EPN-V2

RATOB6000 Interpretation and Description of Skeletal Radiology and Trauma Course description

Course name in Norwegian
Bildetolkning av skjelettrøntgenbilder av skjelett og traumer
Study programme
Advanced Medical Imaging - Interpretation and Description of Skeletal Examinations
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Programme description
Course history

Introduction

Emnet inneholder en introduksjon i systematisk tolking og beskrivelse av skjelettrøntgenbilder og vurdering av kliniske opplysninger innenfor skjelettrøntgen. Fokus er på bevegelsesapparatets anatomi, fysiologi og patofysiologi, samt diagnostikk og beskrivelse av skjelett ved traumer, alle aldersgrupper.

Litteratursøk og innføring i kunnskapsbasert praksis inngår også.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi og fysiologi og kunne skille mellom normal anatomi; normal for aldre, normalvarianter.
  • har avansert kunnskap for å kunne gjenkjenne skader og patologi i skjelett som følge av traumer
  • har avansert kunnskap om frakturer, tilheling og tegn på manglende tilheling.
  • har inngående kunnskap om skademekanismer

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre røntgenbeskrivelser der aktuelle funn er tolket og beskrevet på en nøyaktig og tydelig måte
  • kan anbefale videre oppfølgning for pasienten, for eksempel til andre prøver/modaliteter.
  • kan nyttiggjøre seg av klinisk informasjon, eksempelvis i henvisningen.
  • behersker medisinsk terminologi
  • behersker prinsipper og prosedyrer for å kvalitetssikre arbeidsprosessen

Generell kompetanse

Studenten

  • har en kritisk holdning til litteratur og andre faglige ressurser
  • kan gjennomføre relevante systematiske litteratursøk og analysere fagartikler
  • kan benytte faglig og etisk refleksjon for å forbedre og utvikle egen praksis
  • kan vurdere berettigelse ved skjelettrøntgenundersøkelser
  • kan anvende profesjonell kommunikasjon og være bevisst eget ansvarsområde i tverrfaglig samarbeid

Teaching and learning methods

Det avholdes 2 samlinger i emnet:

  • Introduksjon/oppstartsamling (2 dager)
  • Faglig samling (2 dager)

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger
  • gjennomføre, tolke og beskrive 300 undersøkelser på egen arbeidsplass som godkjennes/dokumenteres av mentor
  • refleksjonsnotat på inntil 1000 ord over egen praksis, og sette mål for videre utvikling
  • PPI - pedagogisk programmerte interaksjonsoppgaver

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell kombinert eksamen bestående av to deler:

1) Individuell skriftlig hjemmeeksamen (refleksjonsrapport) over 14 dager, inntil 3000 ord

2) Multiple choice/kortsvarsoppgave, 2 timer

Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren ikke bestått i en av delene, må denne delen tas på nytt

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Læringsutbytte i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser ibarnevernet:

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha ervervet seg

  • grundig kunnskap om vurderinger og beslutninger knyttet til barns flytting i offentlig regi
  • inngående kunnskap om hvordan fysiske og psykiske krenkelser kan påvirke/skade barns utvikling på kort og lang sikt
  • kunnskap om barnevernsarbeiderens mandat og rolle i fylkesnemnda
  • god kunnskap om ulike sider av fosterhjemsarbeidet
  • kunnskap om ungdoms overgang til voksenlivet og ettervern
  • kunnskap om regler for omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og tilbakeføring
  • kunnskap om menneskerettslige begrensninger for tvangsinngrep og barns rett til beskyttelse
  • kunnskap om rettsikkerhet i barnevernssaker

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • vurdere mulighetene for barns medvirkning i barnevernssaker og kunne legge til rette for slik medvirkning
  • vurdere ulike utfordringer ved inngrep uten samtykke
  • drøfte og vurdere rettssikkerheten i barnevernssaker
  • forstå skillet mellom faktum og juss og kunne skille mellom bestemmelsenes beviskrav og vilkår for inngrep
  • bidra til god håndtering av konflikter som kan oppstå ved barnevernets inngrep

Generell kompetanse

  • Studenten skal ha grundig kompetanse i å utrede og vurdere barnets situasjon
  • kunne presentere, formidle og begrunne egne faglige valg ved inngripende beslutninger
  • kunne følge opp disse valg og beslutninger

Læringsutbytte i 3.4 Fordypningsverksted:

Kunnskaper

Etter gjennomført verksted skal studenten ha ervervet seg kunnskap om

  • sentrale teorier og aktuell forskning innenfor det valgte fagområde
  • sentrale profesjonsetiske utfordringer innenfor fagområdet

Ferdigheter

Ved avsluttet verksted kan studenten

  • finne frem litteratur og forskning innen fagområdet
  • formidle sentralt innhold fra fordypningsverkstedet til andre

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kjenne til nytenkning innenfor fagområdet
  • ha bred og grundig kunnskap om sentrale temaer innen fagområdet
  • ha god innsikt i profesjonsetiske utfordringer innen fordypningsverkstedet og kunne reflektere over disse

Examiners

Undervisningen i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet består av forelesninger og andre undervisningsformer etter behov.

I 3.4 Fordypningsverksted legges undervisningen opp som et arbeidsseminar. Dette innebærer en god del selvstudium, arbeid i grupper og ulike øvelsesoppgaver, avhengig av verkstedets tema. Det forutsettes at studentene er aktive både individuelt og i mindre grupper, og det forventes at de legger fram og formidler kunnskap til hverandre. Lærernes rolle er å tilrettelegge, inspirere og veilede, i tillegg til å bidra med faglig kunnskap.