EPN-V2

REREG3002 Financial accounting 3 Course description

Course name in Norwegian
Årsregnskap 3
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Business Administration and Economics, MSc 5 year prg.
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale norske regnskapsstandarder.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

Undervisningen bygger på økonomisk-administrative emner i studiet. Det er spesielt viktig at studentene er fortrolige med regnskap, regnskapsteori og årsavslutning.

Required preliminary courses

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, skriftlige arbeidskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studenten kan

  • innregne og måle alle de sentrale hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Course requirements

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Assessment

Gradert skala A - F

Permitted exam materials and equipment

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Revisors håndbok
  • Lovdata.no
  • Regnskapsstiftelsen.no

Grading scale

Gøril Nordang: goriln@oslomet.no

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Robert Ler