EPN-V2

SBV4600 The child welfare worker in relation and context Course description

Course name in Norwegian
Barnevernsarbeideren i relasjon og kontekst
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

The course sheds light on conditions for child welfare workers’ interaction and cooperative relationships with children, parents and other partners. It focuses on institutional, theoretical and ethical issues in child welfare work and on how they may influence the child welfare worker’s position and professional practice. The child welfare service’s remit, professional assessments and political guidelines, as well as conflicting loyalties that may trigger tension and dilemmas that must be dealt with when working with children and parents, will be discussed in the course. Conditions that impede and promote professional development are also addressed. The course also covers support from the working environment and management. 

The language of instruction is Norwegian.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i faget norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk med vekt på grunnleggende ferdigheter i tegnspråk
  • har inngående kunnskap om ulike aktuelle arbeids- og læringsformer for tegnspråkfaget i grunnskolen
  • har inngående kunnskap om relevant forskning på tegnspråklig undervisningspraksis
  • har kunnskap om hvordan opplæringen i og på tegnspråk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring (gjelder for trinn 1-7)
  • har inngående kunnskap om tegnspråktekster, med fokus på sammensatte tekster
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
  • har god kunnskap om utviklingen av digital kompetanse og bruken av digitale hjelpemidler for bruk i opplæring i og på tegnspråk

Ferdigheter

Studenten

  • kan forholde seg kritisk til relevant nasjonal og internasjonal forskning innen tegnspråkfeltet og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan anvende relevante metoder til å observere, analysere og reflektere kritisk over tegnspråklig pedagogisk praksis
  • kan på et avansert nivå anvende prinsipper for læringsorientert vurdering i tegnspråkfaget og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over sin egen læring og utvikling
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (gjelder for trinn 1-7)
  • kan analysere og bruke metoder slik at elever utvikler metakognitiv kompetanse om egne muntlige ferdigheter, samt avlesnings- og tekstproduksjonsstrategier
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler tegnspråkfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med tegnspråkfaget som grunnlag
  • kan formidle og kommunisere om faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • har utviklet profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:

  • Individuelt levere og få godkjent resymé av en artikkel eller et kapittel til åtte av emnets undervisningsøkter, hvor fire skal leveres skriftlig på 150 ord +/- 10 % og fire skal leveres på tegnspråk (video) på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.
  • Framlegg, individuelt eller i par, av en analyse og drøfting av én av fagartiklene fra pensumlisten. Framlegget presenteres på tegnspråk ved en nett-undervisningsøkt, skal ha et omfang på 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til plenumsdiskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.
  • Individuelt produsere en sammensatt tekst på tegnspråk, spilt inn på video, over et selvvalgt tema innenfor dette emnet. Temaet godkjennes av faglæreren i forkant. Tekstens omfang skal være på 10 minutter +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i tegnspråk.

Assessment

Eksamensform

Individuell muntlig eksamen på tegnspråk med varighet 20 minutter til presentasjon av et gitt tema og 10 minutter til spørsmål fra sensorer. Tema gis to uker før eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden. Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater til eksamen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

The oral exam is graded by one internal and one external examiner.  

Course contact person

Edda Stang and Hanne Christoffersen