Programplaner og emneplaner - Student
REREG3002 Financial accounting 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Årsregnskap 3
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Business Administration and Economics, MSc 5 year prg.
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale norske regnskapsstandarder.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Undervisningen bygger på økonomisk-administrative emner i studiet. Det er spesielt viktig at studentene er fortrolige med regnskap, regnskapsteori og årsavslutning.
Required preliminary courses
Eksamen i Årsregnskap 2 med regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
- kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet
- kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø
Ferdigheter
Studenten kan
- innregne og måle alle de sentrale hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
- anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
- utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter
- utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
- formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
- bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
- reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
- se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
Teaching and learning methods
Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
Assessment
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 3 timer.
Permitted exam materials and equipment
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Revisors håndbok
- Lovdata.no
- Regnskapsstiftelsen.no
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Robert Ler