EPN-V2

PSYK3910 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning og bacheloroppgave
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
  • Introduction

    MASANPRA10 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

  • Required preliminary courses

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan, med noe veiledning:

    • vurdere hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
    • vurdere de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
    • vurdere spesielle forhold ved ulike kirurgiske inngrep som har konsekvenser for valg og bruk av ulike anestesiformer, -teknikker og -medikamenter
    • vurdere det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner i situasjoner der de er truet
    • vurdere ulike behandlings- og undersøkelsesmetoders påvirkning påanestesisykepleierens arbeidsmiljø

    Ferdigheter

    Studenten kan, med noe veiledning:

    • arbeide ansvarlig ved gjennomføring av generell anestesi på ellers funksjonsfriske pasienter (ASA 1 og 2) etter gjeldende retningslinjer
    • administrere og evaluere forordnet anestetika og andre aktuelle medikamenter
    • administrere og evaluere de vanligst brukte medikamentelle og ikke-medikamentelle metoder for smertelindring
    • overvåke pasienter i regional anestesi og dyp sedasjon
    • anvende anestesiapparatet og avansert medisinsk utstyr som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig
    • identifisere akutte og problematiske situasjoner
    • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • kan vurdere og erkjenne eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan, med noe veiledning, vurdere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
    • kan, med noe veiledning, bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen anestesisykepleie
  • Learning outcomes

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student can

    • describe the specific area of specialisation
    • explain approval procedures for research projects and relevant approval bodies for these

    Skills

    The student can

    • protect privacy (according to the General Data Protection Regulation (GDPR)), including safeguarding consent to the collection of personal data and confidentiality
    • cooperate and contribute in a research environment and describing the research group’s activities
    • perform allocated work independently
    • conduct different types of literature searches
    • formulate a research question that can be investigated and written about in a bachelor's thesis
    • plan, conduct and document a study, a project work, or a care or training measure
    • collect and process data
    • use the IMRAD model in reporting and referring according to the current APA standard
    • act in accordance with relevant guidelines for ethics/ethical principles

    General competence

    The student can

    • demonstrate research ethics and relevant criticism in accordance with academic standards
    • exchange professional opinions and experience and contribute to the development of the field
  • Teaching and learning methods

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet og kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

  • Course requirements

    Ikke relevant.

  • Assessment

    Bestått-Ikke bestått.

  • Permitted exam materials and equipment

    Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

  • Grading scale

    5 studiepoeng overlappende med ANESTPRA1/MANESPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med ANESTPRA2/MANESPRA2.

    10 studiepoeng overlappende med ANESTPRA10/MANESPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med ANESTPRA20/MANESPRA20.

  • Examiners

    All answers are assessed by two examiners.

    An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.