EPN-V2

SBV4500 Prudence and the rule of law in Child welfare work Course description

Course name in Norwegian
Forsvarlighet og rettssikkerhet i barnevernsarbeid
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

The course discusses the legal basis for use of coercive measures by the child welfare service in assessment and decision-making processes. Perspectives are provided on legitimisation of coercive measures from a human rights perspective, both coercive measures used against children and adolescents and against parents, and reflection on how different human rights conventions agree with or contradict each other and how the case law of courts of human rights affects national legislation. The course will also focus on how to navigate a discretionary legal landscape in such a manner that fundamental due process protection requirements are met in the decision-making process, and on the relationship between facts and norms.  

The language of instruction is Norwegian.  

Required preliminary courses

Students must have passed the course Application of law in child welfare work (NOKUT)  

Learning outcomes

Basisfag 1 er sammensatt av fagområder og temaer som skal danne grunnlag for forståelse av kroppsøvings- og idrettsfagets betydning og for sammenhengen mellom bevegelsesaktivitet og helse.

Aktivitetslære er læren om aktivitetene og om praktisk metodisk kunnskap og ferdigheter knyttet til kroppsøving og idrettsfag. Temaene i aktivitetslære 1C er temaer som kan belyse temaene i basisfag 1 ut fra et praktisk ståsted.

Teaching and learning methods

The course emphasises problem-based student-active forms of learning where students solve concrete assignments, in addition to lectures.  

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon
  • har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper knyttet til mental og fysisk trening
  • har kunnskap om ulike idrettsskader og behandling av disse
  • har kunnskap om kroppens vekst, modning og motorisk utvikling og hvordan dette danner grunnlag for tilpasset trening av koordinasjon og teknikk
  • har kunnskap om krefter og fysiske lover som virker inn på utførelse av ulike bevegelsesaktiviteter
  • har kunnskap om ulike positive helseeffekter ved fysisk aktivitet og sunt kosthold, samt kunnskap om helsekonsekvenser ved fysisk inaktivitet

FERDIGHETER

Studenten

  • har faglig grunnlag for å kunne forklare hvordan kroppen er bygd opp og hvordan den fungerer i ulike former bevegelsesaktiviteter i leik, idrett, dans, friluftsliv og annen fysisk aktivitet
  • kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt, og som kan bidra til økt bevegelsesglede, mestringsglede og prestasjon innen ulike aktiviteter
  • kan foreta en organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
  • kan teipe og bandasjere ulike ledd ved idrettsskader
  • kan tilrettelegge for tilpasset trening av koordinasjon og teknikk
  • kan anvende kunnskap om positive helseeffekter ved fysisk aktivitet og sunt kosthold i arbeidet med å motivere andre til økt aktivitetsnivå og sunne vaner

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan bruke og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå og begrunne egne valg i formidling av leik, idrett, dans, friluftsliv og alternative bevegelsesaktiviteter
  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer, instruktør eller i arbeid innen helsesektor
  • kan legge til rette for helsefremmende opplæring og vurdere verdien av fysisk aktivitet, kroppsøving og idrett i et folkehelseperspektiv

Assessment

Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Godkjent semesteroppgave i treningslære. Omfang på 2700 ord (+/- 10 %). Besvarelsen skal være en skriftlig dokumentasjon på egen treningsperiode og skal minimum inneholde teori, treningsplan, treningslogg og drøfting av treningsresultat.

Ved ikke godkjent semesteroppgave gis det mulighet til å utbedre besvarelsen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer. Hvis en ikke får gjennomført livredningsprøve sammen med medstudenter, kan den, hvis det er praktisk mulig, tas med en studentgruppe på grunnskolelærerutdanningen. Studenter som har fravær som overstiger 20 prosent i praktisk undervisning, vil så langt det er praktisk mulig få tilbud om å gjennomføre tilsvarende undervisning sammen med andre studentgrupper.

Grading scale

Individuell 6-timers skriftlig eksamen under tilsyn.

Examiners

Kalkulator.