EPN-V2

RAD2100 Radiotherapy, nuclear medicine, PET, mammography and angiography/interventional procedures Course description

Course name in Norwegian
Stråleterapi, nukleærmedisin, mammografi og angiografi/intervensjon
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    I forbindelse med diagnostikk og behandling av cancer må radiografer forholde seg til en rekke ulike modaliteter. Radiografene har i dette arbeidet en sentral rolle der man møter pasienter i en særlig sårbar situasjon. Utredning og behandling av cancer kan blant annet skje ved hjelp av stråleterapi og/eller nukleærmedisin. Det må understrekes at det kreves fagfordypning/videreutdanning etter bachelorgrad for å kunne arbeide innen disse to modalitetene.

    Mammografi benyttes i utredning av cancer mammae (brystkreft), og i det norske mammografiprogrammet screenes kvinner i alderen 50-69 år med tanke på å oppdage cancer i tidlige stadier.

    Angiografi og intervensjon inngår i stadig større grad nyetablerte behandlinger som erstatning for tradisjonell invasiv kirurgi. De stadig nye undersøkelser og behandling medfører nye arbeids- og ansvarsområder for radiografer.

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

    • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
    • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 0,5
    • 1E Strålebiologi og strålevern 1,5
    • 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
    • 3B Fysikk for bildediagnostisering og behandling 1,5
    • 3C Apparatlære 1
    • 3E Radiografi: bildeframstilling, bildebehandling og bildeanalyse 1
    • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2
    • 3G Kvalitetsutvikling 0,5
  • Required preliminary courses

    Alle eksamener i 1. studieår må være bestått.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til bruk av radionuklider/radiofarmaka i stråleterapi og nukleærmedisin (preparering, klargjøring og virkning) (1C)
    • har kunnskap om de vanligste kreftsykdommer og sykdommer relevant for nukleærmedisinske undersøkelser og stråleterapi samt behandling av disse. (1B)
    • kjenner til stråledosenivåene i nukleærmedisin og stråleterapi (1E)
    • kan forklare doseeffekt på normalvev og tumorvev i forbindelse med stråleterapi (1E)
    • kan forklare strålevern ved bruk av radionuklider/radiofarmaka (1E)
    • kjenner til vanlige bivirkninger av stråleterapi og aktuelle tiltak ved bivirkninger (3A)
    • kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved nukleærmedisin og stråleterapi (3B)
    • kjenner til ulike metoder for høyenergetisk behandling med Lineærakselerator (3F)
    • kan beskrive hva som inngår i stråleterapiprosessen (3F)kan beskrive prinsipper for planlegging og anvendelse av stråleterapi og bruk av ulike bildemodaliteter (CT, MR, PET, røntgen) i dette arbeidet (3F)
    • kan beskrive pasientomsorg i forhold til stråleterapi, nukleærmedisin, angiografi og intervensjon og mammografi (3A)
    • har kjennskap til apparatur og programvare brukt ved stråleterapi, nukleærmedisin og mammografi (3C)
    • kan vurdere eksponeringsparametere og beskrive bildekriterier ved mammografi (3E)
    • har kjennskap til mammografiscreening og generelle prinsipper for tidlig diagnostikk ved sykdommer i mammae (3E)
    • kan forklare forskjell på screening og klinisk mammografi (3E)
    • kan beskrive ulike prøvetagnings-prosedyrer innen brystdiagnostikk (3E)
    • kan forklare bruk av kontrastmidler ved angiografi og intervensjon (1C)
    • kan beskrive vaskulære og nonvaskulære intervensjonsteknikker og hvordan angio- og intervensjonsprosedyrer planlegges (3F)
    • kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved stråleterapi, angiografi, intervensjon og mammografi (3G)

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • vurdere dosenivå og tiltak for dosereduksjon ved intervensjonsprosedyrer i relasjon til kliniske hensyn i situasjonen (1D)
    • gjenkjenne tydelig patologi i angiografisk og nukleærmedisinsk bildemateriale (1B)
    • forklare planlegging og gjennomføring av stråleterapi og nukleærmedisinske undersøkelser (3F)

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kjennskap til de vanligste spesialundersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)

  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene er forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier. Det er to ferdighetstreninger, én innen nukleærmedisin og én innen stråleterapi.

  • Course requirements

    Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminar og ferdighetstreninger.

  • Assessment

    For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

    Eksamen Vurderingsinnhold: LæringsutbytteneVurderingsform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern sensor og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne studenter vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.