EPN-V2

RAB1400 Computed Tomography (CT) Course description

Course name in Norwegian
Computer Tomografi (CT)
Study programme
Bachelor’s Programme in Radiography
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Computed tomography (CT) provides great opportunities for accurate and detailed diagnosis, and the number of CT examinations has increased in recent years. It is important for radiographers to have a high level of expertise on CT. The course covers knowledge of radiation protection, dose reduction techniques, patient care, sectional anatomy and image analysis.

Required preliminary courses

Passed the course RAB1200 Anatomy, Physiology and Fundamentals of X-ray Images

Passed the course RAB1100 Radiation Physics and Radiography

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:   

Knowledge  

The student can

  • explain the construction, function and use of CT equipment
  • explain the effect of scan parameters, reconstruction parameters and dose modulation on image quality and radiation dose in CT examinations  
  • explain how CT images are generated
  • explain the processing of CT images, including 2D processing and 3D visualisation 
  • describe diseases that are common indications for CT examination 
  • explain how patients and laboratories are prepared for contrast CT examinations
  • describe the main content of national and international legislation, regulations and guides that regards with radiation protection in CT
  • describe principles and methods for quality control and calibration of CT 
  • explain how radiation from natural sources and medical procedures contribute to the radiation dose of patients and the population in particular 
  • describe the effect of ionising radiation on cells and DNA 
  • describe the risks associated with ionising and non-ionising radiation
  • describe simple quality control procedures for CT 

Skills  

The student can  

  • recognise normal anatomy and obvious pathology in CT images  
  • calculate effective dose based on the dose length product (DLP)  
  • compare radiation doses from CT examinations with national diagnostic reference levels
  • apply various image processing methods 

General competence   

The student can

  • discuss the possibilities and limitations of CT in a national and international perspective

Teaching and learning methods

Work and teaching methods include lectures, seminars, skills training, report-writing and self-study. In seminars, the students work in groups. This course uses digital learning resources in the form of video lectures, digital tests and exercises.

Course requirements

The following must have been approved before the student can take the exam:  

  • a minimum attendance of 90% at scheduled seminars and skills training sessions 
  • skills report in groups of up to six students. Scope: 600 words
  • individual multiple choice test in accordance with set criteria

Assessment

Opptak til studiet.

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for sentrale begreper i legemiddelhåndteringen
  • kan beskrive legemiddelregningens plass som en del av legemiddelhåndteringen og hvordan denne reguleres av lover og forskrifter
  • kan gjøre rede for legemiddelhåndteringsprosessen fra legemiddelet er ordinert til legemiddelet er gitt eller kassert
  • kan beskrive relevante lover og forskrifter for helsepersonell som håndterer legemidler, inkludert avviksrapportering, dokumentasjon generelt og hvordan legemidler kasseres

 

FerdigheterStudenten

  • kan rapportere om feil og fare for feil og bidra til utvikling av tjenestens kvalitetssikringssystem for legemiddelhåndtering
  • kan anvende oppslagsverk som bidrar til å kvalitetssikre egen og andres legemiddelhåndtering
  • mestrer feilfri legemiddelregning ved at studenten:
    • kan bruke internasjonale standarder og enhetssystemer innenfor legemiddelregning
    • kan regne ut dose, styrke og mengde
    • kan regne ut injeksjons- og infusjonshastighet (dr/min og ml/t)
    • kan regne med tid, der dosen fordeles over en gitt tidsperiode, innenfor et gitt tidsrom
    • kan regne med tid der dosen er ordinert per ml. eller dråper og angitt per tidsenhet (0,125 mg/ml eller 0,15 ml/kg/min)
    • kan regne ut fra ordinert dose i forhold til kroppsvekt (i kg eller kroppsoverflate (i m2))
    • kan regne med fortynning av flytende legemidler eller fortynning av tilsetning av legemidler som er blandet ut for å gis som injeksjoner/fusjoner
    • kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning

 

Generell kompetanse

  • har kunnskap og forståelse for sammenhengen mellom forsvarlig legemiddelhåndtering og pasientsikkerheten

Grading scale

Undervisning, veiledning og ulike studentaktive arbeidsformer.

Examiners

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Kvalifiserende regneoppgaver (100 % riktig) i form av flervalgsoppgaver innen angitt tid før eksamen.

Ved ikke godkjent arbeidskrav etter tre forsøk, trekkes studenten fra eksamen. Det gis mulighet til 3 nye forsøk på arbeidskrav ved senere eksamen.

Overlapping courses

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

  • I legemiddelregning
  • 3 timer
  • For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse