EPN-V2

RAB1200 Anatomy, Physiology and Fundamentals of X-ray Images Course description

Course name in Norwegian
Anatomi, fysiologi og bildeforståelse
Study programme
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Radiography Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen som høyrer til dette emnet er lagt på emne M5GNO1100 Norsk, emne 1.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student can

  • explain the anatomical structure and function of the musculoskeletal system
  • explain the structure and function of cells, tissues, organs and organ systems
  • explain the physiological processes in the respiratory system, circulatory system, kidneys and urinary tract, digestive system, and nervous system
  • explain the body's movements, axes, planes and directions
  • describe axes, planes and directions in medical images

Skills

The student can

  • apply Latin names and terminology for muscles, joints, ligaments, nerves, positions, directions of movement, axes and planes
  • identify different organs and structures in medical images
  • palpate different bones and joints

General competence

The student has

  • broad knowledge of human anatomy and physiology
  • knowledge of the body's physiology for conducting dynamic diagnostic imaging examinations
  • knowledge of topographic anatomy to be able to locate anatomical structures depicted by diagnostic imaging methods

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språkleg identitet og fleirspråkleg praksis
  • har kunnskap om samisk kultur
  • har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangrar og medium
  • har omfattande kunnskap om munnleg kommunikasjon, lesing og skriving og vidareutvikling av grunnleggande språkferdigheiter
  • har kunnskap om relevante teoriar for; munnleg; opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtalar
  • kan bidra til å utvikle fantasi og estetisk læringsprosessar hos elevane
  • kan vurdere og bruke ulike metodar og ny teknologi i den vidare lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
  • kan legge til rette for at elevar på mellomtrinnet og ungdomstrinnet får lese og skrive saktekstar for ulike formål og i ulike sjangrar og medium
  • kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel, digitale og andre
  • kan legge til rette for variert arbeid med språk og litteratur i tradisjonelle og nye medium
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med sakprosa frå ulike perspektiv og for ulike formål
  • kan legge til rette for at elevane får lese, skrive og diskutere saktekstar i ulike sjangrar og medium og tilpasse den vidare opplæringa i språklege ferdigheiter til elevar på ungdomstrinnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekstar og medium i relevante uttrykksformer
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere fagleg og tverrfagleg utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
  • kan vurdere eigen praksis med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag.

Course requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om sentrale begreper og analyseredskaper i tekstanalyse
  • har innsikt i journalistikkforskning der tekstanalyse, sjangerteori, diskursanalyse og språkanalyse har en sentral plass
  • har kunnskap om språket innen ulike medieplattformer som radio, avis (nett og papir), TV, nett og sosiale medier og kjennskap til metoder for å analysere språkbruk.;

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere journalistiske tekster metodisk og kritisk
  • kan anvende tekst- og diskursanalytiske teorier og metoder i egen forskning
  • kan reflektere kritisk over journalistspråket i en historisk kontekst
  • kan analysere både verbalspråk og billedspråk i journalistikk
  • kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kritisk språkforståelse av journalistikk
  • kan kommunisere faglige problemstillinger innenfor fagområdet og bidra til prosjekter der tekst- og diskursanalyse står sentralt

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til å analysere problemstillinger knyttet til språket i journalistiske og tilgrensende tekster;
  • har kompetanse i å presentere analyser av journalistisk materiale med bakgrunn i akademiske metoder knyttet til tekst- og diskursanalyse, og har utviklet evnen til å gi og motta konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger
  • har kompetanse til selvstendig forskningsarbeid innen feltet språk og diskurs gjennom konkret analysearbeid på solid teoretisk og metodologisk grunn

Assessment

Undervisningen er fordelt på to fulle uker. Samlingene kan ha avgrenset tematikk, men det er en tråd i emnet som helhet. Samlingene vil være en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og pensumseminar med bidrag fra emnedeltakerne.

Detaljert undervisningsopplegg publiseres ved semesterstart

Permitted exam materials and equipment

Gjennom arbeidskravene skal studentene lære seg å presentere og bruke teori og analysemetoder fra pensum.;For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:;;;

Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av en pensumtekst

Arbeidskrav 2: Muntlig presentasjon av en analyseskisse

Arbeidskravene løses individuelt eller i grupper. En presentasjon bør vare i 10-20, minutter.;Begge arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen en fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg for eksamen. Dersom et eller begge arbeidskravene ikke gjennomføres eller ikke blir godkjent, kan studenten levere en skriftlig versjon innen en avtalt frist.

Utover arbeidskravene er det ingen obligatorisk aktivitet.

Grading scale

Individuell firedagers hjemmeeksamen. Besvarelsene skal være på ca 10 sider (ekskludert forside og litteraturliste).;Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Overlapping courses

Gradert skala A-F