Programplaner og emneplaner - Student
RAB1400 Computed Tomography (CT) Course description
- Course name in Norwegian
 - Computer Tomografi (CT)
 
- Weight
 - 10.0 ECTS
 
- Year of study
 - 2020/2021
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- Curriculum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            SPRING 2021
                                                        
                                                        
 
- Schedule
 
- Programme description
 
- 
    
Introduction
Computed tomography (CT) provides great opportunities for accurate and detailed diagnosis, and the number of CT examinations has increased in recent years. It is important for radiographers to have a high level of expertise on CT. The course covers knowledge of radiation protection, dose reduction techniques, patient care, sectional anatomy and image analysis.
 - 
    
Required preliminary courses
Passed the course RAB1200 Anatomy, Physiology and Fundamentals of X-ray Images
Passed the course RAB1100 Radiation Physics and Radiography
 - 
    
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can
- explain the construction, function and use of CT equipment
 - explain the effect of scan parameters, reconstruction parameters and dose modulation on image quality and radiation dose in CT examinations
 - explain how CT images are generated
 - explain the processing of CT images, including 2D processing and 3D visualisation
 - describe diseases that are common indications for CT examination
 - explain how patients and laboratories are prepared for contrast CT examinations
 - describe the main content of national and international legislation, regulations and guides that regards with radiation protection in CT
 - describe principles and methods for quality control and calibration of CT
 - explain how radiation from natural sources and medical procedures contribute to the radiation dose of patients and the population in particular
 - describe the effect of ionising radiation on cells and DNA
 - describe the risks associated with ionising and non-ionising radiation
 - describe simple quality control procedures for CT
 
Skills
The student can
- recognise normal anatomy and obvious pathology in CT images
 - calculate effective dose based on the dose length product (DLP)
 - compare radiation doses from CT examinations with national diagnostic reference levels
 - apply various image processing methods
 
General competence
The student can
- discuss the possibilities and limitations of CT in a national and international perspective
 
 - 
    
Teaching and learning methods
Work and teaching methods include lectures, seminars, skills training, report-writing and self-study. In seminars, the students work in groups. This course uses digital learning resources in the form of video lectures, digital tests and exercises.
 - 
    
Course requirements
The following must have been approved before the student can take the exam:
- a minimum attendance of 90% at scheduled seminars and skills training sessions
 - skills report in groups of up to six students. Scope: 600 words
 - individual multiple choice test in accordance with set criteria
 
 - 
    
Assessment
Emnene SYKK/SYKPPRA21 og SYKK/SYKPPRA30 komplementerer hverandre. I dette emnet får du oppøve selvstendighet i å planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til akutt, og kronisk syke pasienter. Forebygging av komplikasjoner og tidlig oppdagelse av forverringer i pasientens tilstand er sentralt. Kvalitetsutvikling, pasientsikkerhet og etikk og helseveiledning inngår i emnet.
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- Bestått første studieår.
 - SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, 15 stp.
 
eller tilsvarende.
 - 
    
Grading scale
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for pasientforløp ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og behandling
 - kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester og likestilling for pasienter, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
 - kan forklare betydningen ernæring har ved sykdom og utfordringer som kan oppstå ved feilernæring, underernæring og fedme
 - kan vurdere hvordan uønskede hendelser kan oppstå, og diskutere dette opp mot kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og faglig forsvarlighet i utøvelse av sykepleie
 - kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
 - kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
 - kan gjøre rede for informasjonssikkerhet i sykepleiepraksis
 - kan gjøre rede for pakkeforløp i helsetjenesten og samarbeide med aktuelle profesjoner
 
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre og begrunne personsentrert sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, tilstander og tidlig identifisere tegn til endringer/forverringer
 - kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
 - kan anvende ulike pedagogiske metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
 - kan tilpasse kommunikasjon med pasienter og pårørende utfra et kulturelt perspektiv og på tvers av språkbarrierer ved hjelp av tolk
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
 - kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
 - har innsikt i kvalitetsindikatorer i sykepleiepraksis
 - kan ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
 
 - 
    
Examiners
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi), her inngår simulering- og ferdighetstrening, forelesninger og seminar.
 - 
    
Overlapping courses
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering.