Programplaner og emneplaner - Student
RAB2100 Pharmacology and Medication Management Course description
- Course name in Norwegian
- Farmakologi og legemiddelhåndtering
- Study programme
-
Radiography Programme
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
The pharmacology course deals with drugs’ mechanisms of action and effects on the body (pharmacodynamics) and with what happens to a drug from when it enters the body until it has left it (pharmacokinetics). The course covers the most important groups of pharmaceuticals, including contrast agents used for diagnostic imaging examinations and treatment, the administration of drugs, including calculations, management and documentation, as well as applicable laws and regulations.
Required preliminary courses
Passed first year of the programme or equivalent.
Learning outcomes
Emnet er todelt og består av å utvikle en prosjektbeskrivelse for masterprosjektet og deretter skrive en mastergradsoppgave. Prosjektbeskrivelsen skal vise problemstilling og tema for oppgaven samt hvordan mastergradsprosjektet er tenkt gjennomført. Oppgaven skal være et selvstendig og veiledet forskningsarbeid basert på en empirisk undersøkelse eller en drøfting av teoretiske perspektiver som kan knyttes til fysioterapifeltet. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av et pågående prosjekt. Oppgaven kan gjøres individuelt eller av to studenter sammen.
Teaching and learning methods
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultatet kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- a minimum attendance of 80% at scheduled seminars and skills training sessions
- an individual written drug calculation test in accordance with set criteria
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om relevant forskning, teorier og metoder av viktighet for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen fysioterapi
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle et forskningsdesign og gjennomføre analyser på eget eller foreliggende materiale, samt formidle resultatene på en vitenskapelig tilfredsstillende måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- utforme, igangsette og gjennomføre mindre forskningsoppgaver
- vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
- formidle resultater av egen og andres forskning
Permitted exam materials and equipment
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger og seminarer som støtte til den veiledete utarbeidelsen av masteroppgaven. Første seminar er knyttet til prosjektbeskrivelse og masterprosjektet. Studentene skal presentere sitt utkast til prosjektbeskrivelse for medstudenter og lærere. Fristen for å levere inn en endelig prosjektbeskrivelse er én måned etter seminaret.
Prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av veileder og en annen faglærer ved studiet. Individuell veileder til masteroppgaven skal være oppnevnt senest seks uker etter fristen for innlevering av beskrivelsen.
Student(ene) og veileder utformer en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet.
Studenten(e) får så inntil to timer med veiledning på prosjektbeskrivelsen. Veileder skal godkjenne prosjektbeskrivelsen. Veiledningen knyttet til prosjektbeskrivelsen er obligatorisk: se Arbeidskrav.
Veiledningen skal sikre at prosjektet er i samsvar med forskningsetiske rammer og bidra til utforming av problemstillinger og kvalitet i datainnsamling og dataanalyse. Det gis inntil 25 timers veiledning på masteroppgaven inkludert de to timene på prosjektbeskrivelsen. Veiledningstilbudet er uavhengig av om studenter skriver alene eller to og to sammen.
Det arrangeres seks seminarer à én dag i løpet av masteroppgaveåret i tillegg til startseminaret. Studentene får her mulighet til å diskutere sitt prosjekt og få tilbakemelding fra medstudenter og
Grading scale
Nils Sponheim
Examiners
Læringsutbyttene.
Skriftlig masteroppgave utført av en eller to studenter og avsluttende individuell muntlig eksamen.
Oppgaven skal være en monografi eller et artikkelmanus med et tillegg som utdyper de enkelte delene av artikkelen. Omfang på monografi 20 000 til 30 000 ord: kappe rundt artikkel 8 000 til 12 000 ord.
Oppgaven kan skrives på engelsk eller norsk.
Individuell muntlig eksamen inntil 60 minutter.
Masteroppgaven må ha fått karakter på skalaen A-E før muntlig eksamen kan gjennomføres. Karakteren kan justeres én karakter opp eller ned etter muntlig eksamen.
Overlapping courses
(Det er ikke presisert bruk av hjelpemidler)