EPN-V2

RAB1400 Computed Tomography (CT) Course description

Course name in Norwegian
Computer Tomografi (CT)
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
  • Introduction

    Computed tomography (CT) provides great opportunities for accurate and detailed diagnosis, and the number of CT examinations has increased in recent years. It is important for radiographers to have a high level of expertise on CT. The course covers knowledge of radiation protection, dose reduction techniques, patient care, sectional anatomy and image analysis.

  • Required preliminary courses

    Passed the course RAB1200 Anatomy, Physiology and Fundamentals of X-ray Images

    Passed the course RAB1100 Radiation Physics and Radiography

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:   

    Knowledge  

    The student can

    • explain the construction, function and use of CT equipment
    • explain the effect of scan parameters, reconstruction parameters and dose modulation on image quality and radiation dose in CT examinations  
    • explain how CT images are generated
    • explain the processing of CT images, including 2D processing and 3D visualisation 
    • describe diseases that are common indications for CT examination 
    • explain how patients and laboratories are prepared for contrast CT examinations
    • describe the main content of national and international legislation, regulations and guides that regards with radiation protection in CT
    • describe principles and methods for quality control and calibration of CT 
    • explain how radiation from natural sources and medical procedures contribute to the radiation dose of patients and the population in particular 
    • describe the effect of ionising radiation on cells and DNA 
    • describe the risks associated with ionising and non-ionising radiation
    • describe simple quality control procedures for CT 

    Skills  

    The student can  

    • recognise normal anatomy and obvious pathology in CT images  
    • calculate effective dose based on the dose length product (DLP)  
    • compare radiation doses from CT examinations with national diagnostic reference levels
    • apply various image processing methods 

    General competence   

    The student can

    • discuss the possibilities and limitations of CT in a national and international perspective
  • Teaching and learning methods

    Work and teaching methods include lectures, seminars, skills training, report-writing and self-study. In seminars, the students work in groups. This course uses digital learning resources in the form of video lectures, digital tests and exercises.

  • Course requirements

    The following must have been approved before the student can take the exam:  

    • a minimum attendance of 90% at scheduled seminars and skills training sessions 
    • skills report in groups of up to six students. Scope: 600 words
    • individual multiple choice test in accordance with set criteria
  • Assessment

    Emnene SYKK/SYKPPRA21 og SYKK/SYKPPRA30 komplementerer hverandre. I dette emnet får du oppøve selvstendighet i å planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til akutt, og kronisk syke pasienter. Forebygging av komplikasjoner og tidlig oppdagelse av forverringer i pasientens tilstand er sentralt. Kvalitetsutvikling, pasientsikkerhet og etikk og helseveiledning inngår i emnet.

  • Permitted exam materials and equipment

    For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

    • Bestått første studieår.
    • SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, 15 stp.

    eller tilsvarende.

  • Grading scale

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for pasientforløp ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og behandling
    • kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester og likestilling for pasienter, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
    • kan forklare betydningen ernæring har ved sykdom og utfordringer som kan oppstå ved feilernæring, underernæring og fedme
    • kan vurdere hvordan uønskede hendelser kan oppstå, og diskutere dette opp mot kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og faglig forsvarlighet i utøvelse av sykepleie
    • kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
    • kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
    • kan gjøre rede for informasjonssikkerhet i sykepleiepraksis
    • kan gjøre rede for pakkeforløp i helsetjenesten og samarbeide med aktuelle profesjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utføre og begrunne personsentrert sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, tilstander og tidlig identifisere tegn til endringer/forverringer
    • kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
    • kan anvende ulike pedagogiske metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
    • kan tilpasse kommunikasjon med pasienter og pårørende utfra et kulturelt perspektiv og på tvers av språkbarrierer ved hjelp av tolk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
    • har innsikt i kvalitetsindikatorer i sykepleiepraksis
    • kan ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
  • Examiners

    Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi), her inngår simulering- og ferdighetstrening, forelesninger og seminar.

  • Overlapping courses

    For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering.