Programplaner og emneplaner - Student
RAB1200 Anatomy, Physiology and Fundamentals of X-ray Images Course description
- Course name in Norwegian
- Anatomi, fysiologi og bildeforståelse
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical EngineeringBachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied ChemistryRadiography Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
The course provides a fundamental understanding of the structure of the human body, from the individual cell to the large organ systems and the functioning of organs. Knowledge of topographical anatomy is a prerequisite for being able to locate anatomical structures that appear in images produced by means of diagnostic imaging methods. Physiology is likewise important to carrying out dynamic diagnostic imaging examinations. This knowledge is vital to sound professional practice as a radiographer.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:
Knowledge
The student can
- explain the anatomical structure and function of the musculoskeletal system
- explain the structure and function of cells, tissues, organs and organ systems
- explain the physiological processes in the respiratory system, circulatory system, kidneys and urinary tract, digestive system, and nervous system
- explain the body's movements, axes, planes and directions
- describe axes, planes and directions in medical images
Skills
The student can
- apply Latin names and terminology for muscles, joints, ligaments, nerves, positions, directions of movement, axes and planes
- identify different organs and structures in medical images
- palpate different bones and joints
General competence
The student has
- broad knowledge of human anatomy and physiology
- knowledge of the body's physiology for conducting dynamic diagnostic imaging examinations
- knowledge of topographic anatomy to be able to locate anatomical structures depicted by diagnostic imaging methods
Teaching and learning methods
The work and teaching methods include flipped classroom, lectures, seminars, skills training and self-study. In seminars, students study the subject matter in depth. This course uses digital learning resources in the form of video lectures, digital tests and exercises.
Course requirements
Masketeater er læren om en teaterform der mennesket rent fysisk tar i bruk eller tar på seg en maske, og gir denne liv gjennom sitt spill. Masken integreres ofte i vanlig teater. Fordypning i maskespill gir grunnleggende kunnskaper om å produsere teatermasker og om hvordan masker kan brukes og integreres i ulike typer dramafaglig arbeid. Sentralt i studiet står masken i europeisk teater og det groteske teateret/Commedia dell- Arte.
Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.
Assessment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om det særegne ved regi, instruksjon og spill i maskespill
- kan velge masker ut i fra den kontekst de skal brukes i
- har kunnskap til å videreutvikle ferdighetene i spill med ulike typer masker i ulike sammenhenger
- har kunnskap om å utvikle et regikonsept for maskespill
- har kunnskap om teoretiske og fagdidaktiske sider ved maskespill
- har kunnskap om masker i teaterhistorisk, etnisk og kulturell sammenheng
- har kunnskap om bruk av masker i en teaterproduksjon
Ferdigheter
Studenten
- har ferdigheter i spill, regi og instruksjon med ulike typer masker i ulike sammenhenger
- kan lage masker som fungerer scenisk
- kan utvikle dramaturgisk og visuell forståelse for maske og rom
- kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
- kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- kan vurdere og henvise til fagstoff som kan belyse en problemstilling
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet både kunstnerisk og pedagogisk ferdighet i å instruere og veilede barn, unge og voksne i arbeid med maskespill
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere maskeforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
- kan diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god praksis
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor fagområdet masketeater
Permitted exam materials and equipment
Emnet er prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet både praktisk og teoretisk. En stor del av opplæringen vil bestå av praktisk arbeid med maskeproduksjon og spill. Dette inkluderer så vel det å leke og eksperimentere med masker som å oppleve og skape masketeater.
Ulike masker krever ulik spillestil. Det vil legges til rette for kontinuerlig trening i spill med ulike typer masker.
Studentene vil få individuell og gruppevis veiledning i både å lage masker som er spillbare og å spille med ulike masker. Instruksjon av medstudenters maskespill er også en nødvendig arbeidsform.
Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av verksted (workshops) og seminar, med selvstendig drøfting og utprøving av ideer. Forelesninger og innlegg knyttes til praktisk arbeid og teoristoff. Praktiske øvelser knyttes til utvikling av eget uttrykk/skuespillertrening og til perfeksjonering i bruk av ulike metoder med teatermasker.
Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.
Grading scale
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
- knows the steps of EBP
- is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
- knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
- can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
- understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
- knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations
Skills
The student
- can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
- can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
- can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
- can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid
General competencies
The student
- can critically assess health claims in the media
- can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making
Examiners
The teaching is mainly designed with "flipped classroom" and learning activities in class and smaller groups. Digital learning resources such as digital lectures, videos and films will be available to the students in advance. Students are recommended to use these resources and to be prepared before the lectures and the seminars. The students are specially recommended to participate at the presentation seminar since this seminar offers a unique opportunity for learning.
Overlapping courses
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- Compulsory attendance at the seminar on literature search (normally week 1 of the course).Compensatory work requirement if not present: The student must choose a different health claim, create a PICO based on this health claim, and describe a search for this PICO in Up-To-Date, Health Library according to guidelines or in Cochrane Library. The assignment is not academically assessed by the person with the course responsibility, but it will be registered (in Fagpersonweb) that the work requirement has been submitted and the student will find the registration in studentweb.
- Compulsory attendance at the Help-desk seminar (normally week 2 of the course) where students/exam groups ask questions and receive answers/guidance on the exam assignment. Compensatory work requirement if not present: In case of absence, students must submit 2 questions to the exam assignment and provide an academic justification for the questions of up to 100 words. The assignment is not academically assessed by the person with the course responsibility, but it will be registered (in Fagpersonweb) that the work requirement has been submitted and the student will find the registration in studentweb.