Programplaner og emneplaner - Student
RAB2210 Peadiatric X-ray and Pediatric Radiography and Radiografic Procedures Course description
- Course name in Norwegian
- Barneradiografi og radiograffaglige prosedyrer
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Undervisningsspråk: Norsk
Barneradiografi omhandler undersøkelser og behandling av barn. Barn er en sårbar pasientgruppe, og hvor undersøkelser av barn byr på helt andre utfordringer enn undersøkelser av voksne. Barn er særlig strålefølsomme, og som radiografer må man kunne ta hensyn til spesielle anatomiske forhold, ha kunnskap om de vanligste patologiske prosessene hos barn og kunne tilpasse radiografiske teknikker. Samtidig skal barn og pårørende bli ivaretatt i tråd med gjeldende lover og forskrifter. En sentral del av dette emnet omhandler barnemishandling, hvor radiografer har en viktig rolle i utredningen. Emnet gir også en innføring i enkelte radiograffaglige prosedyrer.
-
Required preliminary courses
Bestått første studieår eller tilsvarende.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare barns utviklingstrinn
- gjøre rede for ivaretagelse av barn og pårørende ved undersøkelse- og behandlingssituasjoner innen bildediagnostikk
- gjenkjenne barns anatomi og hvordan dette fremstår bildediagnostisk
- beskrive de vanligste patologiske tilstandene i thorax, abdomen, urinveier og bevegelsesapparatet hos barn
- forklare og vurdere ulike prinsipper og teknikker som benyttes ved bildediagnostiske undersøkelser og behandling av barn, inkludert eksponeringsteknikk, sedering, immobilisering og avledning
- forklare strålebiologiske effekter og strålevern ved undersøkelser av barn
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere berettigelse og modalitetsvalg ved undersøkelser av barn
- utføre prosedyre for subkutane og intramuskulære injeksjoner, og innlegging av perifert venekateter (PVK)
- utføre hjerte-lunge-redning (DHLR) og puls- og blodtrykksmåling
- utføre prosedyrer for forflytning og sengeredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- referere til aktuelt lovverk og vurdere etiske dilemmaer tilknyttet bildediagnostiske undersøkelser og behandling av barn
- gjenkjenne tegn og vurdere igangsetting av tiltak ved mistanke om barnemishandling
-
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt undervisning, forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver. På seminarene arbeider studentene i grupper.
-
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstrening
-
Assessment
This course enables students to analyze and manage the financial performance of an arts organization. Moreover, it provides a foundation of economic and financial concepts.
Language of instruction is English.
-
Permitted exam materials and equipment
None.
-
Grading scale
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- understands how micro-economic concepts apply specifically to arts and cultural organizations (for example, supply and demand of seasonal program offerings and the impact of grants).
- understands how accounting concepts affect decision-making in arts and cultural organizations (for example, the going concern assumption and the use of budgets).
- has knowledge of finance concepts relevant to arts and cultural organizations (such as managing liquidity).
Skills
The student can
- determine the financial impact of program offerings of an arts organization (such as program cost, ticket price, need for liquidity and funding).
- assess economic risks associated with a cultural undertaking or the organization at large.
- analyze the financial performance of an arts organization, including a comparison with peer organizations in the arts.
General competence
- Students will be equipped to take part in board level discussions about the economic conditions and financial performance of an arts organization.
-
Examiners
The course is taught in plenary lectures, and students work on and discuss cases in groups and plenary sessions.
-
Overlapping courses
The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:
- Coursework 1: Written individual assignment, approx. 7-10 pages (including tables), during the first part of the semester.
The required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If the coursework requirement has not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.