Programplaner og emneplaner - Student
RELA6000 Interpersonal competences related to students and colleagues Course description
- Course name in Norwegian
- Relasjonskompetanse i møte med elever og kollegaer
- Study programme
-
Interpersonal competences in upper secondary education and training
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet vektlegger et praktisk arbeid for utvikling av studentens egen relasjonskompetanse. Samtidig skal studenten bidra til skolebasert kompetanseutvikling ved å videreutvikle praksis som en kollektiv læringsprosess med andre studenter på studiet og kollegaer på skolen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdom, identitet og danning
- har kunnskap om mangfold og kjønnsperspektiv i skolen
- har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer relasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på individnivå
- har grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i møte med elever
- kan analysere, vurdere og videreutvikle egen relasjonskompetanse i møte med elever
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere ulike etiske utfordringer i møte med elever
- kan bidra til utvikling av et godt læringsmiljø blant kollegaer og elever
- kan anvende relevant nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for egen utvikling og møter med elever
Content
Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.
Praksis
Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.
Teaching and learning methods
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen arbeidsplass.
Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjon og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Undervisningsmetodene inkluderer introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling, bruk av digitale verktøy og litteraturstudier.
Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studenten gjennomføre arbeidskrav på egen arbeidsplass. Arbeidskravene skal bidra til kompetanseheving, utvikling av studentenes evne til egenvurdering og tilrettelegging av samtaler med elever.
Course requirements
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav
- Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til relasjonskompetanse og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter
- I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra eget arbeid med relasjonskompetanse og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass.
Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdom, identitet og danning
- har kunnskap om mangfold og kjønnsperspektiv i skolen
- har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer relasjoner
;
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på individnivå
- har grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i møte med elever
- kan analysere, vurdere og videreutvikle egen relasjonskompetanse i møte med elever
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere ulike etiske utfordringer i møte med elever
- kan bidra til utvikling av et godt læringsmiljø blant kollegaer og elever
- kan anvende relevant nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for egen utvikling og møter med elever
Permitted exam materials and equipment
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen arbeidsplass.
Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjon og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Undervisningsmetodene inkluderer introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling, bruk av digitale verktøy og litteraturstudier.
Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studenten gjennomføre arbeidskrav på egen arbeidsplass. Arbeidskravene skal bidra til kompetanseheving, utvikling av studentenes evne til egenvurdering og tilrettelegging av samtaler med elever.
Grading scale
Emnet skal gi en innføring i teori og forskning knyttet til organisasjonslæring og lærende organisasjoner, og perspektiver på medvirkning og makt. Basert på studentenes erfaringer fra organisasjonspraksis, arbeid og yrkesutøvelse, skal emnet utdype hvordan systematisk kunnskapsutvikling kan tilrettelegges og gjennomføres, og hvordan ulike organisatoriske betingelser kan fremme og hemme læring. Emnet bygger videre på og utdyper sammenhenger mellom ulike kunnskapsformer og forskningstilnærminger introdusert i MAYP4100
Examiners
Ingen forkunnskapskrav