EPN-V2

RAD1300 Projectional Radiography Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende radiografi
Study programme
Bachelor’s Programme in Radiography
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Intern og ekstern sensor vurderer alle studentene.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om generelle patologiske prosesser (1B)
  • kan forklare årsaker til og symptomer ved sykdommer og skader knyttet til undersøkelser i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet (1B)
  • har kjennskap til ulike behandlingsformer ved aktuelle sykdommer og skader (1B)
  • kan forklare de vanligste mikroorganismers forekomst og vekst, og hvordan sykehusinfeksjoner kan forbygges (1B)
  • kan gjenkjenne tydelig patologi i skjelett- og thoraxbilder (1B, 3F)
  • har kunnskap om norske retningslinjer for strålevern (1E)
  • kan forklare ALARA-prinsippet (As Low As Reasonably Achievable) (1E)
  • har kjennskap til sentrale yrkesetiske utfordringer (1E)
  • har innsikt i hvordan ivareta pasienter med bevegelses- og respirasjonsproblemer (3A)
  • har innsikt i observasjon som ledd i pasientomsorg (3A)
  • har kunnskap om bildekriterier ved skjelett- og thoraxundersøkelser (3F)
  • kan forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av gjennomlysingsapparatur (3C)
  • har kunnskap om hvordan pasient- og bildeinformasjonssystemer fungerer, RIS og PACS (3D)
  • har kunnskap om hvordan pasient- og bildeinformasjonssystemene RIS og PACS fungerer (3D).

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende medisinsk nomenklatur (1B)
  • beskrive hvordan ergonomiske teknikker anvendes (3A)
  • bruke av konvensjonell røntgenapparatur (3C)
  • anvende kunnskap om eksponeringsteknikk (3E)
  • anvende kunnskap om faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet (3E)
  • vise ferdigheter innen enkelte skjelett- og thoraxundersøkelser og gi faglige begrunnelser for hvordan disse utføres (3F)
  • anvende fagterminologi som benyttes i skjelett- og thoraxprotokoller (3F)

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Course requirements

Arbeidskrav

Det kreves:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstreninger

For å fremstille seg til eksamen må kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler.

Grading scale

None

Examiners

Karakteren blir satt på bakgrunn av ein individuell, seks timars skuleeksamen.

Eksamenssvaret skal leverast på norsk, da emnet er eit norskfagleg ferdigheitsfag.