Programplaner og emneplaner - Student
REAK6000 Validation of Prior Learning Course description
- Course name in Norwegian
- Realkompetansevurdering
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
The course includes lectures, seminars, skills training and self-study.
-
Required preliminary courses
In order to be permitted to sit the exam, the following must have been approved:
- a minimum 80 % attendance at scheduled seminars and skills training
-
Learning outcomes
Individual written exam under supervision, up to 3 hours.
-
Content
- Mål og intensjoner med kartlegging og verdsetting av realkompetanse
- Det juridiske grunnlaget - rammene for realkompetansevurdering
- Roller, oppgaver og ansvar for de ulike fasene i arbeid med realkompetanse
- Analyse av læreplaner/studieplaner
- Likeverdig kompetanse
- Skjønnsutøvelse
- Vurdering i et flerkulturelt perspektiv
- Verktøy og metoder for kartlegging og verdsetting av realkompetanse
-
Teaching and learning methods
No aids permitted.
-
Course requirements
Letter grade A–F.
-
Assessment
All answers are assessed by one examiner.
The assessment arrangement is regularly evaluated. An external program examiner/supervisory examiner participates in the evaluation and provides advice for further quality development of the study program.
-
Grading scale
5 credits overlap with RAB3100 Advanced CT, and 5 credits overlap with RAB1070 Technology and Society.
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor brukes i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
-
Target group and admission
Målgruppe
Målgruppe for studiet er personer som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse i ulike sammenhenger som grunnskole, fag- og yrkesopplæring, voksenopplæring, fagskole, universitets- og høgskolesektoren, arbeidslivet, karrieresentre og arbeidsformidling.
Opptakskrav
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av 180 studiepoeng omfang og minst ett års relevant yrkespraksis innen fagområder hvor det er relevant med realkompetansevurdering.
Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering. Kompetansen som vurderes er dokumentert utdanning samt erfaring med opplæring i og vurdering av arbeidslivs- og organisasjonskompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse må oppfylle følgende krav for å være kvalifisert realkompetansesøker:
- Søker må være 25 år eller eldre i opptaksåret og må dokumentere ett av følgende punkter
- fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;
- minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.
2. Søker må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid.
3. Søker må i tillegg også ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene. Yrkespraksis og utdanning under dette punkt kommer i tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1.
Søkere som har generell studiekompetanse må i tillegg ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.