EPN-V2

RELA6000 Interpersonal competences related to students and colleagues Course description

Course name in Norwegian
Relasjonskompetanse i møte med elever og kollegaer
Study programme
Interpersonal competences in upper secondary education and training
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav

  1. Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til relasjonskompetanse og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter
  2. I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra eget arbeid med relasjonskompetanse og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass.

Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Required preliminary courses

Prosjekteksamen i gruppe på to til fire studenter.

I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på to til fire studenter drøfte erfaringer av arbeidet med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10 til 15 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler tillatt

Content

JB1200 Innføring i journalistikk.

Bachelorstudiet i fotojournalistikk har i tillegg generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.

Teaching and learning methods

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen arbeidsplass.

Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjon og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Undervisningsmetodene inkluderer introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling, bruk av digitale verktøy og litteraturstudier.

Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studenten gjennomføre arbeidskrav på egen arbeidsplass. Arbeidskravene skal bidra til kompetanseheving, utvikling av studentenes evne til egenvurdering og tilrettelegging av samtaler med elever.

Course requirements

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lærende organisasjoner og ledelse av lærings- og forsknings- og utviklingsprosesser i slike organisasjoner
  • har utvidet kunnskap om demokratiske prosesser og medvirkning, makt og interesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan samle og analysere data på ulike måter
  • kan videreutvikle prosessen med å planlegge, legge til rette for, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid eller en undersøkelse
  • kan bidra med veiledende tilbakemelding i egen læringsgruppe

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere yrkespedagogiske utfordringer og problemstillinger i skole og arbeidsliv og anvende dette i forskningsbasert utviklingsarbeid
  • kan kommunisere om yrkespedagogiske problemstillinger, analyser og konklusjoner i eget prosjektarbeid

Permitted exam materials and equipment

Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.

Praksis

Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.

Grading scale

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 % deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 % kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Studentene skal

  • delta på studiesamlinger og læringsgruppe (80 % tilstedeværelse kreves). På nettbasert studie er kravet til deltakelse det samme, bare på nett.
  • et refleksjonsnotat på 2-3 sider leveres individuelt i tilknytning avslutning av emnet

Examiners

I dette emnet fokuseres det på praktisk nyhetsjournalistikk. Studenten skal utvikle sine fotojournalistiske ferdigheter slik at de kan arbeide med de vanligste emnene innenfor fotojournalistikken. Emnet er starten på spesialiseringen i fotojournalistikk.