Programplaner og emneplaner - Student
RAB2000 Pathology, Diagnostics and Treatment Course description
- Course name in Norwegian
- Patologi, diagnostikk og behandling
- Study programme
-
Radiography Programme
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
Knowledge of pathology, diagnostics and treatment is crucial to radiography practice and necessary to be able to meet the needs of the patient in a satisfactory manner. Nuclear medicine and mammography are used for diagnostic imaging, while interventional radiography and radiation therapy are used in treatment and therapy. The introduction of new examinations and treatment methods bring new tasks and areas of responsibility for radiographers. The course provides an introduction to pathological conditions and diseases that are important in diagnostic and therapeutic examinations.
Required preliminary courses
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale problemstillinger knyttet til anvendt teater, dramapedagogikk og scenekunst i samfunnet og kan sette denne i sammenheng med eget masterprosjekt
- kan utvikle et forskningsprosjekt som bygger på praktisk erfaring og kunnskap om fagfeltet.
- kan anvende kunnskap om dramaturgi, dramapedagogikk og anvendt teater i samfunnsrelevante kontekster, på praktiske og teoretiske problemstillinger
- har inngående kunnskap om tema som mangfold, bærekraftig utvikling og etikk og hvordan de er adressert i det estetiske fagfeltet.
- har inngående kunnskap om og kan reflektere over etikk i forskning, med særlig vekt på eget masterprosjekt
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og ta i bruk eksisterende relevante teorier, i eget masterprosjekt
- kan utvikle et relevant forskningsdesign og gjennomføre et individuelt og avgrenset forskningsarbeid og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer
- kan bruke metoder knyttet opp mot sceniske (teater og drama) og dramaturgiske virkemidler, på en selvstendig måte.
- kan bruke relevante forskningsmetoder for individuell forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid/praksis.
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere samfunnsaktuelle tematikker i det estetiske feltet
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen anvendt teater, dramapedagogikk og scenekunst på nye og innovative områder
- kan på bakgrunn av eget masterprosjekt kommunisere med spesialister og andre aktører i samfunnet.
- kan bidra til å skape samfunnsaktuell innovasjon innen det estetiske og teaterfaglige feltet.
Learning outcomes
Studentene arbeider individuelt med masteroppgaven i dialog med veileder. I spesielle tilfeller kan to veiledere bli tildelt. Veileder(e) blir tildelt av instituttet basert på studentens avgrensing og arbeid i MEST4320 og MEST4800. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper. Det vil være workshops og seminarer for studieretningen og for hele masterkullet i emnet.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse og fremlegging av masterprosjektet på minst to seminarer underveis
Course requirements
Studentene velger mellom to ulike eksamensløsninger. Begge eksamensløsningene har to deleksamener som behandles som to separate deler. I begge eksamensløsningene kan en del gjøres i samarbeid med en annen medstudent. Dette må være avgjort før emnet begynner.
Eksamensløsning A:
- Skriftlig oppgave (individuell) og
- Praktisk eksamen (alene eller i par) i første halvdel av 4.semester.
Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) er en individuell oppgave av 16,000-20,000 ord som problematiserer og diskuterer det praktiske arbeidet. Den praktiske kunstneriske eksamenen (Del 2) vil normalt være et egenprodusert scenisk arbeid, performance eller formidling synliggjøring av praksis innen dramapedagogikk eller anvendt teater med sceniske virkemidler. Dette kan være en forestilling, performance, workshop, klassetime, kurs, performance-lecture, video, hørespill, lydverk m.m. Tidsomfang på gjennomføring bør ligge på 40-60 min, men andre tidsformat kan diskuteres. Begge eksamenene teller 50% av totalkarakter, og resultatet rundes opp. Skriftlig eksamen kan påklages, praktisk eksamen kan ikke påklages.
Eksamensløsning B:
- Skriftlig oppgave (alene eller i par) og
- Formidling av masteroppgavens undersøkelser (individuell)
Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) kan gjøres alene eller i samarbeid med en annen medstudent som problematiserer og diskuterer et eller flere praksiseksempel. En individuell oppgave er på 20 000-24 000 ord og en samarbeidsoppgave er på 28 000-32 000 ord.
Formidling av masteroppgavens undersøkelser (Del 2) vil normalt være en muntlig presentasjon av forskningsprosjektet knyttet til et eller flere praktiske prosjekter som eksempler, eller en performance- lecture. Tidsomfang på gjennomføring bør ligge på 20-30 min. Den skriftlige eksamen teller 75% av den totale karakteren. Formidlingen teller 25% av den totale karakteren. Skriftlig eksamen kan påklages, formidling-eksamen kan ikke påklages.
Gjelder for eksamensløsning A og B:
Eksamenene del 1 og 2 behandles som to ulike og separate eksamener. En student som stryker eller ikke får levert en eksamen, må kun ta den eksamenen på nytt/senere. Konteeksamen tas normalt i begge eksamenene tidligst mulig påfølgende semester.
Gjelder begge eksamensløsninger hvis en del av eksamen er gjort med en medstudent:
Studentene vurderes samlet med én karakter på denne eksamenen. I eksamensløsning B, blir den skriftlige eksamen utvidet til å være 28'000 til 32'000 ord. For både eksamensløsning A og B, eksamen, skal en kort refleksjon om samarbeidet formidles skriftlig.
Assessment
Gradert skala A-F.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.
Permitted exam materials and equipment
Studieretningskoordinator har ansvaret for emnet i dialog med de andre studieretningskoordinatorene. Overordnet ansvar ligger på studieprogramansvarlig.
Grading scale
Emnet overlapper 45 stp med MEST5900.
Examiners
All answers are assessed by two internal examiners.
The assessment scheme is evaluated regularly. An external programme supervisor participates in the evaluation and provides advice on further quality work in the study programme.
Overlapping courses
9 ECTS overlap with RAD1410, 1 ECTS overlap with RADPRA2 and 10 ECTS overlap with RAD2100.