Programplaner og emneplaner - Student
RAB2200 Peadiatric X-ray Course description
- Course name in Norwegian
- Barneradiografi
- Study programme
-
Radiography Programme
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
The paediatric X-ray course deals with the examination and treatment of children. Children are a vulnerable patient group, and examining children brings very different challenges from those encountered when examining adults. Children are particularly radiosensitive, and a radiographer must be capable of taking account of special anatomical circumstances, have knowledge of the most common pathological processes in children and be able to adapt radiographic techniques. At the same time, children and their next of kin must be cared for in accordance with the applicable laws and regulations. Child abuse is a key topic in this course, as radiographers play an important role in diagnosing abuse.
Required preliminary courses
Passed first year of the programme or equivalent. RAB1050 is exempt from the progression requirement.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can
- explain the stages of children's development
- explain how to care for children and next of kin in diagnostic imaging examination and treatment situations
- recognise paediatric anatomy and its appearance on diagnostic images
- describe the most common pathological conditions of the chest, abdomen, urinary tract and musculoskeletal system in children
- explain and assess different principles and techniques used in diagnostic imaging examination and treatment of children, including exposure technique, sedation, immobilisation and distraction
- explain radiation biology effects and radiation protection in paediatric x-ray examinations
Skills
The student can
- assess the justification and choice of modality for examinations of children
General competence
The student can
- refer to relevant legislation and consider ethical dilemmas relating to diagnostic imaging examinations and treatment of children
- recognise signs and consider implementing measures on suspicion of child abuse
Teaching and learning methods
The work and teaching methods include flipped classroom, lectures, seminars, skills training and self-study. This course uses digital learning resources in the form of video lectures, digital tests and exercises. In seminars, the students work in groups.
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- a minimum attendance of 80% at scheduled seminars and skills training sessions
Assessment
Prosjekter er en sentral arbeidsform innen kunst- og kultursektoren. Da er det viktig å kunne lede, styre og jobbe med prosjekter i samspill med andre aktører. Emnet tar for seg ledelse, organisering, styring og gjennomføring av prosjekter, og gruppeprosesser og teamarbeid knyttet til prosjekter, samt hjelpemidler til bruk innen prosjektstyring. Emnet gir en solid innsikt i teoretiske forhold knyttet til prosjekt som fenomen, og kombinerer det med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i prosjektledelse.
Undervisningsspråk er norsk.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om anvendelse av prosjekt som format innenfor de komplekse, konfliktfylte og usikre rammer som preger kunst- og kulturfeltet.
- har inngående kunnskap om sentrale teorier innen prosjektarbeid og prosjektledelse.
- har avansert kunnskap om sentrale forhold knyttet til prosjektteam og gruppeprosesser.
- kan anvende kunnskap om prosjekt som grunnlag for å kunne skape verdi for de som er involvert i prosjekter.
- har innsikt i å kunne identifisere og forstå usikkerhets- og interessenthåndtering i prosjektledelse.
- har analytiske ferdigheter som setter studenten i stand til å vurdere ulike prosjektkonsepter og strategier for prosjektgjennomføring.
Ferdigheter
Studenten
- kan konseptualisere særegne forhold for prosjekter innen kunst- og kulturfeltet, for derigjennom å identifisere og anerkjenne betingelsene og rammene for anvendelse av prosjekter på en egnet måte.
- kan reflektere over egne og andres bidrag i prosesser i et prosjektteam, og er i stand til å styre og lede prosjekter innen kunst- og kulturfeltet.
- kan anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring.
Generell kompetanse
Studenten
- har gode samarbeidsevner og kan løse problemstillinger på en kreativ måte.
- har evne til å vurdere hvilke prosjektformater som kan anvendes under ulike betingelser.
Examiners
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner, øvelser og gruppediskusjoner.
Overlapping courses
Studentene deles inn i grupper på 4-6 personer som jobber sammen gjennom semesteret. Gruppen skal gjennomføre et opplegg basert på prosjektadministrative metoder og tilnærminger. Prosjektene som studentene skal gjennomføre, vil bli avklart tidlig i semesteret. Det vil i løpet av semesteret være tre arbeidskrav knyttet til prosjektet.
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En skriftlig gruppeinnlevering, ca. 900 ord.
- Arbeidskrav 2: En skriftlig gruppeinnlevering, ca. 900 ord.
- Arbeidskrav 3: Muntlig gruppepresentasjon på ca. 15-20 minutter, med tilhørende digital presentasjon/powerpoint.
Formålet med arbeidskravene er at studentene skal øve på å anvende fagstoffet selvstendig.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.