EPN-V2

RAD1100 Radiation Physics Course description

Course name in Norwegian
Strålefysikk
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier. Tema på seminarer er blant annet praksisrefleksjon.

  • Required preliminary courses

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap Nukleærmedisin

    Studenten

    • kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved nukleærmedisin (3B)
    • kan forklare oppbygging, tilvirkning, preparering, administrering og avfallshåndtering av radionuklider (1C)
    • har kunnskap om relevante sykdommer for nukleærmedisinske undersøkelser (1B)
    • kjenner til stråledosenivåene i nukleærmedisin (1E)
    • kan forklare strålevern ved håndtering og bruk av radiofarmaka (1E)
    • kan forklare oppbygging og funksjon av nukleærmedisinsk utstyr (3C)
    • kan beskrive pasientomsorg i nukleærmedisin (3A)

    Ferdigheter Nukleærmedisin:

    Studenten kan

    • gjenkjenne tydelig patologi i nukleærmedisinsk bildemateriale (1B)
    • har kjennskap til planlegging og gjennomføring av nukleærmedisinske undersøkelser (3F)

    Generell kompetanse Nukleærmedisin:

    Studenten

    • har kjennskap til nukleærmedisinske undersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)

    Kunnskap Stråleterapi:

    Studenten

    • kjenner til bruk av radionuklider/radiofarmaka i stråleterapi (preparering, klargjøring og virkning) (1C)
    • har kunnskap om de vanligste kreftsykdommer og sykdommer relevant for stråleterapi, samt behandling av disse. (1B)
    • kjenner til stråledosenivåene stråleterapi (1E)
    • kan forklare doseeffekt på normalvev og tumorvev i forbindelse med stråleterapi (1E)
    • kan forklare strålevern ved stråleterapi (1E)
    • kjenner til vanlige bivirkninger av stråleterapi og aktuelle tiltak ved bivirkninger (3A)
    • kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved stråleterapi (3B)
    • kjenner til ulike metoder for høyenergetisk behandling med lineærakselerator (3F)
    • kan beskrive hva som inngår i stråleterapiprosessen (3F)
    • kan beskrive prinsipper for planlegging og anvendelse av stråleterapi og bruk av ulike bildemodaliteter (CT, MR, PET, røntgen) i dette arbeidet (3F)
    • kan beskrive pasientomsorg i forhold til stråleterapi (3A)
    • har kjennskap til apparatur og programvare brukt ved stråleterapi (3C)

    Ferdigheter Stråleterapi:

    Studenten kan

    • forklare planlegging og gjennomføring av stråleterapi (3F)

    Generell kompetanse Stråleterapi:

    Studenten

    • har kjennskap til strålebehandling i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)

    Kunnskap Mammografi:

    Studenten

    • har kjennskap til apparatur brukt ved mammografi (3C)
    • kjenner til eksponeringsparametere og stråledosenivåene i mammografi (1E)
    • beskrive posisjonering og bildekriterier ved mammografi (3E)
    • kan forklare forskjell på screening og klinisk mammografi (3E)
    • kan beskrive kommunikasjon og pasientomsorg i forbindelse med mammografi (3A)
    • kan beskrive ulike prøvetagnings-prosedyrer innen brystdiagnostikk (3E)
    • kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved mammografi (3F)

    Generell kompetanse Mammografi:

    • studenten har kjennskap til mammografiscreening og generelle prinsipper for tidlig diagnostikk ved sykdommer i mammae (3E)

    Kunnskap Angio/intervensjon:

    • kan forklare bruk av kontrastmidler ved angiografi og intervensjon (1C)
    • kan beskrive vaskulære og nonvaskulære intervensjonsteknikker og hvordan angio- og intervensjonsprosedyrer planlegges (3F)
    • kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved stråleterapi, angiografi, intervensjon og mammografi (3G)

    Ferdigheter Angio/intervensjon:

    Studenten kan

    • gjenkjenne tydelig patologi i angiografisk bildemateriale (1B)
    • vurdere dosenivå og tiltak for dosereduksjon ved intervensjonsprosedyrer i relasjon til kliniske hensyn i situasjonen (1E)
    • forklare planlegging og gjennomføring av angio og intervensjonsundersøkelser.(3F)

    Generell kompetanse Angio/intervensjon

    Studenten

    • har kjennskap til de vanligste angio og intervensjonsundersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
  • Learning outcomes

    Arbeidsformene er forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier.

  • Teaching and learning methods

    Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminar og ferdighetstreninger.

    For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

  • Course requirements

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

    Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

  • Assessment

    Ingen hjelpemidler.

  • Permitted exam materials and equipment

    Gradert skala A-F

  • Grading scale

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern sensor og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.