EPN-V2

REAK6000 Validation of Prior Learning Course description

Course name in Norwegian
Realkompetansevurdering
Study programme
Validation of Prior Learning
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Lectures, tasks and seminars. This includes presentation of a term paper, made individually or in groups, for discussion. Teaching will be in English when there are foreign exchange students present.

Required preliminary courses

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  1. Either a report on a laboratory assignment or an essay on one or more of the course subtopics, written either individually or in groups of 2-3 students, to be submitted at the end of the course. Written individually, the essay will have a scope of 15 pages, witten in group the scope will be 20 pages. For a laboratory assignment the scope will be approx. 10 pages written individually, and approx. 12 pages written in a group. The topic of the assignment is chosen in cooperation with a course teacher.
  2. Presentation of the term-paper/laboratory report at the end of the course. Each student/group uploads a draft of the assignemnts text. Each student is assigned an opposition of one of the other students' assignments' drafts. Each presentation is assigned 20 minutes that include the presentation of the assigmnent (up to 10 minutes), a comment by the opponent (up to 5 minutes) and any questions from the audience (up to 5 minutes). Students are given a week to improve their paper based on the comments.; In case restrictions prohibit physical attendance, the oral opposition is replaced by an opposition note of 1-2 pages.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version once by the given deadline.

Learning outcomes

All examination support materials are permitted. However, sources must be stated in accordance with applicable rules for source references.

Content

  • Mål og intensjoner med kartlegging og verdsetting av realkompetanse
  • Det juridiske grunnlaget - rammene for realkompetansevurdering
  • Roller, oppgaver og ansvar for de ulike fasene i arbeid med realkompetanse
  • Analyse av læreplaner/studieplaner
  • Likeverdig kompetanse
  • Skjønnsutøvelse
  • Vurdering i et flerkulturelt perspektiv
  • Verktøy og metoder for kartlegging og verdsetting av realkompetanse

Teaching and learning methods

Grading scale A-F.

Course requirements

Arbeidskrav

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell oppgave om bruk av læreplaner/studieplaner i vurderingsarbeidet (750-800 ord) Oppgaven presenteres og diskuteres i grupper som representerer samme fagområde og utdanningsnivå.
  • Gruppeoppgave med beskrivelse og drøfting av roller og ansvar i realkompetansearbeidet 1500-2000 ord).
  • Gruppeoppgave basert på metodisk utprøving i ulike faser av realkompetansearbeidet (1500-2000 ord). Arbeidskravet gjennomføres og deles nettbasert.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er basert på erfaringsdeling, felles forståelse for roller og oppgaver samt utvikling av praksis. Aktiv deltakelse på samlinger er en forutsetning for undervisningen. For å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på samlingene. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke oppfyller kravet til deltakelse, avtaler alternativ(e) aktivitet(er) i hvert enkelt tilfelle med læreren.

Assessment

Michael Preminger

Grading scale

The course presupposes knowledge from the bachelor courses BIB3210/BIB3220/BIB3230 or BIB3240/BIB3250/BIB3260.

Examiners

You can apply for admission to this course outside of master programme.

Prerequisites

A bachelor's degree or equivalent with specialization in library and information science of minimum 80 ECTS. The minimum academic requirement for admission is the grade C, in accordance with Regulations Relating to Admission to Master's Degree Programmes at OsloMet.

Admission requirements

Målgruppe

Målgruppe for studiet er personer som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse i ulike sammenhenger som grunnskole, fag- og yrkesopplæring, voksenopplæring, fagskole, universitets- og høgskolesektoren, arbeidslivet, karrieresentre og arbeidsformidling.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av 180 studiepoeng omfang og minst ett års relevant yrkespraksis innen fagområder hvor det er relevant med realkompetansevurdering.

Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering. Kompetansen som vurderes er dokumentert utdanning samt erfaring med opplæring i og vurdering av arbeidslivs- og organisasjonskompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse må oppfylle følgende krav for å være kvalifisert realkompetansesøker:

  1. Søker må være 25 år eller eldre i opptaksåret og må dokumentere ett av følgende punkter
  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;
  • minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.

2. Søker må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid.

3. Søker må i tillegg også ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene. Yrkespraksis og utdanning under dette punkt kommer i tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1.

Søkere som har generell studiekompetanse må i tillegg ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.