Programplaner og emneplaner - Student
RAB2210 Peadiatric X-ray and Pediatric Radiography and Radiografic Procedures Course description
- Course name in Norwegian
- Barneradiografi og radiograffaglige prosedyrer
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Radiography
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med emnet er at studentene tilegner seg spesialisert handlingskompetanse innenfor psykomotorisk fysioterapi. Samfunnsutviklingen preges av økende mangfold med hensyn til etnisitet, kultur og språk, samt økt forekomst av sykdom og plager hos ungdom.; Emnet fokuserer derfor på temaer som identitet, språk og kultur og knytter disse opp mot kropp og ulike kroppslige plager. Praksisperiode 2 avsluttes i dette emnet.
Required preliminary courses
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Learning outcomes
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut. Emne MAPFY4100 og MAPFY4200 må være bestått.
Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor pasienter behandles med psykomotorisk fysioterapi.
Teaching and learning methods
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten kan
- tolke kroppslige reksjoner ved store livsbelastninger; ;
- analysere kliniske problemstillinger i et kulturelt perspektiv
- drøfte sammenhenger mellom identitet, kultur og helse ;
- drøfte sammenhenger mellom ungdom, identitet, kropp og helse
Ferdigheter;
Studenten kan
- vurdere og tilpasse psykomotorisk fysioterapi til pasienter med ulik alder og kulturell bakgrunn
- anvende psykomotorisk fysioterapi på pasienter med store livsbelastninger
- formidle selvstendige vurderinger som en del av tverrfaglig behandlingssamarbeid og trygdefaglige utredninger;
Generell kompetanse ;;
Studenten kan ;
- bidra til å øke kvaliteten i dagens helsetjenester
- bidra i tverrprofesjonelt samarbeid rundt pasienter med ulik kulturell bakgrunn
- reflektere analytisk om pasientens medvirkning i tverrprofesjonelt samarbeid
- analysere og vurdere faglige og etiske aspekter knyttet til egen fagutøvelse
Course requirements
Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, digitalisert undervisning i form av omvendt undervisning, veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.
Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.
Siste del av praksisperiode 2 gjennomføres og avsluttes i dette emnet.
Assessment
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
Arbeidskrav knyttet til deleksamen 1:
- gjennomført minimum 52 timer gruppeveiledning Antall timer totalt for praksisperiode 1 og 2 utgjør 72 timer
- gjennomført minimum 120 pasientbehandlinger, totalt minimum 200 pasientbehandlinger;
- individuell journal etter gitte kriterier
;Arbeidskrav som godkjennes av faglærer:
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar-;og gruppearbeid, samt gruppeveiledning
- ett muntlig fremlegg i seminargruppe
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Gradert skal A-F.
Examiners
Del 1) Ikke relevant
Del 2) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Overlapping courses
Del 1) Bestått/ikke bestått
Del 2) Bestått/ikke bestått