EPN-V2

SBV5900 Master's Thesis in Child Welfare Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave i barnevern
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master in Programme Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 45 studiepoeng. Det er en fordel at studenter så tidlig som mulig begynner å reflektere rundt tema og problemstilling for masteroppgaven.

Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder (barnevern). Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.

Mastergradsoppgaven kan leveres som en monografi eller som artikkelmanus.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har

  • avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet barnevern
  • inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
  • grundig innsikt i et tema eller fenomen fra flere ulike perspektiver
  • kjennskap til akademisk krav for analyse og skriftlig produksjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • syntetisere og fortette kunnskap
  • avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
  • velge og ta i bruk en eller noen metoder for å belyse masteroppgavens problemstilling
  • utvikle design for en empirisk undersøkelse
  • analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske redskaper
  • gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
  • vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
  • vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
  • formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
  • anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på områder knyttet til barnevern og iverksettelse av sosialpolitiske tiltak.

Teaching and learning methods

I begynnelsen av andre semester arrangeres et mastertorg hvor studentene får presentert forskningsprosjekter de kan knytte seg til. I andre semester skal studentene i emnet Forskningsmetode og design utforme egne prosjektskisser, dette er arbeidskrav i emnet. Prosjektskissen danner grunnlag for tildeling av veileder. Veileder tildeles i slutten av 2. semester. Det tilbys individuell veiledning under emnet Masteroppgaven kun til og med 4. semester (deltid 6. semester). Veiledningsressursen er begrenset til 15 timer. Veiledningstimene skal fordeles jevnt utover, og kan ikke samles opp i ett semester. I emnet Masteroppgaven arrangeres det også to obligatoriske oppgaveseminarer, avsparkseminar og midtveisseminar. Det første seminaret arrangeres i slutten av 2. semester, det andre i begynnelsen av 4. semester (deltid 6. semester). Se egen omtale.

I emnet Vitenskapsteori i tredje semester skal dessuten studenter drøfte egne masterprosjekter ut fra ulike forskningsteoretiske tradisjoner.

Oppgaveseminarene

Avsparkseminaret arrangeres i slutten av vårsemesteret i 2. semester. Formålet er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i arbeidet med masteroppgaven. Tilbudet kommer i tillegg til ordinær veiledning. Erfaringsmessig er det behov for å gi studentene en oppstart med gode råd og vink før arbeidet med masteroppgaven skal intensiveres. Seminaret har form av et dialogseminar. Det skal være tydelig, konkret, praktisk og framdriftsorientert. Studentene møter et panel lærere som innleder med egne erfaringer med å avgrense hva som skal studeres, å finne forskbare problemstillinger, tilgang på relevante data, betydningen av å ha en plan B, advarsler mot omfattende datainnsamling, med søknader og tillatelser, med å utvikle gode sammenhenger mellom problemstilling, teoretisk perspektiv og metode, relevante analytiske grep, gode arbeidsvaner og framdriftsplan osv. Studentene oppfordres til å være forberedt med spørsmål som kan stilles panelet. Etterpå går man i grupper bestående av en lærer og et lite antall studenter. Studentene presenterer sine prosjekter, og medstudenter og lærer gir respons. Etter avsparkseminaret skal studentene gå i gang med arbeidet med framdriftsplanen. Se kapittelet om arbeidskrav.

Midtveisseminaret arrangeres tidlig i fjerde semester (deltid 6.semester), og vil fokusere på tekster fra studentenes arbeid med masteroppgaven. Seminaret vil ha stor grad av studentinnsats. En skriftlig del av masteroppgaven skal av studenten presenteres muntlig (15 minutter) med tilbakemeldinger fra 2 studentopponenter (15 minutter). Se kapittelet om arbeidskrav.

Course requirements

Studenten skal levere en framdriftsplan etter første veiledningstime innen en avtalt frist med veileder og senest innen 1. oktober. Dersom studenten på grunn av sykdom eller andre tungtveiende grunner ikke kan levere framdriftsplanen innen avtalt tid, skal det med en gang settes opp en ny frist. Andre veiledningstime kan ikke settes opp uten at framdriftsplanen er levert.

Det er obligatorisk deltakelse på avsparkseminaret og på midtveisseminaret. Studenten må delta på begge seminarene for å kunne fremstille seg til eksamen (det vil si for å kunne levere masteroppgaven og fremstille seg til muntlig eksamen). Dersom en student på grunn av sykdom eller andre tungtveiende grunner ikke kan delta på seminarene skal det leveres et skriftlig arbeidskrav per fravær fra seminarene på 8 sider +/- 10 % etter en nærmere angitt oppgavetekst. Dette arbeidskravet må være levert før studenten kan fremstille seg til eksamen.

For å kunne delta på avsparkseminaret må studenten ha gjennomført emnet Forskningsmetode og design og ha levert prosjektskisse.

På midtveisseminaret skal hver student muntlig presentere en skriftlig del av masteroppgaven med tilbakemeldinger fra 2 studentopponenter. Det skriftlige arbeidet skal sendes til opponentene seneste en uke før seminaret. Presentasjon og muntlig opponering må være gjennomført for at seminardeltakelsen skal bli godkjent. Skriftlig arbeidskrav leveres som beskrevet ovenfor dersom seminarledelsen ikke er godkjent.

Krav til masteroppgaven

Krav til faglig avgrensning: Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for fagområdet barnevern. Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.

Masteroppgaven skal følge Fakultet for samfunnsfag sin mal for oppgaveskriving.

Vi gjør særlig oppmerksom på Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus, § 7-5 om fusk. Se også Klagenemndas nettside om fusk på høgskolens nettsider om eksamen.

Monografi

Individuelle oppgaver i monografiform forventes å ha et omfang på omlag 65 sider (eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg) definert ved 12 punkts Times New Roman og 1,5 i linjeavstand.

Inntil to studenter kan etter søknad gå sammen om å skrive en felles mastergradsoppgave. Det skal ved innlevering vedlegges et skriv der det går fram hvilke deler av oppgaven den enkelte student har hovedansvar for. Monografioppgaver skrevet av to studenter forventes å ha et omfang på om lag 130 sider. Sideomfang for oppgaver kan justeres med inntil +/- 10 %.

Artikkelmanus

Individuelle oppgaver i artikkelform skal bestå av ett leveringsklart artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2). Oppgaver i artikkelform skrevet av to studenter skal bestå av minst to slike artikkelmanus. Antallet manus som kan godkjennes som masteroppgave bestemmes imidlertid i det enkelte tilfelle av veileder i samråd med masterstudiets koordinator. Når flere artikkelmanus innleveres som masteroppgave, må de tematisk høre sammen. Sammen med artikkelmanus/manusene skal det leveres ett refleksjonsnotat/kappe på om lag 10 - 15 sider. Her utdypes blant annet metode og teoretiske utgangspunkter samt temaer som ikke er tilstrekkelig dekket i artiklene, og der oppgaven består av flere artikkelmanus, trekkes linjene mellom artiklene i dette notatet. Fagmiljøet utarbeider en skriftlig veiledning for utarbeiding av refleksjonsnotatet. Innlevering av masteroppgaven i form av artikkelmanus har ikke som forutsetning at manus er innsendt eller akseptert for publisering. Det anbefales imidlertid at studenten i samråd med veileder skriver med tanke på et relevant tidsskrift, og med utgangspunkt i dette tidsskriftets retningslinjer for publisering. Hver artikkel skal ha et omfang på mellom 10 - 20 sider.

Assessment

Mastergradsoppgaven gis egen karakter. Det benyttes en gradert skala med fem trinn, fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Etter at eksamenskommisjonen har fastsatt og protokollført karakteren på mastergradsoppgaven kan studenten få vite denne før hun eller han presenterer oppgaven i forelesningsform (30 minutter). Oppgaven må være bestått før studenten kan presentere oppgaven. Studenten gjennomgår deretter en muntlig prøve. Forelesningen og den muntlige prøven kan eventuelt justere karakteren som er gitt for mastergradsoppgaven. Deretter fastsettes endelig karakter. Den endelige karakteren inngår på vitnemålet.

Når to studenter går sammen om å skrive masteroppgave skal den skriftlige oppgaven gis en og samme karakter. Den enkelte student skal presentere sin del av oppgaven i forelesningsform og deretter gjennomgå en individuell muntlig prøve. Forelesningene og den muntlige eksaminasjon skal imidlertid vurderes som den enkelte students bidrag og brukes til eventuell justering av den endelige karakter for den enkelte student.

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i ODA, Høgskolens digitale vitenarkiv.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Veileder kan ikke være sensor. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og mastergradsoppgaven får en ny vurdering. Dersom vurdering blir endret vil ny muntlig eksamen bli avholdt.