EPN-V2

RAD1410 Clinical and Medical Subjects Course description

Course name in Norwegian
Kliniske og medisinske fag
Weight
9.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Kunnskap innen kliniske og medisinske fag er grunnleggende for radiograffaglig praksis. Sentralt er kunnskap om sykdommer som er aktuelle indikasjoner for undersøkelsene, men det er også viktig å ha kunnskap om sykdommer og funksjonsnedsettelser som i den enkelte situasjon har betydning for hvordan, eller om, undersøkelsen kan utføres. Videre kreves det kunnskap fra en rekke fagområder for å kunne ivareta pasienten på en forsvarlig og god måte.

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

    • 1B - Sykdomslære og mikrobiologi 2,5
    • 1C - Farmakologi og kontrastmiddellære 1
    • 2B/2F - Etikk/Yrkesetikk 1,5
    • 2E - Psykologiske og pedagogiske emner 2
    • 3A - Pasientomsorg og sykepleie 2
  • Required preliminary courses

    I forbindelse med diagnostikk og behandling av cancer må radiografer forholde seg til en rekke ulike modaliteter. Radiografene har i dette arbeidet en sentral rolle der man møter pasienter i en særlig sårbar situasjon. Utredning og behandling av cancer kan blant annet skje ved hjelp av stråleterapi og/eller nukleærmedisin. Det må understrekes at det kreves fagfordypning/videreutdanning etter bachelorgrad for å kunne arbeide innen disse to modalitetene.

    Mammografi benyttes i utredning av cancer mammae (brystkreft), og i det norske mammografiprogrammet screenes kvinner i alderen 50-69 år med tanke på å oppdage cancer i tidlige stadier.

    Angiografi og intervensjon inngår i stadig større grad nyetablerte behandlinger som erstatning for tradisjonell invasiv kirurgi. De stadig nye undersøkelser og behandling medfører nye arbeids- og ansvarsområder for radiografer.

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

    • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
    • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 0,5
    • 1E Strålebiologi og strålevern 1,5
    • 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
    • 3B Fysikk for bildediagnostisering og behandling 1,5
    • 3C Apparatlære 1
    • 3E Radiografi: bildeframstilling, bildebehandling og bildeanalyse 1
    • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2
    • 3G Kvalitetsutvikling 0,5
  • Learning outcomes

    Alle eksamener i 1. studieår må være bestått.

  • Teaching and learning methods

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap Nukleærmedisin

    Studenten

    • kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved nukleærmedisin (3B)
    • kan forklare oppbygging, tilvirkning, preparering, administrering og avfallshåndtering av radionuklider (1C)
    • har kunnskap om relevante sykdommer for nukleærmedisinske undersøkelser (1B)
    • kjenner til stråledosenivåene i nukleærmedisin (1E)
    • kan forklare strålevern ved håndtering og bruk av radiofarmaka (1E)
    • kan forklare oppbygging og funksjon av nukleærmedisinsk utstyr (3C)
    • kan beskrive pasientomsorg i nukleærmedisin (3A)

    Ferdigheter Nukleærmedisin:

    Studenten kan

    • gjenkjenne tydelig patologi i nukleærmedisinsk bildemateriale (1B)
    • har kjennskap til planlegging og gjennomføring av nukleærmedisinske undersøkelser (3F)

    Generell kompetanse Nukleærmedisin:

    Studenten

    • har kjennskap til nukleærmedisinske undersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)

    Kunnskap Stråleterapi:

    Studenten

    • kjenner til bruk av radionuklider/radiofarmaka i stråleterapi (preparering, klargjøring og virkning) (1C)
    • har kunnskap om de vanligste kreftsykdommer og sykdommer relevant for stråleterapi, samt behandling av disse. (1B)
    • kjenner til stråledosenivåene stråleterapi (1E)
    • kan forklare doseeffekt på normalvev og tumorvev i forbindelse med stråleterapi (1E)
    • kan forklare strålevern ved stråleterapi (1E)
    • kjenner til vanlige bivirkninger av stråleterapi og aktuelle tiltak ved bivirkninger (3A)
    • kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved stråleterapi (3B)
    • kjenner til ulike metoder for høyenergetisk behandling med lineærakselerator (3F)
    • kan beskrive hva som inngår i stråleterapiprosessen (3F)
    • kan beskrive prinsipper for planlegging og anvendelse av stråleterapi og bruk av ulike bildemodaliteter (CT, MR, PET, røntgen) i dette arbeidet (3F)
    • kan beskrive pasientomsorg i forhold til stråleterapi (3A)
    • har kjennskap til apparatur og programvare brukt ved stråleterapi (3C)

    Ferdigheter Stråleterapi:

    Studenten kan

    • forklare planlegging og gjennomføring av stråleterapi (3F)

    Generell kompetanse Stråleterapi:

    Studenten

    • har kjennskap til strålebehandling i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)

    Kunnskap Mammografi:

    Studenten

    • har kjennskap til apparatur brukt ved mammografi (3C)
    • kjenner til eksponeringsparametere og stråledosenivåene i mammografi (1E)
    • beskrive posisjonering og bildekriterier ved mammografi (3E)
    • kan forklare forskjell på screening og klinisk mammografi (3E)
    • kan beskrive kommunikasjon og pasientomsorg i forbindelse med mammografi (3A)
    • kan beskrive ulike prøvetagnings-prosedyrer innen brystdiagnostikk (3E)
    • kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved mammografi (3F)

    Generell kompetanse Mammografi:

    • studenten har kjennskap til mammografiscreening og generelle prinsipper for tidlig diagnostikk ved sykdommer i mammae (3E)

    Kunnskap Angio/intervensjon:

    • kan forklare bruk av kontrastmidler ved angiografi og intervensjon (1C)
    • kan beskrive vaskulære og nonvaskulære intervensjonsteknikker og hvordan angio- og intervensjonsprosedyrer planlegges (3F)
    • kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved stråleterapi, angiografi, intervensjon og mammografi (3G)

    Ferdigheter Angio/intervensjon:

    Studenten kan

    • gjenkjenne tydelig patologi i angiografisk bildemateriale (1B)
    • vurdere dosenivå og tiltak for dosereduksjon ved intervensjonsprosedyrer i relasjon til kliniske hensyn i situasjonen (1E)
    • forklare planlegging og gjennomføring av angio og intervensjonsundersøkelser.(3F)

    Generell kompetanse Angio/intervensjon

    Studenten

    • har kjennskap til de vanligste angio og intervensjonsundersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
  • Course requirements

    • laboratorierapporter fra ferdighetstreninger og obligatorisk tilstedeværelse
    • minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse på ferdighetstreninger

  • Assessment

    For å fremstille seg til eksamen må arbeidskrav være godkjent og kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

    Eksamen

    • Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
    • Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.