Programplaner og emneplaner - Student
SBV4100 Child Welfare and Society Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern og samfunn
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Welfare Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Welfare WorkMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, geometri og måling, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra og funksjoner, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighet
- har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
- har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
- har kunnskap om problemløsing og modellering i matematikkundervisning
- har kunnskap om den betydningen representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
- har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
- har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen, og om overgangene mellom trinnene i grunnskolen.
- har kunnskap om teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- har kunnskap om vurdering for læring i matematikkfaget
- har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
- har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om matematikkens historiske utvikling
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser (i matematikkfaget)
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
- har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
- kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
- kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- kan tilpasse opplæring både for lavt- og høytpresterende elever
- kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
- kan bruke digitale verktøy og digitale læringsressurser i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag med hensyn til folkehelse og livsmestring
- har innsikt i matematikkfagets betydning for elevers aktive deltakelse i og forståelse av et demokrati
Required preliminary courses
Studentene vil møte varierte arbeidsformer. Studentene forventes å ta ansvar for egen læring gjennom framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess.
Teoretisk arbeid i faget knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning i faget. Arbeid med og vurderinger av fagdidaktiske spørsmål inngår som en viktig del av kurset. Studentenes arbeid med, og erfaringer fra, praksis i matematikkundervisning skal eksplisitt trekkes inn som en del av undervisningen.
Studentene skal i løpet av semesteret levere inn ulike arbeid knyttet til undervisning i faget. Disse kan være av matematikkfaglig og/eller fagdidaktisk karakter. Faglærer og/eller medstudenter gir tilbakemelding på og/eller veiledning av de enkelte arbeidene.
I alle temaene vil det være aktuelt å benytte IKT som praktisk hjelpemiddel.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- advanced knowledge of the child welfare service’s position and duties in the Norwegian welfare services, and the child welfare service’s social remit in a social policy context
- in-depth knowledge of the main features of the child welfare service’s history at the national level and an understanding of child welfare in a comparative and international context
- knowledge of international conventions and national immigration policy in light of child welfare legislation, as well as knowledge of the special rights of indigenous peoples and national minorities and their consequences for child welfare work
- advanced knowledge of the role of the state in children’s upbringing.
- advanced knowledge of what children’s and families’ living conditions and life experience mean for their everyday lives, practices, relationships and encounters with the support system
- in-depth knowledge of basic social science concepts such as power, structure/actor, social inequality and marginalisation
- in-depth knowledge of perspectives on children and families from minority backgrounds, including indigenous peoples and national minorities, as well as knowledge of the significance of living conditions, labour market participation, education, upbringing, marginalisation, racism and discrimination for how people exercise the role of parent
- in-depth knowledge of how violence, crime, substance abuse, poverty, health issues and disabilities affect children and families’ living conditions, relationships and everyday life
Skills
The student can
- analyse and discuss child welfare phenomena on the basis of social science theory and research
- analyse problems relating to child welfare on the basis of the discipline’s history, traditions, distinctive nature and place in society
- analyse and take a critical approach to the child welfare service’s position of power in society and its importance for cooperation with children, young people and parents
General competence
The student can
- critically analyse and reflect on how power relations and political guidelines constitute conditions for child welfare work
- analyse and reflect critically on how attitudes, language and cultural norms and values influence child welfare work
- analyse relevant professional ethical issues in child welfare work
Teaching and learning methods
TLK1000 og TLK2400.
Course requirements
Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Assessment
The exam in the course is an individual oral exam with a time frame of approximately 45 minutes per candidate. The time frame includes examination and assessment with oral explanation.
Permitted exam materials and equipment
Tall og algebra
- Barns utvikling av tallforståelse, teorier om kognitiv utvikling og læring
- Ulike tallbegreper, inkludert naturlige tall, hele tall, rasjonale tall og reelle tall, additiv og multiplikativ gruppering, posisjons- og grunntallsprinsippet, hoderegning og overslagsregning
- Arbeid med likninger, herunder annengradslikninger og lineære likningssystemer
- Likninger som løsningsmetode i praktisk regning
- Ulike representasjoner av funksjoner og variabelbegrepet
Geometri, statistikk og sannsynlighet
- Geometriske begreper og grunnleggende geometriske figurer i plan og rom
- Arbeid med grunnleggende geometriske setninger, herunder Pytagoras’ setning
- Geometriske konstruksjoner som er aktuelle i grunnskolen og prinsippene bak disse, de klassiske geometriske stedene og deres egenskaper
- Formlikhet og kongruens, sammenhengen med modeller, kart, arbeidstegninger, mønstre, tesselering og symmetri
- Statistiske undersøkelser og grafiske framstillinger av datamaterialer
- Sannsynlighetsbegrepet, sannsynlighetsregning og enkel kombinatorikk
Emneoversikt, faglig innhold
Algebra, funksjoner, geometri og statistikk/sannsynlighet.
- Samling 1: Algebra/ funksjoner
- Samling 2: Geometri
- Samling 3: Statistikk/ sannsynlighet
Grading scale
Skrivesaker og papir.
Examiners
The oral exam is graded by one internal and one external examiner.
Course contact person
Det anvendes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Vurderingskriterier
Karakter A, Fremragende
Fremragende prestasjon som klart utmerker seg gjennom svært god
gjengivelse med:
- Alle nyanser intakt på begge språk, helhetlig fremstilling og gjennomgående sammenheng med kildetekstens innhold, terminologi og stilnivå
- Naturlig flyt i stemmebruk og fremføring, både med hensyn til tempo og prosodi, uten «støy» fra tolken
- Idiomatisk gjengivelse uten «interferens»
B, Meget god:
Meget god prestasjon med gjennomgående svært god gjengivelse, og
- De aller fleste nyanser intakt på begge språk, helhetlig fremstilling, og ingen eller veldig små unøyaktigheter i forhold til kildetekstens innhold, terminologi og stilnivå
- Overveiende grad av naturlig flyt i stemmebruk og fremføring, både med hensyn til tempo og prosodi, med lite «støy» fra tolken
- Idiomatisk gjengivelse med lite «interferens»
C, God:
God prestasjon med generelt god gjengivelse på begge språk, men:
- Enkelte unøyaktigheter eller ikke-språkavhengige endringer på ett eller begge språk når det gjelder innhold, terminologi, stilnivå eller helhetlig fremstilling
- Noen unøyaktigheter i forhold til kildeteksten med hensyn til stemmebruk og fremføring, enten det gjelder tempo, prosodi og/eller «støy» som gjør at tolken tiltrekker seg litt oppmerksomhet
- Jevnt over en idiomatisk gjengivelse, med noen mindre avvik som ikke forstyrrer kommunikasjonen, enten det gjlder «interferens» fra kildespråket eller formuleringer på målspråket
D, Nokså god:
En akseptabel prestasjon som har:
- Enkelte avvik i gjengivelsen på ett eller begge språk når det gjelder innhold, terminologi og/eller stilnivå
- Noen avvik i forhold til kildetekstens tempo, prosodi og/eller helhetlige fremstilling, og/eller «støy» som gjør at tolken fremstår som litt nølende/usikker eller overivrig/dominerende
- Noen avvik fra kildetekstens idiomatiske form, enten det gjelder "interferens" fra kildespråket eller formuleringer på målspråket
E, Tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller de faglige minimumskravene, men gjengivelsen på ett eller begge språk preges av flere unøyaktigheter samt flere avvik i forhold til kildetekstens innhold, terminologi eller stilnivå, eller med hensyn til tempo, prosodi eller helhetlig og idiomatisk fremstilling. Kandidatens stemmebruk og kan være sjenerende og forstyrre kommunikasjonen noe.
F, Ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene og kandidaten behersker ikke språklige eller tolketekniske ferdigheter i en slik grad at han/hun mestrer situasjonen.