EPN-V2

RATOB6100 Interpretation and Description of Skeletal Radiology, Arthrithis, Infections and Anomalies Course description

Course name in Norwegian
Bildetolkning av skjelettrøntgenbilder ved artritter, infeksjoner og anomalier
Study programme
Advanced Medical Imaging - Interpretation and Description of Skeletal Examinations
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet bygger videre på læringsutbyttene fra emnet RATOB6000.

Emnet vektlegger trening av ferdigheter i gjenkjenningsmetoder, bildetolkning og rapportskriving/beskrivelser. Målet er avansert bildetolkning innenfor skjelett. Komplekse pasientcase, effektiv formulering av beskrivelser og kommunikasjon av disse, både muntlig og skriftlig, står sentralt. Fokus er på diagnostikk og beskrivelse av artritter, infeksjoner, medfødte og utviklingsmessige anomalier, inkludert pediatriske sykdommer. Diagnostikk av traumer videreføres fra RATOB6000. Kunnskapsbasert praksis og litteratursøk videreføres i emnet.

Required preliminary courses

Emnet RATOB6000 må være bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om infeksjoner, artritter, medfødte og utviklingsmessige anomalier i skjelettet
  • kan kritisk vurdere om skjelettrøntgen er riktig modalitet for å avdekke aktuell patofysiologi, sykdom og traumer
  • viser inngående forståelse for underliggende patofysiologiske prosesser ved aktuelle diagnoser

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre røntgenbeskrivelser der aktuelle funn er tolket og beskrevet på en nøyaktig og tydelig måte
  • kan kritisk vurdere kliniske opplysninger på henvisningen for å kunne identifisere mulige diagnoser og differensialdiagnoser
  • har avanserte ferdigheter innen persepsjon samt muntlig og skriftlig kommunikasjon ved tolkning av bilder
  • kan identifisere og definere informasjon som kreves for å stille korrekt diagnose, samt kunne gjøre bruk av relevante informasjonsressurser
  • kan behandle og kritisk evaluere informasjon og referere korrekt
  • kan ta egne beslutninger i komplekse kliniske situasjoner, og samarbeide tverrfaglig
  • kan bidra i tverrfaglig samarbeid for å forbedre arbeidet og helsetjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk evaluere beskrivende radiograf sin rolle i et tverrfaglig team
  • kan kritisk vurdere faglige informasjonskilder og beherske referansemetoder
  • kan analysere, utvikle, revidere og kvalitetssikre avdelingens prosedyrer med utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis

Teaching and learning methods

Det avholdes tre faglige samlinger i emnet:

  • eksamen og faglig samling (3 dager)
  • faglig samling (2 dager)
  • faglig samling (2 dager)

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger
  • gjennomføre og beskrive 600 godkjente aksiale og apendikulære skjelettundersøkelser med minimum 95 prosent sensitivitet og spesifisitet
  • refleksjonsnotat på inntil 2500 ord

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Kombinert eksamen bestående av 2 deler:

1) Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager, inntil 3000 ord

2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer

Dersom studenten får karakteren F i en av delene, må denne delen tas på nytt.

Permitted exam materials and equipment

Skriftlig hjemmeeksamen: alle hjelpemidler tillatt

Skriftlig eksamen under tilsyn: ingen hjelpemidler tillatt

Grading scale

Gradert skala A-F. Det gis én karakter som er basert på følgende vekting av eksamensdelene: Skriftlig hjemmeeksamen 50 %, skriftlig eksamen under tilsyn 50 %. Begge eksamensdeler må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen.

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelser.