Programplaner og emneplaner - Student
REREG3002 Financial accounting 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Årsregnskap 3
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Business Administration and Economics, MSc 5 year prg.
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale norske regnskapsstandarder.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
No coursework requirements or compulsory activities
Required preliminary courses
Eksamen i Årsregnskap 2 med regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
- kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet
- kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø
Ferdigheter
Studenten kan
- innregne og måle alle de sentrale hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
- anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
- utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter
- utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
- formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
- bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
- reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
- se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
Teaching and learning methods
Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
Assessment
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 3 timer.
Permitted exam materials and equipment
In this course we will study the role of commercial and investment banks in a country like Norway. As highlighted by the recent financial crisis, a well-functioning banking system is crucial for any modern economy and a crisis in the banking sector can have widespread consequences. We will first address questions like: why do we have banks? What is the role of banks? We will then turn our attention to the ways banks are managed. Finally, the course will cover recent trends in the banking industry.
Language of instruction is English.
Grading scale
None
Examiners
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has broad knowledge of important topics, theories, tools and methods relating to: The economic incentives of banks and the management of banks
- is familiar with research related to the recent trends in banking
- can update his/her knowledge in the field
Skills
The student
- can apply academic knowledge and relevant results of research to practical and theoretical problems relating to the regulation and management of banks
- can reflect upon his/her own academic practice and adjust it under supervision
- can find, evaluate and refer to information and scholarly subject matter
- masters relevant scholarly tools and techniques needed for modern risk management in the banking industry
General competence
The student
- can communicate important academic subject matters such as theories, problems and solutions related to the banking industry, and the management of banks
- can exchange opinions and experiences with others with a background in the field of banking
- is familiar with new thinking about the functioning of the banking industry
Course contact person
In class, the course includes:
- Lectures
- Seminars
- Time for students to work in groups on assigned problems
At home, the course requires that the student:
- Work alone or in small groups on non-graded assignments
- Self study