EPN

RAD3100 Professional Development Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning, fagutvikling og fagformidling
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Radiografer blir som andre helseprofesjoner utfordret som følge av nye helsepolitiske føringer og samfunnsutviklingen generelt. Radiografens rolle, oppgaver og ansvar er derfor i endring. Dette gjelder ikke minst forventninger knyttet til faglig oppdatering, spesialisering, tverrfaglighet, samarbeidsevne og til fagutvikling. Ultralyd er eksempel på et område der spesialisering og rolleutvidelse diskuteres. En undersøkelse av en multitraumepasient er et typisk eksempel på en situasjon som krever tverrfaglighet og samarbeidsevne.

Formidling av eget fag vil ha nær sammenheng med forståelse for og kunnskap innen fagutvikling og fagfordypning. Fagformidling vil ha ulike former som veiledning eller undervisning av studenter, skriftlig og muntlig presentasjon til fagmiljøet, samt informasjon til ulike pasientgrupper. Vitenskapsteoretisk forståelse og ferdigheter innen forskningsmetode vil være blant forutsetningene for å kunne oppfylle de forventninger som knytter seg til fagfordypning, fagutvikling og fagformidling.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 0,5
  • 2A Vitenskapsteori og forskningsmetode 1,5
  • 2B Etikk 0,5
  • 2C Stats- og kommunalkunnskap/helse- og sosialpolitikk 0,5
  • 2E Psykologiske og pedagogiske emner 2,5
  • 2F Yrkesetikk og faglig fundament 2
  • 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
  • 3B Fysikk for bildediagnostikk og behandling 1
  • 3C Apparatlære 1
  • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 1,5
  • 3G Kvalitetsutvikling 3

Required preliminary courses

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kjennskap til forskningsetiske retningslinjer (2B)
  • kan beskrive modeller for kvalitetsutvikling (3G)
  • kan diskutere kunnskapsbasert praksis i samfunns- og lokalt perspektiv (3G)
  • har kjennskap til oppgavegliding og overforbruk av tjenester innen bildediagnostikken.(2F)
  • kan beskrive teorier innen veiledning (2E)
  • kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper og bildedannelse ved ultralyd (3B)
  • kan forklare ultralydapparaturens bestanddeler og funksjon (3C)
  • har kjennskap  til kontrastmiddel brukt ved ultralydundersøkelser (1C)
  • kan beskrive i grove trekk hvordan ultralydundersøkelser planlegges og gjennomføres (3F)
  • kan beskrive initial behandling og prosedyrer i forhold til skader ved multitraumer (3F).

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide en prosjektplan etter angitte kriterier (2A)
  • gjennomføre systematiske litteratursøk i anerkjente databaser (2A)
  • utføre enkle statistiske analyser (2A)
  • diskutere ansvar og utfordringer knyttet til fagutvikling i praksis (2F)
  • diskutere forholdet mellom kvalitet og produktivitet (2F)
  • diskutere teknologiens rolle og funksjon ut fra yrkesetiske perspektiv (2F)
  • diskutere hvilke kunnskaper og ferdigheter radiografen trenger for å kunne fungere i en akuttsituasjon (3A)
  • vurdere  veiledningsmetoder og sentrale teknikker/ ferdigheter  innen veiledning (2E)

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over  hvordan politiske rammer har innvirkning på yrkesutøvelsen (2C)
  • reflektere over radiografens rolle i forhold til oppgavefordeling, kvalitetsutvikling og tverrfaglig samarbeid i bildediagnostikken (2D) (3G)
  • diskutere profesjonalitet ut fra teori og praksiserfaringer (2F)

Teaching and learning methods

Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid, ferdighetstreninger og selvstudier. Seminarer og ferdighetstreninger omfatter veiledning av medstudenter, multitraumeøvelser, samt trening i innsamling og bearbeiding av kvalitative og kvantitative data.

Course requirements

Arbeidskrav

  • skriftlig prosjektplan i grupper på 2-4 studenter, inntil 1750 ord
  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstreninger

For å framstille seg til eksamen må arbeidskravene være godkjent.

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler ved individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 50 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode