EPN-V2

PVUB6000 Supervision and Mentoring for Early Childhood Education and Care Institutions, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk veiledning for praksislærere og barnehagelærere, emne 1
Study programme
Supervison and Mentoring for Early Childhood Education and Care Institutions, module 1
Supervision and Mentoring for Schools and Early Education and Care Institutions, module 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Profesjonsyrker preges av kontinuerlig endring og utvikling. Yrkesutøvere har dermed behov for veiledning både under studiene og som en del av en livslang yrkeskarriere. Veiledningsoppgaver er knyttet til ulike sammenhenger: Veiledning av studenter i grunn- og videreutdanning, veiledning av nyutdannede lærere og barnehagelærere, veiledning av kollegaer og andre og veiledning som ledd i organisasjonsutvikling. Studiet i pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere av nyutdannede i barnehage og skole tar sikte på å imøtekomme disse behovene. Felles for all veiledning er at evnen til analyse og utvikling av egen veiledningspraksis står sentralt.

I Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanningen (KD, 2012) står det følgende: "Praksislæraren skal ha vidareutdanning i rettleiing på minimum 15 studiepoeng. Institusjonen har ansvar for å utarbeide ein plan som sikrar at alle praksislærarar tek vidareutdanning innafor rettleiing. Utdanningsinstitusjonen bør aleine eller saman med andre institusjonar ha eit samla tilbod på minst 30 studiepoeng i rettleiing"

(https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/rundskriv/2012/nasjonale_retningslinjer_barnehagelaererutdanning.pdf)

I Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningene som gjelder fra 2017 står det følgende: «Praksislæreren skal ha gjennomgått videreutdanning i praksisveiledning på minimum 15 studiepoeng eller forpliktet seg til å starte opplæring i praksisveiledning. Lærerutdanningsinstitusjonene må ha et samlet tilbud på minst 30 studiepoeng i praksisveiledning.»

(https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/rundskriv/2010/retningslinjer_grunnskolelaererutdanningen_1_7_trinn.pdf)

Studiet gir en innføring i veiledning og kommunikasjon i lærings- og utviklingsprosesser. Det gir også grunnlag for videre studier i pedagogisk veiledning, emne 2 (15 stp.) Emne 1 og 2 utgjør til sammen 30 stp.

Studiet består av to deler. Del 1 (10 studiepoeng) gir en generell innføring i veiledning. Del 2 (5 studiepoeng) er rettet mot spesifikke fokusområder for barnehage og skole. Emnet inneholder følgende fire alternative fokusområder:

- Praksislærer i barnehagelærerutdanningen

- Praksislærer i grunnskolelærerutdanningene

- Veileder for nyutdannede i barnehage

- Veileder for nyutdannede i skole

Det velges ett fokusområde ved søknad om opptak.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført del 1 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskaper om:

  • Begrepet veiledning og veiledningsfeltet, ulike teorier og metoder i veiledning
  • Kommunikasjon, samspill og etiske overveielser i veiledning

Ferdigheter

Studenten har ferdigheter i:

  • Å planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere veiledning for å fremme studenter og nyutdannedes læringsprosesser
  • Å støtte og utfordre i veiledning
  • Å veilede med utgangspunkt i gjeldende rammeplaner for utdanning og organisasjon

Generell kompetanse

Studenten har generell kompetanse i:

  • Å anvende og vurdere ulike veiledningsteorier og -metoder i lærings- og utviklingsprosesser
  • Kritisk refleksjon over egen veilederrolle
  • Å forstå kulturens og kontekstens betydning for veiledning
  • Å kunne reflektere kritisk over veiledningens bidrag til profesjonell utvikling i barnehage og skole
  • Å vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for kvalifisert veiledning

Etter fullført del 2 med fokusområde rettet mot enten praksislærer i barnehagelærerutdanningen eller grunnskolelærerutdanningen, har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de særlige krav og oppgaver som ligger til funksjonen som praksislærer, deriblant god innsikt i utdanningens planverk, forskrifter for praksis, skikkethet m.m.

Ferdigheter

Studenten

  • har ferdigheter i kritisk og etisk refleksjon knyttet til ulike sider ved yrkespraksis/yrkesrollen

Generell kompetanse

Studenten

  • har et reflektert forhold til egen veilederrolle, blant annet innenfor rammen av egen organisasjon og relasjonen til høgskolen

Etter fullført del 2 med fokusområde rettet mot enten veileder for nyutdannede i barnehage eller veileder for nyutdannede i skole, har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • utfordringer knyttet til overgang fra utdanning til yrke
  • særlige krav og oppgaver som en veileder av nyutdannede/nytilsatte står overfor

Ferdigheter

Studenten

  • har ferdigheter i kritisk og etisk refleksjon knyttet til ulike sider ved yrkespraksis/yrkesrollen

Generell kompetanse

Studenten

  • har et reflektert forhold til egen veilederrolle blant annen innenfor rammen av egen og den nyutdannedes organisasjon

Content

Del 1

Innføring i veiledning

  • Grunnleggende begreper i veiledning
  • Teorier og metoder i veiledningen
  • Kommunikasjon og samspill
  • Kontrakt, oppbygging og struktur i veiledningssamtaler
  • Etikk, makt og kontroll

Del 2

I del 2 velges det enten veiledning i praksis i barnehage og skole eller veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole.

Veiledning i praksis i barnehage og skole

  • Å være student i en profesjonsutdanning
  • Å være praksislærer
  • Veiledning og vurdering
  • Fagdidaktisk veiledning og didaktiske analysemodeller som grunnlag for veiledning
  • Profesjonskunnskap
  • Skolen eller barnehagen som praksisarena

Veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole

  • Fra student til lærer - å være nyutdannet
  • Forskning om veiledning av nyutdannede lærere
  • Profesjonsutvikling
  • Barnehage og skole i møte med den nyutdannede

Teaching and learning methods

Studiet er et deltidsstudium over to semestre. Det er samlings- og nettbasert.

Å bli en kompetent veileder forutsetter læring gjennom praktiske erfaringer med veiledning, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det vil bli lagt vekt på studentaktive læringsformer - gruppedrøftinger, erfaringsdeling og øvelser.

Både i emnets del 1 og 2 vil studentene bli organisert i grupper som skal arbeide med ulike læringsaktiviteter på samlingene og i mellomperiodene. Deltakerne må gjennom litteraturstudier, gruppedrøftinger og forelesninger sette seg inn i aktuell teori og gjennom egne veiledningserfaringer tilegne seg relevant kunnskap. Det forutsettes at den enkelte student deltar aktivt i nettbaserte læringsaktiviteter.

Praksis

Studenten gjennomfører veiledningssamtaler på eget arbeidssted som grunnlag for arbeidskrav, fortrinnsvis med student(er) eller nyutdannede.

Course requirements

Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres (se oversikt over arbeidskrav). Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering og tilbakemelding utfra kriterier utviklet gjennom studiet og læringsutbyttebeskrivelser. I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å knytte sammen teori og praksis, samt studentens refleksjonsevne over egen veilederrolle.

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav del 1

-Gjennomføring av minst tre veiledningssamtaler, fortrinnsvis med studenter/nyutdannede. Veiledningssamtalene dokumenteres med refleksjonslogg. Refleksjonslogg med bakgrunn i den første veiledningssamtalen, omfang 1000 ord +/- 10 %. Refleksjonslogg med bakgrunn i de to neste veilednings-samtalene, omfang 1300 ord +/- 10 %

- Refleksjonslogg på bakgrunn av deltakelse i veiledningsøvelser der rollene veileder, veisøker og observatør blir utprøvd, omfang 1300 ord + /- 10%

- Skriftlig oppsummering av egen utvikling i veilederrollen etter øvelse på samling, omfang 1000 ord +/- 10 %

Arbeidskrav del 2

Fokusområdene «Praksislærer i barnehagelærerutdanningen» og «Praksislærer i grunnskolelærerutdanningene»:

- Fremlegg i grupper over et selvvalgt tema knyttet til studiets innhold. Gruppen leverer et fellesnotat som grunnlag for fremlegget, omfang om lag 350 ord. Temaet belyses med pensumlitteratur.

Fokusområdene «Veileder for nyutdannede i barnehage» og «Veileder for nyutdannede i skole»:

- Fremlegg i grupper over et selvvalgt tema knyttet til studiets innhold. Gruppen leverer et fellesnotat som grunnlag for fremlegget, omfang om lag 350 ord. Temaet belyses med pensumlitteratur.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til -Godkjent- eller -Ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -Ikke godkjent-, har anledning til en ny innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Undervisning med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse i all undervisning. Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen.

Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse.

Assessment

Eksamen består av en individuell, skriftlig semesteroppgave med omfang 2800 ord. Oppgaven vinkles mot valgt fokusområde i studiet (del 2). Oppgaven utarbeides med utgangspunkt i de godkjente arbeidskravene.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Vurderingskriterier:

Bestått: Har vist et godt kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder, og har vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ- og gruppenivå.

Ikke bestått: Har ikke tilegnet seg et godt kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder, og har ikke vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ- og gruppenivå.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Admission requirements

Målgruppe

Målgruppen forstudieterbarnehagelærere og grunnskolelærere med veiledningsoppgaver i utdanning og yrke. Studiets del 2 retter seg mot studentenes valgte fokusområde.

Opptakskrav

Opptakskrav er bestått lærerutdanning/barnehagelærerutdanning eller tilsvarende fra universitet eller høgskole. I tillegg kreves minst tre års yrkeserfaring fra skole- eller barnehagesektor etter fullført utdanning. Lærere ved barnehager og skoler som har samarbeidsavtale med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) og veiledere for nyutdannede oppnevnt av barnehage- og skoleeier, blir prioritert ved opptak. Søkere som er aktive praksislærere for studenter ved LUI kan tas opp ved studiet, selv om praksiskravet ikke er oppfylt.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.