Programplaner og emneplaner - Student
SBVA4000 Supervised Professional practice and Critical reflection Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis og kritisk refleksjon
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Welfare Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Welfare Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen i emne TLP6100 må være bestått før eksamen i emne TLP6200 kan avlegges.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- kjenner til aktuelle trafikkpedagogiske og trafikkfaglige utfordringer ved undervisning av elever med spesielle behov
- har kunnskap om utviklingsmetodikk og hvordan denne kan brukes overfor elever med spesielle behov på ulike områder innen det trafikkpedagogiske og trafikkfaglige feltet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende IKT-verktøy i gjennomføring av undervisningsopplegg og/eller formidling
- kan samarbeide i en prosjektgruppe og reflektere over arbeidet i gruppa og resultatet av arbeidet
- kan tilrettelegge undervisningen for personer som trenger språklig tilrettelegging
Generell kompetanse Studenten
- har innsikt i ulike diagnosers spesifikke utfordringer og hvilke tilrettelegginger de ulike diagnosene
- kan reflektere rundt tilrettelegging av undervisning for personer med spesielle behov
- kan uttrykke forståelse for mangfoldet i befolkningen med fokus på det flerkulturelle
- kan uttrykke forståelse for mangfoldet i befolkningen med fokus på personer med ulike diagnoser
Learning outcomes
The following must have been approved in order for the student to take the examination:
- compulsory attendance and participation at seminar days for your own specialisation
- presentation of own student’s project description for the master’s thesis with subsequent discussion in a plenary session
- held the role of opponent, providing feedback on one or more fellow students' project plan (peer assessment/opponent)
Teaching and learning methods
A project examination in the form of a project description for the student's master’s thesis, individual or in groups, depending on whether the thesis will be written individually or in a group. Scope: 3,000 words (+/- 20%). For group assignments, one overall grade is awarded for the whole group.
Resit examination: If the student fails the assignment, he/she will be given opportunity to submit a reworked version.
If the course is taught in English, students can also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).
Course requirements
Utforme et undervisningsopplegg med to timers varighet med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen innenfor temaet spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen. Opplegget skal dokumentere kompetanse i undervisning av personer med spesielle behov. Det totale omfanget av dokumentasjonen er ca. 1400 ord. Arbeidet foregår individuelt.
Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.
Krav om tilstedeværelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent kan kompenseres etter avtale med faglærer. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.
Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav i programplanen.
Assessment
Pass/fail.
Permitted exam materials and equipment
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Grading scale
Alle hjelpemidler tillatt
Examiners
Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Course contact person
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.