Programplaner og emneplaner - Student
RATOB6100 Interpretation and Description of Skeletal Radiology, Arthrithis, Infections and Anomalies Course description
- Course name in Norwegian
- Bildetolkning av skjelettrøntgenbilder ved artritter, infeksjoner og anomalier
- Study programme
-
Advanced Medical Imaging - Interpretation and Description of Skeletal Examinations
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The student must have been admitted to the study programme.
Required preliminary courses
Emnet RATOB6000 må være bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om infeksjoner, artritter, medfødte og utviklingsmessige anomalier i skjelettet
- kan kritisk vurdere om skjelettrøntgen er riktig modalitet for å avdekke aktuell patofysiologi, sykdom og traumer
- viser inngående forståelse for underliggende patofysiologiske prosesser ved aktuelle diagnoser
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre røntgenbeskrivelser der aktuelle funn er tolket og beskrevet på en nøyaktig og tydelig måte
- kan kritisk vurdere kliniske opplysninger på henvisningen for å kunne identifisere mulige diagnoser og differensialdiagnoser
- har avanserte ferdigheter innen persepsjon samt muntlig og skriftlig kommunikasjon ved tolkning av bilder
- kan identifisere og definere informasjon som kreves for å stille korrekt diagnose, samt kunne gjøre bruk av relevante informasjonsressurser
- kan behandle og kritisk evaluere informasjon og referere korrekt
- kan ta egne beslutninger i komplekse kliniske situasjoner, og samarbeide tverrfaglig
- kan bidra i tverrfaglig samarbeid for å forbedre arbeidet og helsetjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk evaluere beskrivende radiograf sin rolle i et tverrfaglig team
- kan kritisk vurdere faglige informasjonskilder og beherske referansemetoder
- kan analysere, utvikle, revidere og kvalitetssikre avdelingens prosedyrer med utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis
Teaching and learning methods
Det avholdes tre faglige samlinger i emnet:
- eksamen og faglig samling (3 dager)
- faglig samling (2 dager)
- faglig samling (2 dager)
Course requirements
Exam content: The learning outcomes.
Exam form: Supervised individual written exam, six hours. The exam paper will be written in English, but students may choose to write their answers in either English or Norwegian.
Assessment
None.
Permitted exam materials and equipment
Grade scale A-F.
Grading scale
An external and internal examiner will assess at least 30% of the papers. Two internal examiners assess the remaining papers. The external examiner's assessment shall benefit all the students.
Examiners
Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelser.