Programplaner og emneplaner - Student
RAB3900 Research Methods and Bachelor's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Radiography Programme
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen er en individuell semesteroppgave. Med utgangspunkt i arbeidskrav gjennomført i emnet velger studenten en problemstilling som godkjennes av emneansvarlig. Oppgaven skal vektlegge drøfting av studentens veiledningspraksis i forhold til teori og nyere forskning. Det vil foreligge nærmere kriterier for eksamen i tillegg til vurderingskriterier ved studiestart. Omfang 3200 ord +/- 20%.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av semesteroppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny oppgave. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Required preliminary courses
Gradert karaker A - F
Learning outcomes
Det benyttes interne og ekstern sensor. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Teaching and learning methods
Se programplanen.
Course requirements
I emnet drøftes følgende tema, som er gjennomgående i studiet:
Tema 1: Overordna perspektiver
- tradisjoner, teorier og strategier i pedagogisk veiledning
- relevant forskning fra veiledningsfeltet
- profesjonsteori, profesjonsforskning og profesjonell utvikling i skolen
Tema 2: Innføring i veilederrollen
- strategier og metoder i veiledning - individuelt og i gruppe
- veiledning som arbeidsmåte i profesjonsfellesskap og organisasjon
- kommunikasjon, dialog og refleksjon i læring og utvikling
Del 3: Ulike aspekter ved veiledning
- veiledningssamtalens forbindelse til ferdighetstrening og observasjon
- mangfoldaspektet i veiledning
- etikk, makt og tillit i veiledning
- vurdering i veiledning
Assessment
Combined assessment
Part 1) Written bachelor's thesis in groups of normally 4 students, up to 4500 words for a quantitative thesis and up to 6000 words for a qualitative thesis.
Part 2) Oral exam on the bachelor's degree project, up to 30 minutes per group
A pass grade (A-E) must have been awarded for the written exam (part 1) before the students can take the oral exam (part 2). A preliminary grade is awarded for the written thesis. Students are awarded individual grades after the oral exam. The grade can be adjusted up or down by up to one grade.
Students can appeal the grade awarded for the written part of the exam. If the grade for the written thesis is changed, the student(s) will have to take the oral exam again.
Resits/rescheduled exam: If a fail grade (F) is awarded for the written work (part 1), the student has the right to submit a reworked version once.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
Grade scale: A-F
Examiners
Part 1) All answers are assessed by two internal examiners.
Part 2) All answers are assessed by two internal examiners.
The assessment scheme is evaluated regularly. An external programme supervisor participates in the evaluation and provides advice on further quality work in the study programme.
Overlapping courses
3 ECTS overlap with RAD3100 and 15 ECTS overlap with RAD3900.