EPN-V2

PVER6200 Mentoring in Educational and Didactical Learning Course description

Course name in Norwegian
Veiledning i pedagogiske og didaktiske læringsprosesser
Study programme
Educational mentoring for vocational teachers
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Programme description
Course history

Introduction

Emnet skal gi kompetanse i hvordan veiledning kan brukes i på ulike arenaer i skolen. Fokus i emnet er bruk av veiledning for å legge til rette for lærings- og utviklingsprosesser i skolen.

Required preliminary courses

Emne 1 må være bestått før man kan ta eksamen i emne 2

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

- kunnskap om veileders rolle og ansvar

- kunnskap om grunnleggende teori og ulike tradisjoner i veiledning

- kunnskap om betydning av relasjonsbygging - og samspillsprosesser i veiledning

- kunnskap om maktforhold i veiledning

Ferdigheter

Studenten

- kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser

- kan anvende veiledning i pedagogiske, didaktiske og faglige lærings- og utviklingsprosesser

- kan bruke videoobservasjon som utgangspunkt for veiledning, og som analyseverktøy av egen utvikling

Generell kompetanse

Studenten

- kan tilpasse veiledning til den enkeltes behov

- kan identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning

Content

- veiledning for ulik målgrupper og i ulike kontekster

- didaktisk og pedagogisk analyse som grunnlag for veiledningssamtalen

- relasjon og samspill

- videoanalyse av veiledningssamtalen

- kontroll, makt og etikk

Teaching and learning methods

- innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier

- arbeid i grupper

- bruk av muntlig og skriftlig refleksjon

- praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emne 2:

- studenten skal filme minst 2 veiledningssamtaler. Filmene skal ikke leveres inn, men danne utgangspunkt for 2 digitale historiefortellinger, omfang 5 -7 min hver

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se beskrivelse av arbeidskrav i programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltagelse

Tilstedeværelse er et grunnleggende krav for at studenter skal kunne utvikle sin veilederkompetanse gjennom de praktiske øvelsene som er en sentral del av studiet. På emne 2 er det krav om 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % kan det, etter vurdering fra fagansvarlig, gis en kompensatorisk oppgave. Manglende tilstedeværelse medfører at studenten ikke får gå opp til eksamen. Sykdom fritar ikke for krav om deltakelse.

Assessment

Muntlig eksamen: Eksaminasjonen starter med at kandidaten viser opptak av deler av en veiledningssamtale, tilsammen 5 min. Kandidaten skal reflektere over egen veiledning og veilederrolle i lys av relevant litteratur, omlag 10 min. Eksamen avsluttes med en fagsamtale med sensor, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene, omlag 15 min. Totalt omfang 25 - 30 min.

Til muntlig eksamen må studenten fylle ut og ta med samtykkeskjema som bekrefter at det er gitt tillatelse til å bruke opptaket, samt bekreftelse på at opptaket blir slettet etter eksamen.

Ny og utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Samme opptak kan benyttes ved stryk, studenten må ta med samtykkeskjema. Studentenes rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Notater tilsvarende én A4 side

Grading scale

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Examiners

Det brukes to interne sensor på emnet, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.