EPN-V2

PVUB6000 Supervision and Mentoring for Early Childhood Education and Care Institutions, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk veiledning for praksislærere og barnehagelærere, emne 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Barnehagelærerprofesjonen preges av kontinuerlig endring og utvikling. Profesjonsutøvere har dermed behov for veiledning både under studiene og som en del av en livslang yrkeskarriere. Studiet pedagogisk veiledning for praksislærere i barnehagen gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner. Studiet har fokus på læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen står sentralt. I tillegg vektlegges det betydningen av barnehagen som læringsarena for studenter. Fullført studie gir mulighet til å søke på studiet Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage emne 2.

  • Learning outcomes

    Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning
    • kommunikasjon og samspill
    • barnehagen som læringsarena for profesjonsutdanningen
    • hvordan veiledning kan bidra til studentenes læring og refleksjon i praksisopplæringen.
    • praksislærerrollen og de særlige krav og oppgaver som ligger til funksjonen som praksislærer deriblant god innsikt i utdanningens planverk, forskrifter for praksis, skikkethet m.m.

    Ferdigheter

    Studenten har ferdigheter i

    • å planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere og diskutere veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
    • å støtte og utfordre i veiledning for å skape refleksjon hos studenten
    • kritisk og etisk refleksjon knyttet til ulike sider ved profesjonsutøvelse

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende og vurdere ulike veiledningsteorier og -metoder i lærings- og utviklingsprosesser
    • har generell kompetanse i å viser evne til å forstå kulturens og kontekstens betydning for veiledning
    • kan reflektere kritisk over veiledningens bidrag til profesjonell utvikling i barnehage
    • kan vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for kvalifisert veiledning
    • har et reflektert forhold til egen veilederrolle, blant annet innenfor rammen av egen organisasjon og relasjonen til universitetet
  • Content

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.

  • Teaching and learning methods

    Gjennom studiet skal studentene utvikle den entreprenørielle kompetansen, som innebærer å arbeide med kreative, innovative og induktive læringsformer i skapende og utforskende prosesser. Lærlingenes, kollegaers eller samarbeidspartneres individuelle forutsetninger, interesser og behov skal legge føringer for planlegging av læringsprosesser. Studiet skal gi studentene kompetanse i å samarbeide og ta hensyn til slike ulikheter for å kunne tilrettelegge for økt aktivitet i utvikling av egen arbeidsplass. Økt kunnskap om didaktiske valg i ledelse og utvikling av profesjonelle fagfellesskap kan styrke og gi økt kvalitet i opplæring på arbeidsplassen. Gjennom innovasjonspedagogisk tenkning skal studentene også utvikle sin evne til å lede slike prosesser ved bruk av entreprenørielle verktøy. Samarbeid med kolleger og ledelse av utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass vil være en sentral del av studiet.

  • Course requirements

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
    • kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av egen arbeidsplass
    • kunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidsliv

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
    • lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig gruppe
    • formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over etiske utfordringer i møte med sammensatte grupper
    • i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle deltakere
    • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovajsonspedagogikk og læringsledelse
  • Assessment

    Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

    Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon. Samarbeid i en lærende organisasjon, forankring og felles kompetanseutvikling står sentralt i studiet. Studentene skal gjennomføre innovasjonsarbeid på egen arbeidsplass innen yrkesopplæring.

    Læringsformene skal bidra til at studentene kan gjennomføre aktive læringsprosesser og lede for eksempel lærlinger, kollegaer, grupper eller samarbeidspartnere i innovasjon og endringsarbeid på arbeidsplassen. Organisering og innhold er konkret og praktisk der arbeid med eget prosjekt gjennomføres gjennom utvikling av samarbeidsprosesser og entreprenørielle ferdigheter.

    Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, cafèdialog (erfaringsutveksling), realøvelser, bruk av digitale verktøy og gjennomføring av entreprenøriell læringsledelse. Deler av disse aktivitetene kan være basert på veiledning via universitetets elektroniske læringsplattform og i tilknytning til egen arbeidssituasjon.

  • Permitted exam materials and equipment

    Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

    Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær ut over 20 % må kompenseres ved et ekstra arbeidskrav etter avtale med faglærer.

    Arbeidskrav:

    1. Studentene skal i grupper på 3-5 studenter utforme utviklingsmål knyttet til innovasjonspedagogikk og læringsledelse på egen eller annen egnet arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

    2. I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra arbeidet med entreprenørielle metoder og læringsledelse, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med arbeidstakere på egen eller annen egnet arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for medstudenter og aktuelle arbeidstakere. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

  • Grading scale

    Semesteroppgave i gruppe* på 3-5 studenter. Eksamensbesvarelsen leveres som en digital presentasjon. I besvarelsen skal studentene drøfte erfaringer av arbeid med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfanget på presentasjonen avtales med faglærer.

    Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

    *Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.

    Ny og utsatt eksamen

    • Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.
    • Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
  • Examiners

    Alle hjelpemidler er tillatt

  • Target group and admission

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen gis samme karakter