EPN-V2

PSYKPRA10 Applied Behavior Analysis - Placement Course description

Course name in Norwegian
Anvendt atferdsanalyse - praksisstudier
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner
  • inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvalitative forskningsdata
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvantitative forskningsdata, herunder mulitvariate metoder som multippel regresjonsanalyse, logistisk regresjonsanalyse og faktoranalyse
  • inngående kunnskap om å vurdere datas relevans og pålitelighet

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger og relatere dem til metodevalg
  • analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare problemstillinger
  • anvende relevant vitenskapsteori, annen teori og metoder i masteroppgaven
  • anvende kvalitative og kvantitative analyser, og tolke resultatene fra disse
  • anvende relevante multivariate analysemetoder og tolke resultatene av disse
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
  • identifisere og vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori og forskningsmetode
  • tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
  • vurdere kvaliteten på aktuell forskning
  • kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten

Required preliminary courses

Undervisningen gjennomføres med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer.

Learning outcomes

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Det første arbeidskravet er en muntlig presentasjon på 10-15 minutter av en vitenskapsteoretisk tekst som er valgt i samråd med faglærer. Dersom man ikke har anledning til den muntlige presentasjonen, kan man levere en skriftlig presentasjon på 3-4 sider og få denne godkjent av faglærer.
  • Arbeidskrav 2: Arbeidskrav i kvalitativ metode. Studentene leverer et notat på maksimalt 6 sider. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer.
  • Arbeidskrav 3: Arbeidskrav i kvantitativ metode. Studentene leverer et notat på maksimalt 6 sider. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer.

Formålet med arbeidskravene er å gi studentene trening i å reflektere rundt vitenskapsteoriens betydning for forskning, og praktisk anvendelse av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fire timer.

Course requirements

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Assessment

Gradert skala A - F

Permitted exam materials and equipment

Per Arne Tufte

Grading scale

Grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende bachelornivå.

Examiners

For part 1: The person responsible for the course following a recommendation from the practical training supervisor

For part 2: All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

The practical training supervisor must submit a recommendation on whether the practical training has been passed before the individual assignment is assessed