Programplaner og emneplaner - Student
REAK6100 Validation of Prior Learning Course description
- Course name in Norwegian
- Realkompetansevurdering
- Study programme
-
Validation of Prior Learning
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course SYKK/SYKPPRA21 and SYKK/SYKPPRA30 complement each other. In this course, the students will practice independence in planning, carrying out and assessing nursing in acute and chronically ill patients. The prevention of complications and early detection of deterioration in the patients’ condition are key elements. Quality development, patient safety and ethics and health gudiance are also part of the course. You will complete 8 weeks of practical training in this course.
Required preliminary courses
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student
- can explain care pathways an in acute, critical and chronic diseases and treatments
- can, under supervision, contribute to nursing services that are of equal value for patients, regardless of gender, ethnicity, religion, and view of life, functional disability, sexual orientation, gender identity, gender expression and age
- can explain the significance of nutrition in disease and challenges that can arise from malnutrition, undernutrition, and obesity
- can assess how adverse events can occur, and discuss this in relation to quality improvement, patient safety, and professional adequacy in nursing practice
- can explain the significance of next-of-kin for the patients’ health and quality of life both when it comes to majority and minority cultures
- can explain key concepts in the nurse’s pedagogical responsibilities: guidance, counselling, health guidance and shared decision-making
- can explain information security in nursing practice
- can explain integrated care pathways in the health service and collaborate with other professionals
Skills
The student
- can carry out and explain person-centered nursing to patients with the most common symptoms, signs of change/deterioration at an early stage, and implementing necessary measures
- can implement national knowledge-based professional procedures and national guidelines
- can apply various pedagogical methods in health education adapted to the individual's needs
- can appropriately adjust communication with patients and next-of-kin from a cultural perspective and across language barriers with the help of an interpreter
General competence
The student
- can show responsibility, commitment, independence and follow professional ethical guidelines in meetings with patients, next-of-kin and colleagues
- can reflect on his/her own professional practice and progression
- has insight into quality indicators in nursing practice
- can safeguard the patient’s dignity and integrity and promoting the patient and next-of-kin’s right of co-determination and autonomy
Learning outcomes
Practical training has requirements for attendance 90 %. The student fills in a self-presentation for the start of the practice and self-assessment for the mid- and final assessment. Other compulsory activities included in the assessment of practical training are:
- SF-unit.
- Digital seminar (nutrition).
Content
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.
Teaching and learning methods
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium og kan organiseres over to semestre eller ett semester ut fra oppdragsgivers ønsker. På samlingene vil det være forelesninger med introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive på samlingene og bidrar med erfaringer og refleksjoner i det læringsfellesskapet studiegruppen utgjør. Mellom samlingene arbeider deltakerne individuelt og gruppevis med oppgaver i tilknytning til de ulike fasene og rollene i realkompetansearbeidet. Litteraturstudier og bruk av nettressurser inngår også.
Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering.
Course requirements
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Individuell oppgave: Studenten utarbeider og faglig forankrer egne utviklingsmål knyttet til realkompetansefeltet i eget arbeidsområde. Hensikt er å knytte realkompetansevurdering til eget ansvarsområde på feltet samt å legge til rette for utviklingsarbeid i egen virksomhet. Omfang 1200 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 2
Gruppeoppgave (2-3 studenter) to deler:
Del 1: Metodisk utprøving i egen virksomhet av ulike faser av realkompetansearbeidet med utgangspunkt i egne utviklingsmål. Utprøving dokumenteres i en videopresentasjon hvor personvern er ivaretatt ved at studentene kun filmer/tar bilder av seg selv. Omfang på videopresentasjonen skal være på maksimalt 15 minutter. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med å prøve ut og dokumentere metoder i realkompetansevurdering, samt å få økt innsikt gjennom refleksjon med andre.
Del 2: Medstudentrespons på del 1 ved at grupper gir andre grupper respons. Omfang maksimalt 500 ord. Hensikten er å dele erfaringer på tvers av fagområder, samt å få bedre innsikt i andres arbeidsområder og metodebruk.
For å få arbeidskravet godkjent må del 1 og del 2 være vurdert til godkjent.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er basert på erfaringsdeling, felles forståelse for roller og oppgaver samt utvikling av praksis. Aktiv deltakelse på samlinger er en forutsetning for undervisningen. For å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på samlingene. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke oppfyller kravet til deltakelse, avtaler alternativ(e) aktivitet(er) i hvert enkelt tilfelle med læreren.
Assessment
Assessment in practical training.
The assessment takes its point of departure in given criteria based on learning outcomes for the course, criteria for failing the practical training, criteria for suitability assessment and compulsory activities carried throughout the practical training. Students’ practical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high (90%). For more information, see the general part of the programme description about the assessment of practical training.
If the student has failed the practical training, the whole practical training course must be retaken. This includes associated requirements.
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og formidle et utviklingsprosjekt. Dette innebærer:
- Utarbeide en skriftlig plan for et utviklingsprosjekt i egen eller annen egnet organisasjon. Planen skrives i grupper på 2-4 studenter. Omfang: 600- 800 ord.
- I prosjektet skal hver student gjennomføre et delprosjekt som kan inngå i gruppens utviklingsprosjekt. Delprosjektene skal være forankret på organisasjonsnivå. Delprosjektet dokumenteres ved individuelt refleksjonsnotat på 1.000-1.500 ord eller en digital presentasjon på 4-6 minutter.
- Presentasjon av gruppens utviklingsprosjekt for medstudenter og evt andre tilhørere. Omfang: 15-20 minutter pr gruppe.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Examiners
Skriftlig prosjekteksamen i grupper på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, forankring, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori og studiets læringsutbytter. Omfang: 6 000 - 8 000 ord.
Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet og innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet. Det kan skriftlig søkes faglærer om å levere eksamen individuelt.
Ny og utsatt eksamen
Ved ny eksamen kan det leveres inn en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.