EPN-V2

REREG3002 Financial accounting 3 Course description

Course name in Norwegian
Årsregnskap 3
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Business Administration and Economics, MSc 5 year prg.
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale norske regnskapsstandarder.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

Undervisningen bygger på økonomisk-administrative emner i studiet. Det er spesielt viktig at studentene er fortrolige med regnskap, regnskapsteori og årsavslutning.

Required preliminary courses

Eksamen i Årsregnskap 2 med regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studenten kan

  • innregne og måle alle de sentrale hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Teaching and learning methods

Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

Course requirements

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

Assessment

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 3 timer.

Permitted exam materials and equipment

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Revisors håndbok
  • Lovdata.no
  • Regnskapsstiftelsen.no

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Robert Ler