EPN-V2

RAD2000 CT, MRI, Paediatric radiography and Radiation protection Course description

Course name in Norwegian
CT, MR, barneradiografi og strålevern
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    CT (computer tomografi) og MR (magnetisk resonans) er avansert teknologi som gir økte muligheter for god diagnostikk. Hvilken modalitet som velges, og hvordan de ulike undersøkelser utføres, er først og fremst knyttet til å oppnå et godt diagnostisk bildemateriale. Samtidig bør det tas strålevernhensyn, særlig ved undersøkelser av barn og bruk av CT-apparatur. Dette er også undersøkelser som kan kreve særlige tiltak i forhold til ivaretakelse av pasienten.

    Nyutdannede radiografer forventes å ha grunnleggende kunnskaper innen både CT og MR. Når det gjelder ferdigheter i å utføre undersøkelsene er forventningene høyest når det gjelder CT. Undersøkelser av barn foregår ved hjelp av ulike modaliteter, i og utenfor barneradiologiske enheter.

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

    • 1A Anatomi og fysiologi 0,5
    • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
    • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 1,5
    • 1D Grunnleggende strålefysikk 1,5
    • 1E Strålebiologi og strålevern 2
    • 2A Vitenskapsteori og forskningsmetode 0,5
    • 2B Etikk 1,5
    • 3A Pasientomsorg og sykepleie 1,5
    • 3B Fysikk for bildediagnostikk og -behandling 1
    • 3C Apparatlære 2
    • 3D Informasjonsteknologi i helsetjenesten 1,5
    • 3E Radiografi: bildeframstilling og bildebehandling og bildeanalyse 2
    • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2,5
    • 3G Kvalitetsutvikling 1
  • Required preliminary courses

    For å påbegynne emnet må eksamen i RAD1000, RAD1100, RAD1200, RAD1300 og RAD1410 samt praksis RADPRA1 være bestått

    For å kunne fremstille seg til eksamen i RAD2000 må alle eksamener i 1. studieår, inkludert RADMED, være bestått.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • beskrive sykdommer i nervesystemet som er vanlige indikasjoner for MR-undersøkelser (1B)
    • beskrive sykdommer som er vanlige indikasjoner for bildediagnostiske undersøkelser av barn (1B)
    • beskrive sykdommer i thorax, abdomen, urinveier og caput som er vanlige indikasjoner for CT undersøkelser (1B)
    • forklare administrering, dosering og virkning av kontrastmidler brukt ved CT- og MR- undersøkelser (1C)
    • beskrive legemidler relatert til bildediagnostiske undersøkelser1C)
    • forklare ulike metoder for registrering og måling av stråledose (1D)
    • redegjøre for ulike dosebegreper og doseenheter (1D)
    • redegjøre for biologiske (stokastiske og deterministiske) effekter av stråling (1E)
    • anslå typiske stråledosestørrelser ved ulike undersøkelser (1E)
    • forklare innholdet i begrepene referanseverdi og representativ dose og deres anvendelse (1E)
    • redegjøre for hovedinnhold i nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern (1E)
    • beskrive strålevernets etiske grunnlag og redegjøre for mulige etiske utfordringer knyttet til praktiseringen av strålevern (2B)
    • redegjøre for ivaretagelse av barn i undersøkelsessituasjonen utfra indikasjon, alder og tilstand (3A)
    • forklare grunnleggende fysiske prinsipper for MR teknologi (3B)
    • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av CT og MR (3C)
    • beskrive de juridiske krav som stilles til håndtering av sensitiv informasjon (3D)
    • redegjøre for hvordan scan-parametre ved CT undersøkelser, innvirker på bildekvalitet og stråledose (3E)
    • forklare dannelse og bearbeiding av CT- og MR-bilder (3E)
    • vurdere berettigelse og modalitetsvalg ved undersøkelser av barn (3F)
    • redegjøre for forberedelser av pasienten i forhold til aktuelle undersøkelser (3F)
    • redegjøre for sikkerhetsrutiner ved et MR laboratorium (3F)
    • forklare rutiner for dokumentasjon og avviksmelding (kontrastmidler, medikamentbruk, stråledoser mm.) ved bildediagnostisk avdeling. (3F)
    • kjenne til funksjonell MR teknikk (fMRI) (3F).

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i CT og MR bilder (1A, 1B)
    • beregne effektiv dose ut fra dose-areal-produkt (DAP) og doselengde-produkt (DLP) (1D)
    • diskutere anvendelse av strålevernprinsipper (1E)
    • diskutere nytte og risiko knyttet til bildediagnostiske undersøkelser (2B)
    • beskrive prosedyren for innlegging av perifert venekateter (PVK) (3A)
    • beskrive ulike bildebehandlingsverktøy (3E)
    • beskrive enkle kvalitetskontrollprosedyrer av konvensjonelt utstyr (3G).

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • innhente, analysere og kritisk vurdere forskningsartikler og annet fagstoff og anvende dette i skriftlige oppgaver (2A)
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, gruppearbeid, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. Det er i alt 7 ferdighetstreninger, i CT, MR, bildediagnostikk og analyse, strålevern og PVK.

  • Course requirements

    Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstreninger.

  • Assessment

    For å fremstille seg til eksamen må alle eksamener i 1. studieår være bestått, og kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

    Vurderingsform Eksamen har to deler:

    1. skriftlig projektoppgave i gruppe på 2-3 studenter; omfang inntil 1800 ord. Arbeidet pågår gjennom hele emnet.
    2. individuell skriftlig eksamen, 4 timer.

    Hver eksamensdel får foreløpig karakter. Endelig karakter er basert på følgende vekting: Prosjektoppgaven teller 25% og skriftlig eksamen 75%.

    Hvis en av delene får karakteren F, blir samlet karakter F. I slike tilfeller må den "ikke beståtte" delen tas på nytt. Prosjektoppgaven må i tilfelle omarbeides, mens skriftlig eksamen på tas på nytt.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler ved individuell skriftlig skoleeksamen.

  • Grading scale

    Public health work is society's organised effort to maintain, improve and promote the population's health, both locally and globally. Interventions are directed towards factors that contribute to better health and factors that might represent a health risk. Public health work is concerned with reducing health inequalities through work on equity, accessibility and quality of services.

    An increase in disease rates, long term conditions and lifestyle illnesses are expected in the future. This is a consequence of demographic changes and a result of people's health behaviour. Competence in inter-professional and inter sectoral collaboration in both public and private sectors is crucial to meeting challenges.

    Regulations: Lov om universiteter og høyskoler and Forskrift om studier og eksamen vad OsloMet - storbyuniversitetet.

    ECTS-Distribution

    • Theory and method: Part I: 0,5, Part II: 1,0: Sum ECTS: 1,5
    • Ethics: Part I: 0,5 Sum ECTS: 0,5
    • Governance: Part I: 3,0, Part II: 3,0: Sum ECTS: 6,0
    • Communication: Part I: 0,5: Sum ECTS: 0,5
    • Health Promotion & Preventative Work: Part I: 0,5, Part II: 1,0: Sum ECTS: 1,5

    Part I: 5,0, Part II: 5,0: Sum ECTS: 10

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Course contact person

    The learning and teaching approach consists of group work supported by lectures, workshops and, self-studies. Groups, consisting of approximately 5 students, focus on assignments facilitated by tutors. Every group member contributes to the creation and presentation of all assignments. Part I includes two assignments, while part II includes one assignment. See the teaching plan for further details.

    All parts of the course have a focus on interactivity in promoting knowledge exchange and on inter-professional collaborative dialogue, enhancing self-awareness in the professional role. The students will gain practice in decision-making and problem-solving, related to client-centered and evidence-based practice.