Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3910 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Faglig fordypning og bacheloroppgave
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
MASANPRA10 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
-
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan, med noe veiledning:
- vurdere hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
- vurdere de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
- vurdere spesielle forhold ved ulike kirurgiske inngrep som har konsekvenser for valg og bruk av ulike anestesiformer, -teknikker og -medikamenter
- vurdere det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner i situasjoner der de er truet
- vurdere ulike behandlings- og undersøkelsesmetoders påvirkning påanestesisykepleierens arbeidsmiljø
Ferdigheter
Studenten kan, med noe veiledning:
- arbeide ansvarlig ved gjennomføring av generell anestesi på ellers funksjonsfriske pasienter (ASA 1 og 2) etter gjeldende retningslinjer
- administrere og evaluere forordnet anestetika og andre aktuelle medikamenter
- administrere og evaluere de vanligst brukte medikamentelle og ikke-medikamentelle metoder for smertelindring
- overvåke pasienter i regional anestesi og dyp sedasjon
- anvende anestesiapparatet og avansert medisinsk utstyr som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig
- identifisere akutte og problematiske situasjoner
- sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan vurdere og erkjenne eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan, med noe veiledning, vurdere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan, med noe veiledning, bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen anestesisykepleie
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- describe the specific area of specialisation
- explain approval procedures for research projects and relevant approval bodies for these
Skills
The student can
- protect privacy (according to the General Data Protection Regulation (GDPR)), including safeguarding consent to the collection of personal data and confidentiality
- cooperate and contribute in a research environment and describing the research group’s activities
- perform allocated work independently
- conduct different types of literature searches
- formulate a research question that can be investigated and written about in a bachelor's thesis
- plan, conduct and document a study, a project work, or a care or training measure
- collect and process data
- use the IMRAD model in reporting and referring according to the current APA standard
- act in accordance with relevant guidelines for ethics/ethical principles
General competence
The student can
- demonstrate research ethics and relevant criticism in accordance with academic standards
- exchange professional opinions and experience and contribute to the development of the field
-
Teaching and learning methods
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet og kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
-
Course requirements
Ikke relevant.
-
Assessment
Bestått-Ikke bestått.
-
Permitted exam materials and equipment
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
-
Grading scale
5 studiepoeng overlappende med ANESTPRA1/MANESPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med ANESTPRA2/MANESPRA2.
10 studiepoeng overlappende med ANESTPRA10/MANESPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med ANESTPRA20/MANESPRA20.
-
Examiners
All answers are assessed by two examiners.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.