EPN

RADPRA4 Clinical practice 4 - In Imaging Department Course description

Course name in Norwegian
Bildediagnostisk praksis
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

I dette siste praksisemnet skal studenten bygge på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner. I emnet skal alle studenter ha praksis innen CT- og skjelett-undersøkelser. Her forventes det høy grad av selvstendighet, særlig ved skjelett -undersøkelser. Andre aktuelle modaliteter er: angiografi, mammografi, MR, barneradiologi, stråleterapi, nukleærmedisin.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1A Anatomi og fysiologi 1
  • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 2
  • 1E Strålebiologi og strålevern 0,5
  • 2B Etikk 1
  • 2E Psykologiske og pedagogiske emner 1
  • 3A Pasientomsorg og sykepleie 2,5
  • 3B Fysikk for bildediagnostikk og behandling 2
  • 3C Apparatlære 0,5
  • 3D Informasjonsteknologi i helsetjenesten 1
  • 3E Radiografi: bildefremstilling, bildebehandling og bildeanalyse 2
  • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 5,5
  • 3G Kvalitetsutvikling 1

Required preliminary courses

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og selvstendig gjennomføre et dagsprogram for skjelett- og thoraxundersøkelser (flere fagområder fra rRmmeplanen)
  • vurdere kvaliteten av eget arbeid ved skjelett- og thoraxundersøkelser (1A, 3G)
  • vurdere prosedyrevalg og utføre nødvendige forberedelser ved ulike modaliteter (3F)
  • utføre CT-undersøkelser selvstendig i samsvar med faglige kriterier (flere fagområder fra Rammeplanen)
  • delta aktivt ved andre undersøkelser og behandlinger som inngår i emnet (flere fagområder fra Rammeplanen).

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over og videreutvikle egne kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter (3A)
  • praktisere i tråd med yrkesetiske normer og reflektere over yrkesetiske problemstillinger (2B)
  • vise evne til samarbeid med personale og til å vise initiativ i praksis (2D)
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til kvalitetsutvikling av praksis (2B, 3G)
  • utnytte potensialet i anvendt apparatur (3C).

Teaching and learning methods

Emnet omfatter praksis på bildediagnostiske avdelinger og studentene utfører radiograffaglig arbeid knyttet til læringsutbyttene. Studentene utarbeider og leverer refleksjonsnotat til kontaktlærer i forkant av midt- og sluttvurderingen. Studenten skal også holde et muntlig fremlegg, som skal være en fordypning av et tema som er knyttet til læringsutbyttene. Fremlegget holdes for praksisveiledere og kontaktlærer, eventuelt også for medstudenter og ansatte på praksisstedet ved midtvurdering.

Course requirements

Arbeidskrav:

  • muntlig fremlegg
  • minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
  • refleksjonsnotat

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Faglig vurdering av praksis

Kontaktlærer fra universitetet og veileder(e) fra praksisstedet vurderer studenten. 

For at sluttvurderingen skal gjennomføres, må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt, arbeidskravene godkjent og det muntlige fremlegget ved midtvurdering være godkjent. Studentene som ikke oppfyller disse kravene får «ikke bestått» praksis. 

Grading scale

Bestått/Ikke bestått

Examiners

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet - storbyuniversitetet.