Programplaner og emneplaner - Student
RAB3000 The Professional Radiographer Course description
- Course name in Norwegian
- Radiografi som profesjon
- Study programme
-
Radiography Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeids- og undervisningsformer ;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.
Praksis ;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.
Fordeling av praksisperiodene: ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; 2. semester: 20 dager ekstern praksis veiledet og vurdert av praksislærer, organisert som 4 hele sammenhengende uker, fem dager praksis hver uke.
Required preliminary courses
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Arbeidskrav
Arbeidskrav 1: Praktisk arbeidskrav i drama. Fremføring i gruppe på 10-15 minutter. Individuell vurdering.
Arbeidskrav 2: Praktisk arbeidskrav i forming. Individuell mappeinnlevering med åtte til ti;arbeider.
Arbeidskrav 3: Praktisk arbeidskrav i musikk. Individuell ledelse, instruksjon og samspill, om lag 15 minutter.;
Arbeidskrav 4:;Ett skriftlig;individuelt arbeidskrav knyttet til et tema fra barnehagesamling. 1200 ord, +/- 10%.
Obligatoriske aktiviteter;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning underveis og i etterkant av praksisperioden.
Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.
Learning outcomes
Avsluttende vurdering:
Eksamen består av to eksamensdeler:
1. Praktisk, tverrfaglig eksamen i gruppe med særlig fokus på ett tildelt kunstfag. Fire til seks studenter per gruppe. Omfang 20 - 25;minutter.;Individuell vurdering i gruppe.;
2. Individuell muntlig eksamen knyttet til del 1 og rollen som kunst og kulturformidler i barnehagen.;Omfang omlag 10;minutter.
Når begge deler er gjennomført blir det gitt en samlet individuell, gradert sluttkarakter: A-F. Del 1 vektes 60% og del 2 vektes 40%.;
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen, vil eksamen arrangeres individuelt. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler avlegges begge eksamensdeler på nytt.
Teaching and learning methods
Alle tilgjengelige kilder så lenge retningslinjer for kildehenvisninger følges.
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- a minimum attendance of 80 % at scheduled seminars and skills training sessions
- Individual reflection note in accordance with set criteria, up to 500 words
Assessment
Eksamen;vurderes av en ekstern og en;intern;sensor.
Permitted exam materials and equipment
Se programplanen.
Grading scale
Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:
·;;;;;;;; Barns skapende lek
- Lek og improvisasjon.
- Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.
- Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne.
- Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer;
·;;;;;;;; Utforskning
- Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter og kunstfaglige begreper
- Egne skapende uttrykksformer
·;;;;;;;; Kunst og kultur
- Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk
- Digitale og andre samtidsaktuelle medier
- Kunst- og estetisk teori
Examiners
An external examiner contributes to the preparation of the exam questions.
Free text assignment: At least 20% of the exam papers will be assessed by one external and one internal examiner. The external examiner's assessment should benefit all students. The remaining papers will be assessed by internal examiners. Multiple choice test: quality assured by an internal examiner and automatically assessed
Overlapping courses
10 ECTS overlap with RAD3100.