EPN-V2

RAB1410 Computed Tomography (CT) Course description

Course name in Norwegian
Computer Tomografi (CT)
Study programme
Radiography Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Programme description
Course history

Introduction

IInnenfor Fag, fagdidaktikk og didaktikk legges det vekt på temaer som flerfaglighet, grunnlagsproblemer innenfor den didaktiske trekanten i ulike fag og didaktisering av kunnskap, fagutvikling og læring. Didaktisering av kunnskap innebærer i dagens samfunnskontekst også en vektlegging av ulike mangfoldsperspektiv. Disse delområdene skal utfylle og belyse hverandre. Fellespensumet skal gi studentene anledning til å bli kjent med utvalgte eksempler på sentral norsk, nordisk og annen internasjonal forskning på feltet.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap  

Studenten 

  • kan forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av CT 
  • kan forklare hvordan scan-parametre, rekonstruksjons-parametere og dosemodulering ved CT-undersøkelser innvirker på bildekvalitet og stråledose 
  • kan gjøre rede for dannelsen av CT-bilder
  • kan forklare bearbeiding av CT-bilder, slik som 2D-prosessering, 3D-visualisering
  • har kunnskap om bruk av KI innen CT og bilderekonstruksjoner
  • kan beskrive sykdommer som er vanlige indikasjoner for CT-undersøkelser
  • kjenner til internasjonale retningslinjer for bildekriterier og kan forklare bildekriterier for gitte CT undersøkelser
  • kan forklare indikasjoner, kontraindikasjoner, virkningsmekanismer, administrering og bivirkninger for kontrastmidler brukt ved CT
  • kan forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved CT-undersøkelser med kontrast
  • kan beskrive hovedinnhold i nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern og gravide
  • kan forklare hvordan naturlig og medisinsk stråling bidrar til stråledose for pasienter og befolkningen generelt
  • kan beskrive risiko ved bruk av ioniserende stråling og hvordan celler og DNA påvirkes
  • har kunnskap om berettigelse og risikokommunikasjon for å kunne formidle tilpasset informasjon til den enkelte pasient, herunder gravide
  • beskrive enkle prinsipper og metoder for kvalitetskontroll og kalibrering av CT

Ferdigheter  

Studenten kan  

  • gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i CT-bilder 
  • sammenligne stråledoser fra CT-undersøkelser med nasjonale referanseverdier
  • beherske verktøy for å beregne doser for ioniserende stråling
  • anvende kunnskap om bildedannelse, bildebehandling og forsvarlig strålebruk for å utføre CT -undersøkelser

Generell kompetanse   

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om bruk av CT
  • kan diskutere muligheter og begrensninger ved bruk av CT

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, utarbeidelse av rapporter og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:  

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på timeplanfestede seminarer og ferdighetstrening 
  • Individuell flervalgstest etter gitte kriterier

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt. 

Grading scale

Gradert skala A-F. 

Examiners

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringer og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.

Overlapping courses

10 stp. overlapp med RAB1400 Computer Tomografi (CT) og 1 stp. overlapp med RAB2100 Farmakologi.