Programplaner og emneplaner - Student
PSYKPRA2 Exercises Related to Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudium knyttet til Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior AnalysisBachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav høst
- Skriftlig gruppeoppgave om barnehagelærerprofesjonen, omfang 1500 ord (+/- 10%). Gruppestørrelse om lag 4 personer.
Formålet med arbeidskravet er å videreutvikle studentens kunnskap om barnehagelærerprofesjonens kompleksitet og ansvarsområder.
Arbeidskrav vår
- Prosjektarbeid i gruppe med muntlig presentasjon, om lag 15 minutter. Prosjektarbeidet skal omhandle pedagogisk ledelse av prosjektarbeid tilknyttet barnehagens leke- og læringsmiljø. Gruppestørrelse om lag 4 personer.
Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentens kunnskap om ledelse av pedagogiske prosesser og prosjektarbeid i barnehagen.
Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse
- Veiledningsseminar med veiledningsøvelser (høst)
- Temadager og undervisningsøkter om barn i vanskelig livssituasjoner (BIV1) (vår)
- Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering (høst og vår)
- Deltakelse i INTER1200: Seminar over 2 dager (vår)
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.
Required preliminary courses
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager, 2000 ord (+/-10 %).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenter som ikke består ordinær hjemmeeksamen, leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- describe the legal basis for the relevant establishment
- explain the establishment’s professional basis and how the purpose of the establishment is described
- describe how the establishment cooperates with other parties
Skills
The student can
- communicate with users, next of kin and other partners
- perform relevant work in a sound manner
- evaluate measures that have been implemented
- explain social validity in connection with behavior-changing measures
General competence
The student
- is capable of proposing and implementing measures that promote coping or quality of life
- knows the principles for quality assurance of his/her own work
- demonstrates academic, relational and professional skills adapted to the establishment in question
Teaching and learning methods
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Course requirements
- Barnehagelærerprofesjonen
- Pedagogisk ledelse og veiledning
- Barnehagens leke- og læringsmiljø
- Didaktikk og prosjektarbeid
- Pedagogisk dokumentasjon
- Kartlegging, metoder og manualer
- Overgang barnehage-skole
- Hjem-barnehagesamarbeid
- Barn i vanskelig livssituasjoner (BIV1)
Assessment
Assessment of practical training
Grading scale
Pass/fail
Examiners
The person responsible for the course following a recommendation from the practical training supervisor