Programplaner og emneplaner - Student
REAK6000 Validation of Prior Learning Course description
- Course name in Norwegian
- Realkompetansevurdering
- Study programme
-
Validation of Prior Learning
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studiet "Realkompetansevurdering" er en videreutdanning på masternivå og skal kvalifisere studentene til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.
Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet. Erfaring, kunnskap og kompetanse bygges på flere steder og på ulike måter. Studiet omhandler en helhetlig vurdering av enkeltpersoners kompetanse som kvalifisering til arbeid eller som opptak til offentlig godkjente utdanninger.
Arbeidsmarkedet er i rask endring og dette fører til krav om kontinuerlig oppdatering av kompetanse både i arbeid og gjennom utdanningssystemet. Det er også et økende antall innvandrere som ikke har kompetanse fra det norske utdanningssystemet. Resultatet er en økning av søkere til utdanningstilbud på alle nivåer i utdanningssystemet med et annerledes utdannings- og erfaringsgrunnlag. Realkompetansevurdering er en metode og et system for å ivareta likeverdig vurdering av tilegnet kompetanse i forhold til krav som stilles for opptak til og gjennomføring av en offentlig godkjent utdanning.
Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.
Studieprogrammet kan inngå som del av aktuelle masterstudier. Interesserte må da søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det enkelte studium. Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og bestått studium i «Realkompetansevurdering». Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.
Required preliminary courses
Opptak til emnet, se programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har utvidet kunnskap om
- realkompetanse i et samfunnsperspektiv
- realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
- lover og regler knyttet til realkompetanse
- føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
- fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter
Studenten kan
- veilede søkere til å dokumentere kompetanse
- bygge relasjoner basert på tillit og aksept
- velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
- utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
- vurdere helhetlig kompetanse
- samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
- veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
- reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
- anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
- forklare sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav
Content
Individuell eksamen som består av følgende deleksamener:
- Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen med varighet på 15 minutter.
- Deleksamen 2: Individuell skriftlig tekst. Omfang 2000 ord, pluss/minus 10%.
Det gis en samlet karakter i emnet hvor Ddeleksamen 1 og deleksamen 2 vektes 50/50.
Begge deleksamener må bestås for å få emnet M1KP1400 bestått.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det er kun den/de deleksamenen(e) som ikke får bestått karakter som må tas på nytt. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide den enkelte deleksamen.
Teaching and learning methods
Bachelorprosjektet i Drama- og teaterkommunikasjon inneholder to komponenter (30 stp):
Komponent 1. Et av studentens valgemner og/eller et tydelig dramapedagogisk eller teaterfaglig prosjekt
Komponent 2. Praksis, forskningsmetode og oppgaveskriving
Utdypning komponent 1 av Bachelorprosjektet:
Bachelorprosjektet er knyttet til et av de valgte fordypningsemnene i drama- og teaterkommunikasjon (dramaturgi, figurteater, maskespill, muntlig fortellerkunst, bevegelsesteater eller regi). I bachelorprosjektet komponent 1 skal studenten gjennomføre en praksis som kan være en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid. Her vektlegges det å fokusere på samfunnsrelevansen og samfunnsoppdraget. Praksisen skal ta utgangspunkt i en valgt forskningsmetode.
Utdypning komponent 2 av Bachelorprosjektet:
I bachelorprosjektet del 2 skal studentene utforske videre et tema knyttet til et av de tidligere valgte fordypningsemnene. Gjennom arbeidet med Bachelorprosjektet del 2 skal studentene utvikle evnen til å anvende praksis i felten, akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis. Skriftliggjøringen vil særlig være knyttet til samspillet mellom teori og empiri i utforskningen av drama/teaterfaglig arbeid, i og utenfor kunst- og didaktiske institusjoner. Undervisningen vil fokusere på fortolkning, etnografiske studier, forskningsetikk og bruk av estetiske referanser og dokumentasjonsformer.
I bachelorprosjektet skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.
Emnet kan ikke tilbys som enkeltemneopptak.
Course requirements
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021. Redaksjonelle endringer lagt inn 7. mars 2023.
Emnet skal kvalifisere studentene til å drive undervisning utendørs gjennom friluftsliv, uteskole og i aktiviteter i nærmiljøet. Gjennom emnet vil studentene få mulighet til å oppleve og utforske undervisning i samhandling i og med naturen på en trygg måte. I et samarbeid med Emne 3 Tverrfaglige temaer i skolen, som går samme vårsemester,skal studentene få økt refleksjonsevne rundt spørsmål om bærekraftig utvikling og naturen som verdi og ressurs i friluftsliv, naturferdsel og uteskole.
Assessment
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om orientering, førstehjelp og sikkerhet i friluftsliv
- har kunnskap om et bredt utvalg av lek, tradisjonelle og nyere utendørsaktiviteter
- har kunnskap om friluftsliv og uteskole som pedagogisk arbeidsmåte i skolen
- har kunnskap om friluftsliv som kulturelt fenomen og naturen som en arena for rekreasjon
- har kunnskap om hvordan friluftsliv kan knyttes til bærekraft og naturvern
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og bruke grunnleggende friluftslivsferdigheter i ulike naturmiljø med tanke på undervisning i kroppsøving og idrettsfag med tanke på undervisning på hele utdanningsløpet, trinn 1-13
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i ulike naturmiljø til ulike årstider for en mangfoldig elevgruppe
- kan gjennomføre livreddende førstehjelp og ivareta elevers sikkerhet i ulike praktisk-metodiske aktiviteter utendørs
- kan gjennomføre undervisning i svømming og livredning utendørs
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv og sikkerhet
- kan vurdere og gi faglige tilbakemeldinger på medstudenters arbeid med praktisk-metodiske aktiviteter ute
Examiners
Se programplanen.
Admission requirements
Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Godkjent livredningsprøve utendørs.
- Godkjent prøve som viser kompetanse i orientering.
- Godkjent ABC-plan for turplanlegging
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.