Programplaner og emneplaner - Student
RAD1100 Radiation Physics Course description
- Course name in Norwegian
- Strålefysikk
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier. Tema på seminarer er blant annet praksisrefleksjon.
-
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Nukleærmedisin
Studenten
- kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved nukleærmedisin (3B)
- kan forklare oppbygging, tilvirkning, preparering, administrering og avfallshåndtering av radionuklider (1C)
- har kunnskap om relevante sykdommer for nukleærmedisinske undersøkelser (1B)
- kjenner til stråledosenivåene i nukleærmedisin (1E)
- kan forklare strålevern ved håndtering og bruk av radiofarmaka (1E)
- kan forklare oppbygging og funksjon av nukleærmedisinsk utstyr (3C)
- kan beskrive pasientomsorg i nukleærmedisin (3A)
Ferdigheter Nukleærmedisin:
Studenten kan
- gjenkjenne tydelig patologi i nukleærmedisinsk bildemateriale (1B)
- har kjennskap til planlegging og gjennomføring av nukleærmedisinske undersøkelser (3F)
Generell kompetanse Nukleærmedisin:
Studenten
- har kjennskap til nukleærmedisinske undersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
Kunnskap Stråleterapi:
Studenten
- kjenner til bruk av radionuklider/radiofarmaka i stråleterapi (preparering, klargjøring og virkning) (1C)
- har kunnskap om de vanligste kreftsykdommer og sykdommer relevant for stråleterapi, samt behandling av disse. (1B)
- kjenner til stråledosenivåene stråleterapi (1E)
- kan forklare doseeffekt på normalvev og tumorvev i forbindelse med stråleterapi (1E)
- kan forklare strålevern ved stråleterapi (1E)
- kjenner til vanlige bivirkninger av stråleterapi og aktuelle tiltak ved bivirkninger (3A)
- kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved stråleterapi (3B)
- kjenner til ulike metoder for høyenergetisk behandling med lineærakselerator (3F)
- kan beskrive hva som inngår i stråleterapiprosessen (3F)
- kan beskrive prinsipper for planlegging og anvendelse av stråleterapi og bruk av ulike bildemodaliteter (CT, MR, PET, røntgen) i dette arbeidet (3F)
- kan beskrive pasientomsorg i forhold til stråleterapi (3A)
- har kjennskap til apparatur og programvare brukt ved stråleterapi (3C)
Ferdigheter Stråleterapi:
Studenten kan
- forklare planlegging og gjennomføring av stråleterapi (3F)
Generell kompetanse Stråleterapi:
Studenten
- har kjennskap til strålebehandling i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
Kunnskap Mammografi:
Studenten
- har kjennskap til apparatur brukt ved mammografi (3C)
- kjenner til eksponeringsparametere og stråledosenivåene i mammografi (1E)
- beskrive posisjonering og bildekriterier ved mammografi (3E)
- kan forklare forskjell på screening og klinisk mammografi (3E)
- kan beskrive kommunikasjon og pasientomsorg i forbindelse med mammografi (3A)
- kan beskrive ulike prøvetagnings-prosedyrer innen brystdiagnostikk (3E)
- kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved mammografi (3F)
Generell kompetanse Mammografi:
- studenten har kjennskap til mammografiscreening og generelle prinsipper for tidlig diagnostikk ved sykdommer i mammae (3E)
Kunnskap Angio/intervensjon:
- kan forklare bruk av kontrastmidler ved angiografi og intervensjon (1C)
- kan beskrive vaskulære og nonvaskulære intervensjonsteknikker og hvordan angio- og intervensjonsprosedyrer planlegges (3F)
- kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved stråleterapi, angiografi, intervensjon og mammografi (3G)
Ferdigheter Angio/intervensjon:
Studenten kan
- gjenkjenne tydelig patologi i angiografisk bildemateriale (1B)
- vurdere dosenivå og tiltak for dosereduksjon ved intervensjonsprosedyrer i relasjon til kliniske hensyn i situasjonen (1E)
- forklare planlegging og gjennomføring av angio og intervensjonsundersøkelser.(3F)
Generell kompetanse Angio/intervensjon
Studenten
- har kjennskap til de vanligste angio og intervensjonsundersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
-
Learning outcomes
Arbeidsformene er forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier.
-
Teaching and learning methods
Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminar og ferdighetstreninger.
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
-
Course requirements
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer
-
Assessment
Ingen hjelpemidler.
-
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F
-
Grading scale
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern sensor og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
-
Examiners
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.