EPN

SAS6000 Social Work Pratice in School Settings Course description

Course name in Norwegian
Sosialt arbeid i skolen - laget rundt eleven
Study programme
Laget rundt eleven - sosialt arbeid i skolen
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Aktiv innsats rundt elever med skolen som samarbeidsarena vil kunne forebygge elevers uteblivelse og frafall fra skolen, og blir en ny arbeidsarena for sosialarbeidere. Forskning viser at antallet elever med ulike sosioemosjonelle vansker øker i norsk skole, og at skolen viderefører eller forsterker allerede eksisterende sosiale forskjeller.  Antallet sosialarbeidere i skolen har økt, men stillingen er fortsatt ikke lovpålagt. Emnet omhandler hvordan vi med flere yrkesgruppers kompetanse samlet i skolen kan oppnå en mer inkluderende skole med plass og ivaretakelse av mangfoldet i elevmassen. Hvordan den sosialfaglige kompetansen kan implementeres på en pedagogisk arena, er nyttig kunnskap for våre studenter og for sosialarbeidere og pedagoger ansatte i skolen.

Emneansvarlige er: Ulrika Gustavsson (sosionom) og Nina Tømmerbakken (pedagog).

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav. 

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til gjeldende læreplaner, opplæringslov og aktuelle stortingsmeldinger
  • kan gjenkjenne de ulike fasene i en gruppeprosess/klassedannelse i skolen
  • har kjennskap til begrepet «relasjonskompetanse» med fokus på dialektisk relasjonsteori og mentalisering
  • har kjennskap til lærerprofesjonens etiske plattform og yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere læreplanen med bakgrunn i Bernsteins pedagogiske identiteter
  • bruke sine kunnskaper om klassedannelse i samarbeid med pedagogen
  • bruke sine kunnskaper om relasjonskompetanse i sitt arbeid med elever, foresatte, pedagoger og andre samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten

  • har både teoretisk og praktisk kunnskap om hvordan sosialfaglig kompetanse kan brukes sammen med pedagogisk kompetanse i grunnskolen
  • kan belyse samarbeidet på systemnivå, i klassen, i skole-hjem relasjonen og i elev-lærer/sosialarbeider relasjonen
  • kan reflektere over utfordringene som kan oppstå når en ny yrkesgruppe skal implementeres på en annen yrkesgruppes arena
  • har kunnskap om og ferdigheter i innhenting av kilder (herunder grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)

Content

Samarbeid- og relasjonskompetanse er viktig for en sosialarbeider som ønsker å jobbe i skolen. I undervisningen skal studentene lære om og reflektere rundt hvorfor disse kunnskapene er viktige, og de vil bli kjent med hvordan dialektisk relasjonsteori og mentalisering kan brukes som verktøy i det praktiske arbeidet på skolen.

Studentene skal også reflektere rundt begrepet profesjon, og om hvordan to yrkesgrupper kan samarbeide i skolen. I tillegg blir det undervist om samarbeid på flere nivåer; individuelle samtaler med enkeltelever, med det pedagogiske personalet og ledelsen ved skolen, med foresatte og tverrfaglig samarbeid med blant annet barnevern, PPT og BUP. Viktige diskusjonstemaer blir også elevsyn, og hvilke tanker om adferdsproblemer som råder i skolen.

Det vil også bli undervist om klassedannelse/gruppeprosesser og klasseromsarbeid. I tillegg vil emnet inneholde noe historikk om sosialarbeidere ansatt i skolen. Aktuelle lover, stortingsmeldinger og NOU:er vil bli gjennomgått, samt analyse av læreplaner med utgangspunkt i Bernsteins pedagogiske identiteter.

Teaching and learning methods

Emnet har seks undervisningsdager til sammen. Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, diskusjons- og refleksjonsoppgaver.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

1. Obligatorisk deltakelse.

Samlingene i emnet er obligatoriske. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav.  Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg for eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/ eller ta eksamen.

2. Ett skriftlig arbeidskrav.

Det skal leveres ett skriftlig selvstendig refleksjonsnotat med valgfritt tema. Temaet kan være praksisrelatert og/eller knyttet til emnets teori. Omfanget på arbeidskravet er ca. 2 sider. Studenten vil få individuell tilbakemelding på refleksjonsnotatet.  Ved ikke godkjent refleksjonsnotat, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist. Studentene leser også hverandres refleksjonsnotat og gir tilbakemeldinger til hverandre.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen på 48 timer over et nærmere angitt tema/ problemstilling. Besvarelsen skal være på 8-10 sider.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær.  Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

Gradert skala A-F. 

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet retter seg mot sosialarbeidere, pedagoger og rektorer ansatt i grunnskolen. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.

Opptakskrav

Bachelorgrad fra høgskole/universitet, fra studier innen helse-, velferds- og sosialfag, pedagogikk, eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Course contact person

Ulrika Gustavsson (sosionom) og Nina Tømmerbakken (pedagog).