Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3910 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Faglig fordypning og bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Curriculum
-
SPRING 2017
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Bachelorstudiet i læringspsykologi avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. En forutsetning for å få levere bacheloroppgaven er at studenten har bestått alle de obligatoriske emnene i studiet. Emnet PSYK3910, Fagligfordypning og bacheloroppgave, utgjør 30 sp (hele 6. semester). Dette alternativet er laget for at studenter skal kunne delta i lærernes forskningsaktiviteter og skrive sin bacheloroppgave i tilknytning til denne deltakelsen.
Required preliminary courses
Bestått emnene PSYK1100, PSYK1200, PSYK1310, PSYK1410, PSYK1600, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA1, PSYK2400, PSYK2600, PSYK3200, PSYK3400 og PSYK3500.
Learning outcomes
Studenten skal tilegne seg faglige og personlige kvalifikasjoner og utforme egne læringsutbyttebeskrivelser innenfor det aktuelle fordypningsområdet. Disse skal godkjennes av høyskolen. I tillegg skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- generelle krav til formulering av problemstillinger
- relevante kilder for litteratursøk
- ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data og ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer
- APA-malens ulike disponeringsmåter
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre ulike former for litteratursøk
- formulere en problemstilling i samsvar med generelle krav
- gjennomføre og dokumentere et prosjektarbeid/et omsorgs- eller opplæringstiltak
- bruke IMRAD-strukturen i empiriske arbeider
Generell kompetanse
Studenten
- utøver forskningsetikk og relevant fagkritikk i tråd med akademisk standard
- kan formidle og dokumentere atferdsanalytisk arbeid
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av eget fag
Content
For profesjonelle yrkesutøvere er det nødvendig å ha ferdigheter i selvstendig tenkning og problemløsning. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten vise forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis. Bacheloroppgaven skal også bidra til utvikling av en konstruktiv og kritisk fagutøvelse, med anvendelse av relevant evalueringsmetodikk. Bacheloroppgaven skal skrives i artikkelform i henhold til APA-standard.
Teaching and learning methods
Innsikt i hvordan organisasjoner fungerer, er viktig for alle som skal ut i arbeidslivet. Kunnskaper og ferdigheter fra dette emnet er avgjørende for å orientere seg og forstå det som foregår i en organisasjon. Studentene skal gis kunnskaper om sentrale organisasjonsmessige fenomener. Det overordnede målet er at studentene skal kunne anvende denne kunnskapen for å forstå det som skjer i organisasjoner. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emne i Foretaksstrategi samt fordypningsemner.
Undervisningsspråk er norsk.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- mål, verdiskapning og effektivitet i organisasjoner
- organisasjonsstruktur/design
- organisatorisk læring, innovasjon og organisasjonsendring
- individer, team og grupper i organisasjoner
- ledelse, strategi og beslutningsprosesser
- kommunikasjon, kultur, makt og konflikt
- globalisering, interessenter, omgivelser og samfunnsansvar
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer
- vurdere foreslåtte løsninger, prioriteringer og valg i organisasjonsmessige sammenhenger på selvstendig faglig grunnlag
- anvende kilder i henhold til retningslinjer på OsloMet
Studenten skal få erfaring med teamarbeid og presentasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva organisasjoners samfunnsansvar kan innebære
- er innforstått med organisasjoners grunnleggende kompleksitet, dette innebærer å ha innsikt i hvordan ulike tema i emnet henger sammen
Permitted exam materials and equipment
Det vil bli brukt varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, skriftlige oppgaver, seminar, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, analyse av case. Studentene skal jobbe med oppgaveløsing både individuelt og i grupper utenom fellesforelesningene.
Det forventes at studenten selv setter seg inn i fagstoffet. Det vil si selvstudier.
Grading scale
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Deltagelse i tre seminarer med gruppepresentasjon og diskusjon av oppgitt case
- Arbeidskrav 2: Individuell skriftlig oppgave med et omfang på inntil 1200 ord +/- 20 %
- Arbeidskrav 3: Skriftlig gruppeoppgave med et omfang på inntil 1800 ord +/- 20 %. Studentene blir inndelt i grupper på cirka 7 studenter per gruppe.
Seminarene og arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Ved fravær på seminar kan det søkes emneansvarlig om å gjøre en erstatningsoppgave. Dersom de skriftlige oppgavene ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.