende reglene for korrekt sitering av kilder ved rapportskriving og presentasjoner
    • kan orientere seg i bibliotekets samlinger og søke i bibliotekets databaser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over egne erfaringer med å skrive tekster i en vitenskapelig skrivestil
    • har innsikt i hva samfunnsernæring er som fag og som profesjon
  • Content

    • Mat- og ernæringssituasjonen nasjonalt og globalt.
    • Mat som del av personlig identitet og sosialisering.
    • Praktisk matlaging.
    • Teoretisk rammeverk.
    • Bærekraftig mat.
    • Bibliotektjenester, internettkilder, dataprogram og databaser.

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom dialogbasert forelesning, gruppearbeid, matlaging på kjøkken og selvstudium.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 100 prosent deltakelse i inntil to dagers praktisk matlaging, med muntlig presentasjon av maten som er laget.
    • En individuell skriftlig rapport (1200 - 1500 ord).
  • Assessment

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, tre timer.

    Sensorordning: Interne.

    Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.

    Hjelpemidler til eksamen

    Ingen.

    Pensumliste

    Obligatorisk litteratur (endringer kan forekomme)

    Litteraturlisten som er basis for SERN 1000 høsten 2016. Litteraturen er valgt ut for å belyse viktige prinsipper beskrevet i målsetningene. Noe av litteraturen brukes til selvstudium mens annet arbeides med gjennom ulike oppgaver.

    Andersen, L. F., Øverby, N. & Lillegaard, I. T. L. (2004). Hvor mye frukt og grønt spiser norske barn og ungdommer? Tidsskrift for Den norske legeforening . Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/1019864

    Bere, E. & Øverby, N. C. (2011). Om mat og ernæring: en introduksjon til hva man bør spise . Kristiansand: Høyskoleforl. [Kap. 18. Tilgjengelig på Fronter]

    Departementene. (2005). Handlingsplan for fysisk aktivitet 2005-2009 (IS 0162). Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet. Hentet fra https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/hod/pla/2004/0001/ddd/pdfv/231922-fa-handlingsplan_2005-2009.pdf [side 1-17 og 30-32]

    Halvorsen, K. (2002). Forskningsmetode for helse- og sosialfag : en innføring i samfunnsvitenskapelig metode (2. utg.). Oslo: Cappelen akademisk forl.[Kap. 10 tilgjengelig på Fronter]

    Halweil, B. N. D. (2004). Sjekk hva du spiser! I Jordens tilstand 2004 (s. 91-119). Oslo: Cappelen.[Tilgjengelig på Fronter]

    Helsedirektoratet. (2011). Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer: metodologi og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag (IS 1881). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/400/Kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer-metodologi-og-vitenskapelig-kunnskapsgrunnlag-IS-1881.pdf [Kap. 1, 2, 3 og 29]

    Helsedirektoratet. (2012). Sluttrapport: Handlingsplan for bedre kosthold i befolkningen 2007-2011 (IS-0368). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/314/Sluttrapport-handlingsplan-for-bedre-kosthold-i-befolkningen-2007-2011-IS-0368.pdf

    Helsedirektoratet. (2013). Utviklingen i norsk kosthold 2013 (IS 2115). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/371/Utviklingen-i-norsk-kosthold-2013-IS-2115.pdf

    Helsedirektoratet. (2014). Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet (IS 2170): Helsedirektoratet. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/806/Anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet-IS-2170.pdf

    Helsedirektoratet, S.-o. (2002). Fysisk aktivitet og helse. Anbefalinger (IS 1011). Oslo. Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/717/Fysisk-aktivitet-og-helse-anbefalinger-IS-1011.pdf [s. 15-17]

    Holm, L. & Tange Kristensen, S. (2012). Mad, mennesker og måltider (2. utg.). København: Munksgaard. [Kap. 1, 22. Bok bør kjøpes]

    Kaufmann, G. & Kaufmann, A. (2009). Psykologi i organisasjon og ledelse (4. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 10 tilgjengelig på Fronter]

    Meld. St. nr. 34 (2012-2013). (2013). Folkehelsemeldingen. God helse felles ansvar . Hentet frahttps://www.regjeringen.no/contentassets/ce1343f7c56f4e74ab2f631885f9e22e/no/pdfs/stm201220130034000dddpdfs.pdf[s. 17-19]

    Nordic Council of Ministers. (2006). A better life through diet and physical activity . Hentet frahttp://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:701045/FULLTEXT01.pdf

    Oshaug, A. (1994). Nutrition security in Norway? : a situation analysis . Göteborg: Stiftelsen Svensk näringsforskning. [Kap. 1 og 2 - legges ut på Fronter]

    Pedersen, J. I., Anderssen, S. & Hjartåker, A. (2012). Grunnleggende ernæringslære (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-3, 12, 13 og 14]

    Popkin, B. M. (2002). The dynamics of the dietary transition in the developing world. I B. C. B. M. Popkin (Red.), The Nutrition Transition: diet and disease in the developing world : Elsevier, Academic Press.[Kap. 6 tilgjengelig på Fronter]

    St. Meld. Nr. 16 (2002-2003). (2003). Resept for et sunnere Norge: folkehelsepolitikken . Hentet frahttps://www.regjeringen.no/contentassets/069d160b7cf54b04a1a375515d01659a/no/pdfs/stm200220030016000dddpdfs.pdf[s. 5-8]

    Torjusen, H. & Vittersø, G. (1998). Bærekraftig matforbruk: begrepsdrøftinger, menyeksempel og kostnadsberegninger = Sustainable food consumption (Bind nr 11-1998). Lysaker: Statens institutt for forbruksforskning. [s. 11-17 tilgjengelig på Fronter]

    Ulset, E., Undheim, R. & Malterud, K. (2007). Er fedmeepidemien kommet til Norge? Tidsskrift for Den norske legeforening . Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/1473366

    United Nations (2004). 5th report on the world nutrition situation: nutrition for improved development outcomes . Hentet fra http://www.unscn.org/layout/modules/resources/files/rwns5.pdf [Kap. 1 og 2]

    Ustvedt, H. J. (1942). Ernæringsforholdene i Norge. Svenska Läkartidningen, 51 , 3144-3151 [På fronter]

    WHO. (2004). Global strategy on diet, physical activity and health . Hentet frahttp://www.who.int/dietphysicalactivity/strategy/eb11344/strategy_english_web.pdf

    WHO. (2003). Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases: report of a Joint WHO/FAO Expert Consultation (Bind 916). Geneva: World Health Organization. Hentet frahttp://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/trs916/en/

    Tilleggslitteratur

    Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

    Findalen, A. M., Arsky, G. H. & Helsedirektoratet. (2012). Kosthåndboken: veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten . Oslo: Helsedirektoratet.

    Gjerset, A., Kaasa, S. & Karlsen, H. (1992). Idrettens treningslære . Oslo: Universitetsforl.

    SCN News (2010). Climate change, food, and nutrition security implications . Hentet frahttp://www.unscn.org/files/Publications/SCN_News/SCN_NEWS_38_03_06_10.pdf

    Thommessen, M. & Krogh, L. v. (2001). Ernæringsleksikon . Oslo: NKS forl.

    UNICEF. The State of the world's children . New York: United Nation Children`s fund. [Siste utgave]

    WHO. World health report . Geneva: WHO. [Siste utgave]

    (Pensumliste ajour: 2016-06-23. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)