EPN-V2

RATOB6000 Interpretation and Description of Skeletal Radiology and Trauma Course description

Course name in Norwegian
Bildetolkning av skjelettrøntgenbilder av skjelett og traumer
Study programme
Advanced Medical Imaging - Interpretation and Description of Skeletal Examinations
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet inneholder en introduksjon i systematisk tolkning og beskrivelse av skjelettrøntgenbilder og vurdering av kliniske opplysninger innenfor skjelettrøntgen. Fokus er på bevegelsesapparatets anatomi, fysiologi og patofysiologi, samt diagnostikk og beskrivelse av skjelett ved traumer, alle aldersgrupper.

Litteratursøk og innføring i kunnskapsbasert praksis inngår også.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi og fysiologi og kunne skille mellom normal anatomi; normal for aldre, normalvarianter.
  • har avansert kunnskap for å kunne gjenkjenne skader og patologi i skjelett som følge av traumer
  • har avansert kunnskap om frakturer, tilheling og tegn på manglende tilheling
  • har inngående kunnskap om skademekanismer

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre røntgenbeskrivelser der aktuelle funn er tolket og beskrevet på en nøyaktig og tydelig måte
  • kan anbefale videre oppfølgning for pasienten, for eksempel til andre prøver/modaliteter.
  • kan nyttiggjøre seg av klinisk informasjon, eksempelvis i henvisningen
  • behersker medisinsk terminologi
  • behersker prinsipper og prosedyrer for å kvalitetssikre arbeidsprosessen

Generell kompetanse

Studenten

  • har en kritisk holdning til litteratur og andre faglige ressurser
  • kan gjennomføre relevante systematiske litteratursøk og analysere fagartikler
  • kan benytte faglig og etisk refleksjon for å forbedre og utvikle egen praksis
  • kan vurdere berettigelse ved skjelettrøntgenundersøkelser
  • kan anvende profesjonell kommunikasjon og være bevisst eget ansvarsområde i tverrfaglig samarbeid

Teaching and learning methods

Det avholdes 2 samlinger i emnet:

  • Introduksjon/oppstartsamling (3 dager)
  • Faglig samling (2 dager)

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger
  • gjennomføring, tolkning og beskrivelse av 300 godkjente aksiale og apendikulære skjelettundersøkelser med minimum 95 prosent sensitivitet og spesifisitet
  • refleksjonsnotat på inntil 2500 ord

Assessment

Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak fra arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet i samråd med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Krav om tilstedeværelse

Aktiv deltakelse og tilstedeværelse er vesentlig for å kunne tilegne seg viktige momenter fra forelesning, refleksjoner i klassen i forbindelse med forelesningene, presentasjoner av gruppearbeid, gjennomgang av sentrale pensumbøker i gruppe etc. Det forventes videre at studentene møter forberedt til undervisning, og at de benytter læringsplattformen aktivt til dette formålet. Det er derfor krav om 80% tilstedeværelse i all organisert læringsaktivitet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Eksamens-/vurderingsformer:

  • Første semester: Spesialpedagogiske utfordringer i et individ- og systemperspektiv (SP1S6100), 15 stp - Semesteroppgave i gruppe*, vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått

  • Andre semester: Spesialpedagogiske støttesystemer (SP16200), 15 stp, Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager - vurderingsuttrykk: A-F

*Det er anledning til å gjennomføre eksamen som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved semesterstart.

Grading scale

Se emneplan under for beskrivelse av studieinnhold.

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelser.