EPN-V2

PSYKPRA1 Applied Behavior Analysis - Exercises Course description

Course name in Norwegian
Anvendt atferdsanalyse - praksisstudier 
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, seminarer, workshop, øving i simulerings- og ferdighetsenhet og selvstudium.

Required preliminary courses

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i studiegruppen.
  • Studieoppgave 1. Individuelt fagnotat. Omfang: 2000 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding på innholdet i fagnotatet fra lærer.
  • 100 prosent tilstedeværelse på et seminar i velferd og helsetjeneste.
  • 100 prosent tilstedeværelse på en workshop i sykdomslære.
  • Studieoppgave 2. Fagnotat i gruppe. Omfang: 2000 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding på innholdet i fagnotatet fra lærer.

Learning outcomes

Vurderingsform : Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.

Hjelpemidler : Ingen.

Vurderingsuttrykk : Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått

Sensurordning : Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode

Pensumliste

Bakke, P. (2013). Legemidler ved sykdommer i respirasjonsorganene. I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.),Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 173-180). Oslo: Gyldendal akademisk.

Berg, J. P. (2016). Sykdommer i endokrine organer. I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.), Sykdom og behandling (2. utg., s. 371-386). Oslo: Gyldendal akademisk.

Bertelsen, A. K. (2013). Legemidler ved nevrologiske sykdommer. I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.),Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 203-212). Oslo: Gyldendal akademisk.

Bertelsen, A. K. (2016). Sykdommer i nervesystemet. I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.), Sykdom og behandling (2. utg., s. 321-344). Oslo: Gyldendal akademisk.

Bertelsen, B. (2016). Grunnleggende sykdomslære. I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.), Sykdom og behandling (2. utg., s. 35-52). Oslo: Gyldendal akademisk.

Bertelsen, B., Hornslien, K. & Thoresen, L. (2016). Svulster. I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.), Sykdom og behandling (2. utg., s. 127-149). Oslo: Gyldendal akademisk.

Brubakk, O. (2016). Infeksjoner. I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.), Sykdom og behandling (2. utg., s. 67-87). Oslo: Gyldendal akademisk.

Dahl, E., Bergsli, H. & Wel, K. A. v. d. (2014). Sosial ulikhet i helse: En norsk kunnskapsoversikt (sammendragsrapport). Hentet fra http://www.hioa.no/content/download/58053/912422/file/Sammendragsrapport%20av%20Sosial%20ulikhet%20i%20helse%20%20En%20norsk%20kunnskapsoversikt%20(2).pdf

Dalgard, O. S. & Sørensen, T. (2009). Sosialt nettverk, sosial støtte og nærmiljø - viktige faktorer for helse. I J. G. Mæland, S. Westin, J. I. Elstad, & Ø. Næss (Red.), Sosial epidemiologi: Sosiale årsaker til sykdom og helsesvikt (s. 96-111). Oslo: Gyldendal akademisk.

Eilertsen, B. (2012). Juss for sykepleiere (2. utg.). Oslo: Jussboka.no. [Kap. 1]

Engstad, T. (2016). Geriatri. I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.), Sykdom og behandling (2. utg., s. 541-552). Oslo: Gyldendal akademisk.

Folkehelseloven. (2011). Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven) . Hentet frahttp://www.lovdata.no.ezproxy.hioa.no/all/hl-20110624-029.html

Grundt, H. & Mjell, J. (2016). Sykdommer i respirasjonsorganene. I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.),Sykdom og behandling (2. utg., s. 217-252). Oslo: Gyldendal akademisk

Halse, A.-K. (2016). Inflammatoriske og immunologiske prosesser. I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.),Sykdom og behandling (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Boka kommer i ny utgave.]

Hanssen, I. (2016). Interkulturell sykepleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.),Grunnleggende sykepleie: Sykepleiens grunnlag, rolle og ansvar (3. utg., Bind 1). [Boka kommer i ny utgave.]

Helse- og omsorgstjenesteloven. (2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. Hentet frahttp://www.lovdata.no.ezproxy.hioa.no/all/hl-20110624-030.html

Helsedirektoratet. (2009). Migrasjon og helse: Utfordringer og utviklingstrekk . Oslo: Direktoratet. [Kap. 1, 2, 3, 4 og 5] Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/696/Utviklingstrekkrapport-2009-migrasjon-og-helse-utfordringer-og-utviklingstrekk-IS-1663.pdf

Helsepersonelloven. (1999). Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven) . Hentet frahttp://www.lovdata.no.ezproxy.hioa.no/all/nl-19990702-064.html

Hofmann, B. (2016). Hva er sykdom? I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.), Sykdom og behandling (2. utg., s. 27-34). Oslo: Gyldendal akademisk

Holsen, D. & Ingebretsen, H. (2016). Sykdommer i huden. I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.), Sykdom og behandling (2. utg., s. 507-528). Oslo: Gyldendal akademisk

Holsen, D. S. (2013). Legemidler ved hudsykdommer. I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 301-312). Oslo: Gyldendal akademisk.

Jenssen, T. (2013). Legemidler ved immunologiske sykdommer. I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.),Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 95-103). Oslo: Gyldendal akademisk.

Jenssen, T. (2016). Diabetes mellitus. I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.), Sykdom og behandling (2. utg., s. 387-400). Oslo: Gyldendal akademisk.

Jenssen, T. & Berg, J. P. (2013). Legemidler ved diabetes mellitus og sykdommer i endokrine organer. I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 251-266). Oslo: Gyldendal akademisk.

Meld. St. 19 (2014-2015). (2015). Folkehelsemeldingen: Mestring og muligheter . [Kap.1,2,3 og 9] Hentet frahttps://www.regjeringen.no/contentassets/7fe0d990020b4e0fb61f35e1e05c84fe/no/pdfs/stm201420150019000dddpdfs.pdf

Meld. St. 26 (2014-2015). (2015). Fremtidens primærhelsetjeneste - Nærhet og helhet . Hentet frahttps://www.regjeringen.no/contentassets/d30685b2829b41bf99edf3e3a7e95d97/no/pdfs/stm201420150026000dddpdfs.pdf

Meyer, P. (2016). Blodsykdommer og sykdommer i lymfoide organer. I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.),Sykdom og behandling (2. utg., s. 203-211). Oslo: Gyldendal akademisk.

Mæland, J. G. (2009). Forebygging - Vakker tanke eller fornuftig handling? I M. A. Stamsø (Red.),Velferdsstaten i endring: Norsk sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre (2. utg., s. 299-320). Oslo: Gyldendal akademisk.

Mæland, J. G. (2010). Forebyggende helsearbeid: Folkehelsearbeid i teori og praksis (3. utg.). Oslo: Universitetsforl. [Kap. 1, 2 og 3]

Olsen, B. C. R. (2009). Familien og det sivile samfunn - Sentrale velferdsarenaer. I M. A. Stamsø (Red.),Velferdsstaten i endring: Norsk sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre (2. utg., s. 272-295). Oslo: Gyldendal akademisk.

Ormaasen, V. (2013). Legemidler ved infeksjonssykdommer. I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 105-129). Oslo: Gyldendal akademisk.

Pasient- og brukerrettighetsloven. (1999). Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) . Hentet fra http://www.lovdata.no.ezproxy.hioa.no/all/nl-19990702-063.html

Psykisk helsevernloven. (1999). Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern . Hentet frahttp://www.lovdata.no.ezproxy.hioa.no/all/hl-19990702-062.html

Sandset, P. M. & Wisløff, F. (2013). Legemidler ved blodsykdommer. I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.),Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 167-171). Oslo: Gyldendal akademisk.

Slørdal, L. (2013). Legemidler ved kreftsykdommer. I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 131-138). Oslo: Gyldendal akademisk.

Snoek, J. E. & Engedal, K. (2008). Psykiatri: Kunnskap, forståelse, utfordringer (3. utg.). Oslo: Akribe. [Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12 og 14]

Spesialisthelsetjenesteloven. (1999). Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. (spesialisthelsetjenesteloven) . Hentet fra http://www.lovdata.no.ezproxy.hioa.no/all/hl-19990702-061.html

Spigset, O. (2013). Legemidler ved psykiske sykdommer. I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 217-233). Oslo: Gyldendal akademisk.

Stamsø, M. A. (2009). Helsetjenester. I M. A. Stamsø (Red.), Velferdsstaten i endring: Norsk sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre (2. utg., s. 233-254). Oslo: Gyldendal akademisk.

Stamsø, M. A. (2009). Organisering og finansiering av velferdstjenester. I M. A. Stamsø (Red.),Velferdsstaten i endring: Norsk sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre (2. utg., s. 86-116). Oslo: Gyldendal akademisk.

Stamsø, M. A. (2009). Prioritering av helsetjenester. I M. A. Stamsø (Red.), Velferdsstaten i endring: Norsk sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre (2. utg., s. 256-270). Oslo: Gyldendal akademisk.

Wold, B. & Sanmdal, O. (2009). Levevaner: Individuelle valg eller sosiokulturelle produkter? I J. G. Mæland, S. Westin, J. I. Elstad, & Ø. Næss (Red.), Sosial epidemiologi: Sosiale årsaker til sykdom og helsesvikt (s. 83-94). Oslo: Gyldendal akademisk.

Ørn, S. (2013). Legemidler ved hjerte- og karsykdommer. I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 143-163). Oslo: Gyldendal akademisk.

Ørn, S. (2016). Sirkulasjonsforstyrrelser. I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.), Sykdom og behandling (2. utg., s. 93-112). Oslo: Gyldendal akademisk

Ørn, S. & Brunvand, L. (2016). Hjerte- og karsykdommer. I S. Ørn, & E. Bach-Gansmo (Red.), Sykdom og behandling (2. utg., s. 163-202). Oslo: Gyldendal akademisk

(Pensumliste ajour: 24.06.16 v/BL)

Teaching and learning methods

The practical training requirements are participation in work in the workplace/the establishment, activities that promote the learning outcomes and compliance with the university's general practical training requirements. This general requirements can be found in Canvas.

Course requirements

  • Submission of planning documents for practical training
  • Participation in work at the practical training establishment (minimum attendance of 90%)
  • Participation at any lectures/seminars at the university (80%)
  • Compliance with general practical training requirements

Assessment

1. Assessment of practical training

2. Individual written assignment related to practical training, approx. 2,000 words. The report should show that the student has knowledge of different areas of the discipline (synthesis knowledge). Special criteria have been developed to assess this. When a fail grade is awarded for the written assignment, the student is permitted to submit a reworked version.

Permitted exam materials and equipment

All

Grading scale

Pass/fail

Examiners

For part 1: The person responsible for the course following a recommendation from the practical training supervisor

For part 2: One internal and one external examiner

The practical training supervisor must submit a recommendation on whether the practical training has been passed before the individual assignment is assessed.