EPN-V2

RAD3900 Bachelor Assignment Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor’s Programme in Radiography
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om generelle patologiske prosesser (1B)
  • kan forklare årsaker til og symptomer ved sykdommer og skader knyttet til undersøkelser i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet (1B)
  • har kjennskap til ulike behandlingsformer ved aktuelle sykdommer og skader (1B)
  • kan forklare de vanligste mikroorganismers forekomst og vekst, og hvordan sykehusinfeksjoner kan forbygges (1B)
  • kan gjenkjenne tydelig patologi i skjelett- og thoraxbilder (1B, 3F)
  • har kunnskap om norske retningslinjer for strålevern (1E)
  • kan forklare ALARA-prinsippet (As Low As Reasonably Achievable) (1E)
  • har kjennskap til sentrale yrkesetiske utfordringer (1E)
  • har innsikt i hvordan ivareta pasienter med bevegelses- og respirasjonsproblemer (3A)
  • har innsikt i observasjon som ledd i pasientomsorg (3A)
  • har kunnskap om bildekriterier ved skjelett- og thoraxundersøkelser (3F)
  • kan forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av gjennomlysingsapparatur (3C)
  • har kunnskap om hvordan pasient- og bildeinformasjonssystemer fungerer, RIS og PACS (3D)
  • har kunnskap om hvordan pasient- og bildeinformasjonssystemene RIS og PACS fungerer (3D).

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende medisinsk nomenklatur (1B)
  • beskrive hvordan ergonomiske teknikker anvendes (3A)
  • bruke av konvensjonell røntgenapparatur (3C)
  • anvende kunnskap om eksponeringsteknikk (3E)
  • anvende kunnskap om faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet (3E)
  • vise ferdigheter innen enkelte skjelett- og thoraxundersøkelser og gi faglige begrunnelser for hvordan disse utføres (3F)
  • anvende fagterminologi som benyttes i skjelett- og thoraxprotokoller (3F)

Required preliminary courses

Det veksles mellom forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier. Ferdighetstreningene omhandler i hovedsak thorax- og skjelettundersøkelser, bildebehandling, bildeanalyse, ergonomi/forflytningsteknikk og en test hvor studenten skal kunne vise og forklare utførelsen av en røntgenundersøkelse.

Learning outcomes

Emne 1 skal legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglige begrunnelser for bruk av skjønnlitteratur i opplæringen og didaktisk forståelse av litteraturens plass i et kulturelt mangfoldig tekstsamfunn. Emnet skal gi innsikt i litterære tekster som kan engasjere barn og unge, og gi utvidet fagdidaktisk kunnskap om sammensatte tekster i ulike medier og ulike skjønnlitterære sjangre. Skjønnlitteraturen belyses både som ideologisk kulturelt fenomen, i et danningsperspektiv og knyttet til den enkelte elevs identitetsutvikling.

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav.

Bachelorstudiet i medium og kommunikasjon har generelle progresjonsvilkår (sjå programplanen).

Course requirements

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om norsk rettskriving og normer for god språkføring
  • kjenner grunnleggande perspektiv, omgrep og modellar innanfor retorikk og andre former for tekstanalyse
  • er medviten og har kunnskap om samanhengen mellom språk, tanke og røyndom
  • har kunnskap om kva rolle språket speler i samfunnet

Ferdigheiter

Studenten

  • har utvikla evna til å uttrykke seg i eit klart og engasjerande språk
  • kan analysere skriftlege og munnlege tekstar med utgangspunkt i retorikk og andre teoriar om språk og tekst
  • kan presentere og drøfte faglege problemstillingar

Generell kompetanse

Studenten

  • har eit reflektert forhold til språkbruken hos seg sjølv og andre

Assessment

Arbeidsformene vekslar mellom eigenstudium, plenumsforelesingar og individuell og gruppebasert oppgåveløysing med gjennomgang i grupper.

Praktisk og teoretisk undervising går hand i hand. Tanken er at teorien skal kaste lys over og skape forståing for det praktiske arbeidet og omvendt. Prosessorientert skriving står sentralt, der studentane diskuterer tekstutkast i responsgrupper og forbetrar tekstane sine etterpå.

Permitted exam materials and equipment

I dette emnet skal du videreutvikle kunnskap om menneskers grunnleggende behov og ressurser. Reaksjoner, opplevelser og tegn på helsesvikt er sentrale tema i emnet. Du skal utvikle ferdigheter i observasjon og kartlegging av pasienters grunnleggende behov og ressurser i klinisk praksis. Du får også erfaring med kommunikasjon med pasienter og deres pårørende. Du skal gjennomføre 7 uker praksis i dette emnet.

Grading scale

Alle hjelpemidler tillatt til eksamen forutsatt at vanlige regler for kildehenvisning benyttes.

Examiners

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge  

The student has in-depth knowledge of  

  • how phenomena and practices are refined and investigated scientifically using qualitative methods 
  • the difference between natural, field and laboratory settings  
  • how research in collaboration with customers/users/practitioners/stakeholders is established, developed, and reported 
  • purposive sampling strategies and recruitment in qualitative research 
  • principles of action research methods, phenomenology, ethnography, grounded theory, qualitative experiments, case studies, critical incidents technique, narrative methods, mixed methods and naturally occurring data 
  • how to theorize from process data as opposed to deductive analysis  
  • ethics and relational research
  • market segmentation utilising surplus digital data  

Skills  

The student has  

  • the ability to apply qualitative data from existing databases  
  • the ability to compare and select different research methods  
  • the ability to design, implement and evaluate qualitative research projects
  • confidence in generating data and discuss the results in cooperation with customers/users/practitioners/stakeholders in research projects  
  • the ability to go behind the stated and understand challenges of everyday life  
  • the ability to use qualitative designs in research and development projects in an independent way  
  • the ability to plan, collect, systemize, analyze and interpret qualitative data from composite contexts  
  • confidence in communicating the empirical findings to different target groups, the general public included  
  • the ability to apply big data sets for segmentation  

General competence  

The student  

  • has the ability to build trust in relationships with individuals and stakeholders in R&D projects
  • understands ethical principles for participant-oriented and practice-oriented research
  • has the ability to reflect on his or her own research position  
  • has a critical and creative attitude to method selection across sectors, industries and tasks  
  • has acquired systematic and analytical capabilities, and has strengthened the ability to solve problems
  • can communicate relevant professional issues, analyses and conclusions in fields bordering innovation and entrepreneurship  
  • has the ability to secure research quality