EPN-V2

RAB2310 Magnetic Resonance Imaging Course description

Course name in Norwegian
Magnetisk resonans (MR)
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Undervisningsspråk: Norsk

    MR-undersøkelser fremstiller digitale bilder av indre organer ved hjelp av et sterkt magnetfelt og radiofrekvente bølger. MR-undersøkelser gir spesielt god fremstilling av forandringer i muskulatur, bindevev og sentralnervesystemet. Kunnskap om sikkerhetsrutiner ved MR er avgjørende for ivaretakelse av pasient og apparatur og for å oppnå denne kunnskapen, må radiografer ha god innsikt i MR-fysikk, bildedannelse ved MR og MR-relatert forskning.

  • Required preliminary courses

    Bestått første studieår eller tilsvarende.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap

    Studenten kan

    • forklare grunnleggende fysiske prinsipper for MR teknologi
    • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av MR
    • forklare bildedannelse, bildekriterier og enkel bildeprosessering ved MR
    • forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved MR
    • gjøre rede for sikkerhetsrutiner ved MR-undersøkelser
    • beskrive de vanligste indikasjoner for MR-undersøkelser
    • forklare indikasjoner, kontraindikasjoner, virkningsmekanismer og bivirkninger for kontrastmidler brukt ved MR
    • beskrive prinsippene for kritisk vurdering av forskning, kliniske retningslinjer og prosedyrer

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • vurdere framstilling av normal anatomi og vanlig forekommende patologi i MR-undersøkelser
    • beskrive ulike metoder for bildeopptak
    • strukturere faglige kliniske spørsmål ved hjelp av PICO og varianter av PICO
    • anvende sjekklister for ulike studiedesign

    Generell kompetanse 

    Studenten kan

    • diskutere muligheter og begrensninger ved MR sammenliknet med andre bildediagnostiske modaliteter
  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, slik at mye av tiden på universitetet blir brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

    • Minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstrening
    • Digital flervalgtest, inntil 2 timer etter nærmere gitte kriterier
    • Muntlig fremlegg i gruppe på 3-6 studenter, der studentene skal identifisere, lese, vurdere og formidle resultatene fra en forskningsartikkel om MR
  • Assessment

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

    Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringer og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.

  • Overlapping courses

    10 stp. overlapp med RAB2300 Magnetisk resonans (MR) og 3 stp. overlapp med RAB1060 Kunnskapsbasert praksis.