Programplaner og emneplaner - Student
RAB1200 Anatomy, Physiology and Fundamentals of X-ray Images Course description
- Course name in Norwegian
- Anatomi, fysiologi og bildeforståelse
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical EngineeringBachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied ChemistryRadiography Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Problemstilling: 1 A4 side med tekst og inspirasjonsbilder.
- Arbeidsplan: Aktivitet og disponering av tid
- Mønster og farge: Fysisk eller digital leveranse av egenprodusert mønsterrapport med minst tre fargevarianter basert på Ittens fargekontraster.
- Skriftlig refleksjon over egen læringsprosess og planlegging. Inntil 2;A4.
Required preliminary courses
Mappevurdering med følgende mappekrav:
-
Del 1. Bidrag til klassens felles materialbibliotek:
- Fysisk dokumentasjon
- Skriftlig og visualisert dokumentasjon (4-8 A4-sider)
-
Del 2:
- Fysisk objekt, ideskisser, modeller og materialutprøvninger.
- Presentasjonsmappe i format A3 med;en helhetlig og gjennomarbeidet visuell prosessbeskrivelse (skissemateriale, tekst og bilder) min. 15 sider.
-
Del 3. Verkstedhåndbok
- Supplerende besvarelser i form av skriftlige, eventuelt også illustrerte notater på alle sider under overskriftene «Mine notater» i arbeidsboken «Verkstedhåndbok». Verkstedhåndboka aktiviseres altså på nytt i dette emnet og suppleres i forhold til emnet BAPD1010.
Alle deler av mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat;kan påklages.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:
Knowledge
The student can
- explain fundamental biochemical processes at the cellular level and consider them in the context of physiological processes in the body's organs
- explain the anatomical structure of the musculoskeletal system
- explain the structure of cells, tissues, organs and organ systems
- explain the physiological processes in the respiratory and circulatory systems
- describe the anatomy and physiology of the sensory and reproductive systems
- explain physiological processes of the kidneys, the urinary tract, and the digestive and nervous systems
- explain the body's movements, axes, planes and directions
- describe axes, planes and directions in medical images
Skills
The student can
- apply Latin names and terminology for muscles, joints, ligaments, nerves, positions, directions of movement, axes and planes
- identify different organs and structures in medical images
- palpate different bones and joints
Teaching and learning methods
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Course requirements
Kristin Andreassen
Assessment
Emnet skal gjøre studentene kjent med og øvet i nyskaping av form og eksperimentering med materialkvaliteter.
Mål:
Organisere og presentere resultater av eksperimentering med uforutsigbare resultater
Hensikten med arbeidet er å lage en samling av;eksperimenter med materialer og overflater. Studenten skal reflektere over metoder og resultater, for så å anvende materialet i kontekst.
Permitted exam materials and equipment
No aids permitted
Grading scale
Grade scale A-F
Examiners
An external examiner contributes to the preparation of the exam questions.
Free text assignment: At least 20% of the exam papers will be assessed by one external and one internal examiner. The external examiner's assessment should benefit all students. The remaining papers will be assessed by internal examiners.
Multiple choice test: quality assured by an internal examiner and automatically assessed
Overlapping courses
Language of instruction: Norwegian
The course provides a fundamental understanding of the structure of the human body, from the individual cell to the large organ systems and the functioning of organs. Knowledge of topographical anatomy is a prerequisite for being able to locate anatomical structures that appear in images produced by means of diagnostic imaging methods. Physiology is likewise important to carrying out dynamic diagnostic imaging examinations. This knowledge is vital to sound professional practice as a radiographer.